مدیر دفتر کیفیت محیط زیست و منابع آب و دبیر کمیته بحران شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اهمیت حیاتی ۲ رودخانه کرج و طالقان گفت: سیستم پایش کیفیت آب این ۲ رودخانه هوشمند سازی شد.

کرمی گفت: بر اساس وظایف محوله شرکت آب منطقه ای البرز باید نمونه برداری و پایش لحظه ای آب ۲ رودخانه کرج و طالقان را با استفاده از آزمایشگاهها و ایستگاه های پایش برخط با جدیت دنبال کند.

وی ادامه داد: تاکنون چهار ایستگاه هوشمند و برخط در رودخانه کرج و یک ایستگاه در رودخانه شاهرود راه اندازی شده که به صورت لحظه ای کیفیت آب این رودخانه ها را رصد و به شبکه کارشناسی اطلاع رسانی می کنند.

کرمی گفت : این ایستگاه ها وضعیت آب رودخانه ها را براساس شاخص ها آنالیز و رصد می کنند.

مدیر دفتر کیفیت محیط زیست و منابع آب و دبیر کمیته بحران شرکت آب منطقه ای استان البرزتاکید کرد: فعال سازی این ایستگاهها افزون بر اهمیت سلامت مردم در حفاظت از گونه های آبزی مانند ماهیان نیز تاثیر گذار است .

وی تاکید کرد: پایش این رودخانه ها با استفاده از فناوری روز دنیا انجام می شود تا بتوان از آلودگی های زیست محیطی در منابع آبی جلوگیری کرد.

کرمی گفت : افزون بر پایش رودخانه ها، رصد وضعیت منابع آب زیر زمینی نیز با استفاده از فناوری در البرز انجام می شود؛ منشا یابی آلودگی نیترات در منابع آب زیر زمینی با روش های ایزو توپی برای اولین بار در کشور در البرز انجام دادیم.

وی اظهار کرد: در زمینه شناسایی آلاینده های نوظهور برای اولین بار در جهان نیز اقدامات ویژه در سد طالقان انجام دادیم و میکروپلاستیک ها و رسوبات سد را بررسی و نتایج آن برای مطالعه کارشناسی ارائه شد.

کرمی اظهار کرد: برای اولین بار در کشور گشت های پایش کیفی تخصصی رودخانه ها در استان البرز راه اندازی شد که وظیفه شناسایی منابع آلاینده رودخانه ها را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه برخی ویلاها و مجتمع های تفریحی در حاشیه ۲ رودخانه های کرج و طالقان به دلیل استفاده از سوخت نفتی از عوامل آلایندگی آب این رودخانه ها شناخته شده اند، گفت : در این زمینه پایش های منابع آبی استان تشدید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.