هستند هنرمندانی که بنابر دلایل متفاوت، هرآنچه را که در سطح کلان به دست آورده‌اند را در میانه مسیر زندگی از دست می‌دهند و فقیر از دنیا می‌روند.

شهرت زمانی که به سطح جهانی برسد قطعا به دنبال خود درآمد و ثروت قابل توجه دارد. اکثر مشاهیر هنری جهان درآمدهای خود را صرف خرید خانه‌های آنچنانی و جت شخصی و قایق‌های چند ده میلیون دلاری تفریحی می‌کنند و باقی سرمایه خود را در تجارت کالا و خدمات به گردش درمی‌آورند.

در این بین بوده و هستند هنرمندانی که بنابر دلایل متفاوت، هرآنچه را که در سطح کلان به دست آورده‌اند را در میانه مسیر زندگی از دست می‌دهند و فقیر از دنیا می‌روند که البته تعدادشان زیاد نیست اما در جای خود قابل تامل است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم بر مشهورترین این چهره‌ها که با فقر مطلق از دنیا رفتند.

سامی دیویس جونیور (۱۹۹۰-۱۹۲۵)

سامی دیویس

سامی دیویس جونیور هنرپیشه، کمدین و خواننده اهل ایالات متحده بود. وی در دهه‌ی ۵۰ میلادی به شهرت فراوانی رسید و یکی اعضای افسانه‌ای گروه فرانک سیناترا بود. او در طول زندگی خود به ثروتی نزدیک به پنجاه میلیون دلار دست یافت، اما در ۱۶ ماه می سال ۱۹۹۰ در حالی که بر اثر سرطان حنجره درگذشت.

او در آن دوران هیچ پولی نداشت بلکه نزدیک به ۱۵ میلیون دلار بدهی نیز برای خود به بار آورده بود. این امر تا حدودی به دلیل محبوبیت رو به افول او در اواخر دهه ۶۰ میلادی و بخشی از آن نیز به دلیل استفاده بیش از حد او از مواد مخدر بود. ولخرجی‌های دیویس معروف بود، اما او در نهایت فقر و با انبوهی از بدهی از دنیا رفت.

بلا لوگوسی (۱۹۵۶-۱۸۸۲)

بلا لوگوسی

بلا لوگوسی از یک بازیگر تئاتر معمولی در مجارستان به ستاره‌ بزرگ هالیوود تبدیل شد. او در فیلم‌های معروف آن زمان مثل، فیلم دراکولا، پسر فرانکن اشتاین و زامبی سفید به شهرت و محبوبیت رسید. برای نسلی از فیلم برداران در دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ میلادی، لوگوسی نماد وحشت بر پرده سینما بود.

به تدریج اما نقش‌های تکراری و سوء مصرف مواد مخدر لوگوسی را به ستاره‌ای در حال افول تبدیل کرد تا جایی که تا دهه‌ی ۵۰ میلادی به فقر کامل رسید و مجبور بود برای امرار معاش در برنامه‌های کوچک تلویزیونی کار کند. لوگوسی در ۱۶ آگوست ۱۹۵۶ در خانه‌اش در لس آنجلس، در فقر و گمنامی درگذشت.

ونسان ونگوک (۱۸۹۰-۱۸۵۳)

ونسان ونگوک

ونگوک از مشهورترین و بزرگ‌ترین نقاشان جهان به شمار می‌رود. با این وجود و علی‌رغم خلق شاهکارهایی نظیر «گل آفتابگردان» و «شب پرستاره» در طول زندگی خود تنها یک نقاشی از خود را به فروش رساند. ونگوک بزرگ اغلب در فقر و تنگدستی زندگی می‌کرد. ونگوک از نظر عصبی دچار اختلال بود و اغلب دچار پارانویا، افسردگی و توهم می‌شد.

ونگوک در حین درگیری با نقاش فرانسوی «پل گوگن» گوش خود را با تیغ کند. این نقاش برجسته در ۲۷ ژوئیه سال ۱۸۹۰ میلادی با شلیک گلوله به سینه خود اقدام به خودکشی کرد و دو روز بعد به علت شدت جراحت در گذشت.

اسکار وایلد (۱۹۰۰-۱۸۵۴)

اسکار وایلد

اسکار وایلد یکی از مشهورترین چهره‌های ادبی قرن نوزدهم است. زندگی شخصی وی از دنیای ادبی‌اش متفاوت بود. در سال ۱۸۹۵ در دادگاهی متهم به همجنس‌بازی شد و به دو سال زندان محکوم شد. خبر همجنسبازی برای اسکار وایلد بدنامی و طرد شدن از جامعه را به همراه داشت. پس از آزادی از زندان به افسردگی دچار شد و دیگر قادر به خلق آثار ادبی نشد. وایلد در ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰ در حالی که هفته‌ها خود را در اتاقش زندانی کرده بود بر اثر بیماری مننژیت درگذشت.

ادگار آلن پو (۱۸۴۹-۱۸۰۹)

ادگار آلن پو

ادگار آلن پو، نویسنده، شاعر و منتقد اهل ایالات متحده بود. از او به عنوان یکی از سرآمدان پایه‌گذارای جنبش رمانتیک آمریکا یاد می‌شود. او به دلیل شخصیت ناپایدار خود و اعتیاد به الکل در زندگی خود با مشکلات زیادی مواجه شد. آثار ادبی او اگر امروزه ارزش بسیاری دارند، اما در زمان خودش فقط چند دلار به فروش رسیدند. وی در سال ۱۸۴۹ در بالتیمور در انزوا و فقر در گذشت.

منبع: ایرنا

برچسب ها: هنرمندان مشهور ، فقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار