نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: خواسته ها و مطالبات گلخانه بهمئی در حوزه های مختلف جمع بندی و رسیدگی می شود.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی بر رفع مشکلات مجتمع گلخانه ای غدیر بهمئی و کمک به سرمایه گذاران این طرح تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات و موانع توسعه ای واحدهای تولیدی، حمایت از واحدها و بهره‌ گیری از توان و ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال در این شهرستان باید در دستور کار قرار گیرد و هر چه سریعتر کمبودها و کاستی های موجود رفع شود.

حجت الاسلام موحد، رفع موانع تولید را برای کمک به گلخانه داران بهمئی خواستار شد و افزود: خواسته ها و مطالبات این گلخانه داران در حوزه های مختلف جمع بندی و رسیدگی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به نقش و تأثیر بخش کشاورزی بر اقتصاد کشور ، به دلیل کم آبی و خشکسالی طی سالهای اخیر، توسعه کشت گلخانه ای در کشور با استفاده از تجارت کشورهای موفق در این شهرستان هم عملیاتی شد که می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشاورزی و رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

فرماندار شهرستان بهمئی هم با بیان اینکه توسعه بخش کشاورزی متاثر از منابع مختلف آب، خاک، انرژی و منابع انسانی است، گفت: برای تامین امنیت غذایی پایدار باید به زیرساخت‌های تحقق این موضوع توجه کرد و با در نظر گرفتن شرایط آبی و خاکی، توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

علی محمدی افزود: با مشکلات مختلفی از قبیل محدودیت منابع آب، نیاز روز افزون به مواد غذایی، چالش‌های اقلیمی، تغییرات آب و هوایی، افزایش دما، کاهش متوسط بارندگی‌ها و انتقال دانش به مزرعه در حوزه کشاورزی مواجه هستیم ولی با وجود این چالش‌ها باید بهره وری را مورد توجه قرار داد و عواملی را که در تولید کشاورزی موثر است تقویت کرد.

وی گفت: این گلخانه‌ها نیاز شهرستان را در زمینه محصولات گلخانه‌ای تامین و حتی به شهر‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی با اشاره به اینکه ، ۲۰ گلخانه در شهرک گلخانه‌های غدیر لیکک وجود دارد که از ۹ گلخانه فلفل دلمه‌ای رنگی صادراتی برداشت می‌شود گفت: افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، استمرار کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از مزیت‌های توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور است.

اکبر زکی نژاد افزود: شهرستان بهمئی با داشتن این گلخانه ها، مستعد تولید محصولات سبزی و صیفی از جمله فلفل دلمه‌ای می‌باشد که بیش از ۹۰ درصد کشت گلخانه در شهرستان بهمئی محصول فلفل دلمه‌ای رنگی صادراتی اختصاص داده میشود.

وی گفت: در کشت گلخانه‌ای به علت فضای کنترل شده و قابل تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد بیشتر بوده بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه گذاران را تهدید نمی‌کند، زیرا فضای کنترل شده موجب می‌شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تاثیرات مخرب سموم شیمیایی مورد استفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی گفت: افزایش وسعت گلخانه‌ها به علت تغذیه مناسب گیاه، قیمت خوب و بازار پسند بودن محصولات گلخانه ای ، از عوامل افزایش تولید محصولات گل خانه‌ای در این شهرستان هستند.

محصولات تولید شده علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی شهرستان بهمئی به کشور روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

۹۸ گلخانه فعال در استان وجود دارد، در حال حاضر بیش از ۳۳ هکتار زیر کشت محصولات گلخانه‌ای رفته است.

در این بازدید حجت الاسلام سید محمد موحد پای درد دل گلخانه داران نشست و از بررسی خواسته ها و مطالبات آنها و مساعدت به منظور کمک و حمایت از گلخانه داران این دیار ، در آینده نزدیک خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.