نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از مکاتبات اخیر میان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس جمهوری ایران استقبال کرد.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی سخنانی در نشست فصلی شورای حکام در وین که یک نسخه آن در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد، ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و دولت جدید ایران سریع‌تر ازسرگرفته شود.

او گفت: ما (روسیه) از کشور‌های غربی می‌خواهیم که در این زمینه خویشتن‌داری کنند، هیچ حرکت ناگهانی و عجولانه انجام ندهند و به مدیرکل آژانس و طرف ایرانی اجازه دهند که بدون فشار خارجی یک روندی را ایجاد کنند.

سفیر روسیه ادامه داد: همه کشور‌های عضو شورای حکام باید به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئولان ایران این فرصت را بدهند تا یک گفت‌وگوی سازنده و معنادار، بدون مداخله‌های مضر داشته باشند. از نظر ما این بهترین کار برای نشان دادن اعتماد به مدیرکل آژانس و تلاش‌های وی خواهد بود.

اولیانوف همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به مدیرکل آژانس توصیه کرد که به «شخم‌زدن» در تاریخ فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایان دهد. او گفت: ما با یک موضوع سی ساله سروکار داریم و آژانس باید رویه معیوب کاوش در تاریخ برنامه هسته‌ای ایران و احیای داستان‌های قدیمی را متوقف کند. این روند نتیجه معکوس دارد.

گفتنی است؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه پیش طی نامه‌ای، پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و برای سفر به ایران و گفت‌وگو درباره ازسرگیری مذاکرات پیرامون حل‌وفصل مسائل پادمانی اعلام آمادگی کرد.

وی هفته پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بیان داشت که از طرف رئیس‌جمهوری ایران نامه‌ای را درباره تداوم مذاکرات پیرامون آنچه «رسیدن به ضمانت‌های معتبر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» نامید، دریافت کرده است. مدیرکل آژانس امیدوار است که سفر وی به تهران، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار