معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه‌های حرارتی ایران، گفت: اکنون بیش از ۹۱ درصد نیاز نیروگاهی کشور نیز در داخل ساخته می‌شود.

ناصر اسکندری امروز چهارشنبه بعد از نشست با مدیران شرکت برق بیستون و بازدید از آن  صنعت برق را اصلی‌ترین زیرساخت توسعه کشور دانست و افزود: این صنعت از سالیان گذشته توانسته در بخش تامین برق مطمئن برای بخش‌های مختلف کشور افتخارآفرینی کند و جزو صنایع پیشرو و تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته به دلیل رشد شدید مصرف و پایداری دمای گرم تابستان با چالش جدی در صنعت برق مواجه بودیم و نیروگاه‌های کشور به ۲ دلیل تحت تاثیر دمای بالای هوا در تابستان هستند، گفت: مشخصه اصلی تجهیزات صنعتی این است که وقتی دما بالا می‌رود بهره‌وری پایین می‌آید و احتمال بروز حوادث در نیروگاه‌ها بالا می‌رود ولی خوشبختانه به دلیل حضور متخصصان خوب در مجموعه صنعت برق و سازندگان تجهیزات در این صنعت توانستیم بر این چالش فائق بیاییم.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه‌های حرارتی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه روند افزایش بار مصرف در کشور نیازمند بررسی جدی‌تری است، افزود: ما در بخش برق تا به امروز سه بخش تعریف شده شامل تولید، انتقال و توزیع داشتیم و عمده کشور متمرکز بر بهینه کردن این سه بخش بود، اما از بخش چهارم که مصرف است، غافل شدیم.

اسکندری تصریح کرد: بخش مصرف اصلی‌ترین بخش مجموعه زنجیره تولید و مصرف برق است و باید از باب تجهیزات استاندارد، نوع، زمان و حجم مصرف مورد بررسی و مداقه جدی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: الان در کشور از تجهیزاتی با بهره‌وری بسیار پایین استفاده می‌کنیم و همین باعث شده که مصارف ما رشد فزاینده‌ای پیدا کند؛ سیستم‌های سرمایشی در تابستان بخش زیادی از مصارف ما را تشکیل می‌دهند بطوریکه بیش از ۴۰ درصد مصرف ما تحت تاثیر این سیستم‌ها است و این تجهیزات باید مورد توجه جدی تری از باب بهره وری و میزان کارایی در کشور قرار بگیرد.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه‌های حرارتی ایران در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، گفت: اکنون بیش از ۶۰۰ واحد تولید برق در قالب ۱۳۴ نیروگاه در کشور فعال است، گفت: خوشبختانه در نیروگاه‌های دولتی و بخش خصوصی هماهنگی موثری وجود داشته و تمرکز مدیریت بر تولید در بخش دولتی قرار گرفته و شرکت مدیریت شبکه برق ایران ترکیب بهینه‌ای از نیروگاه‌های دولتی و خصوصی را برای تامین برق کشور استفاده می‌کند.

اسکندری با اعلام اینکه بیش از دو سوم تولید برق کشور در اختیار بخش خصوصی و یک سوم از نیروگاه‌ها در اختیار بخش دولتی است و همه ساله برنامه ریزی مدونی برای تعمیرات و بهینه سازی نیروگاه‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: سال گذشته بیش از ۱۰۹ هزار مگاوات تعمیرات با کیفیت موثر در کشور در نیروگاه‌ها اتفاق افتاد و طبق برنامه تدوین شده برای امسال نیز فعالیت‌های تعمیراتی از ۱۵ شهریور ماه در نیروگاه‌ها شروع شده و مطابق برنامه باید قبل از اوج مصرف سال ۱۴۰۴ همه این تعمیرات خاتمه یافته و مورد استفاده برای تامین برق مطمئن به مردم قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: امسال با ۲ پدیده مواجه بودیم یکی افزایش دما و دیگری ماندگاری طولانی مدت این دما در کشور و این عاملی شد که روند رشد بار مصرفی در کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش فزاینده‌ای پیدا کند و بر اساس هماهنگی انجام شده و پیش بینی قبلی جابجایی در مصرف صنایع برای کاهش اوج مصرف به گونه‌ای اتفاق افتاد که به صورت زمان بندی شده صنایع مصارف شان را از روز‌های عادی به روز‌های تعطیل منتقل می‌کردند و کمک شایانی برای مدیریت مصرف برق اتفاق افتاد.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه‌های حرارتی ایران اظهار کرد: خوشبختانه امسال به هر طریق تامین برق مصارف خانگی به صورت مستمر اتفاق افتاد و امیدواریم که انشاالله مردم دغدغه جدی تامین انرژی را همراه با مسوولان صنعت برق کشور به درستی مورد لحاظ قرار بدهند و در سال‌های آینده با همراهی هم بتوانیم برق مطمئنی را در اختیار مردم قرار بدهیم.

اسکندری افزود: یکی از راهکار‌های اساسی برای بهینه سازی و ایجاد فضای مناسب برای توسعه و خدمت رسانی مطلوب‌تر تلاش برای حل مشکل اقتصادی صنعت برق است و این مشکل باید به هر طریقی حل شد و هزینه‌های این بخش تامین گردد و مباحث اقتصادی صنعت برق قبل از سایر بخش هایش حل شود تا بتواند ادامه حیات بدهد.

وی در مورد نیروگاه برق بیستون نیز گفت: این نیروگاه یکی از ۱۶ نیروگاه بخاری کشور و موفق‌ترین شرکت تولید برق کشور است که با حضور متخصصان تراز اول نیروگاهی و با تلاش شبانه روزی آنها در ارزیابی‌های داخلی مجموعه تولید برق کشور هم دارای رتبه شایسته بوده و امید داریم که انشا الله این تلاش‌ها برای ارائه خدمات مطلوب‌تر ادامه داشته باشد.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه‌های حرارتی ایران همچنین با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه اظهار امیدواری کرد که با کمک خبرنگاران بتوان آگاهی جامعه را در حوزه مصرف انرژی توسعه داد.

او تاکید کرد که رسانه‌ها با نهادینه کردن فرهنگ مصرف درست می‌توانند صنعت برق را در تحقق اهدافش کمک کنند.

اسکندری افزود: صنعت برق نیروگاهی کشورمان در حوزه ساخت نیروگاه و ظرفیت‌های سرمایه گذاری شده در دنیا از رتبه خوبی برخوردار است و امیدواریم که شاخص‌های مصرف را هم بتوانیم بهینه کنیم.

برچسب ها: مصرف برق ، انرژی برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.