مدیر حوزه علمیه استان فارس از فعالیت ۵۴ حوزه علمیه آقایان و ۳۲ حوزه بانوان در استان خبر داد و گفت: بعد از قم، استان فارس دارای بیشترین حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی در نشست خبری گفت: مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان فارس در دو بخش خواهران و برادران با حضور آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری هفته آینده ۲۴ شهریورماه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه استان فارس تنها استانی است که سه مرجع تقلید در بین مراجع شیعه را به خود اختصاص داده است و ما بایستی به ظرفیت کلان استان خود ببالیم، گفت: آیات عظام کریمی جهرمی، بهشتی و مکارم شیرازی مراجع تقلیدی شیعیان از استان فارس هستند.

او به تحصیل و فعالیت ۵۲۰۰ تا ۵۵۰۰ طلبه در استان اشاره کرد و افزود: ۲۵۰۰ طلبه شاغل در بخش اساتید و طلاب در فارس و حدود ۲ هزار طلبه استان نیز در شهر قم مشغول به تحصیل هستند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس ادامه داد: در حال حاضر ۵۴ مدرسه علمیه ویژه برادران و ۳۲ مدرسه حوزه علمیه ویژه خواهران در سطح استان دایر است که استان فارس پس از شهر قم بیشترین حوزه علمیه را داراست که این مهم نوید دین‌مداری مردم این استان و استقبال جوانان از حوزه است.

محمودی در ادامه به پذیرش حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: علی‌رغم خلاءها، کاستی‌ها و مشکلات سال گذشته شاهد افزایش ثبت‌نام در ورودی حوزه‌های فارس بودیم و امسال هم این تعداد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

او با تأکید بر اینکه خاستگاه انقلاب اسلامی، حوزه علمیه است، گفت: حوزه علمیه آینده‌نگری را در دستور کار خود قرار داده است جهت اینکه بتواند نیاز‌های متغیر انسان معاصر در عرصه فردی و بین‌الملل را پاسخگو باشد که یکی از بخش‌های این حوزه بین‌الملل است و در این راستا اقدام به تأسیس زبانکده حوزه علمیه با حمایت امام جمعه شیراز در این کلان‌شهر کردیم.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه طلاب حوزه در ۹ زبان مختلف و در بخش‌های متعدد مشغول به تحصیل هستند، افزود: طلاب زبان‌دان در مناطق گردشگری و فرهنگی حضور دارند؛ همچنین در علوم هوش مصنوعی گام‌های موثری برداشته است تا بتواند از این تکنولوژی برای آینده استفاده کند.

محمودی در ادامه از حضور و فعالیت روحانیون حوزه علمیه در برخی ادارات با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و به قدمت حوزه علمیه تشیع به بیش از یک هزار سال در راستای رسالت و مسئولیت خطیری اشاره کرد و گفت: از اولین رسالت‌های حوزه بعد از شروع عصر غیبت، علمای حوزوی اقدام به تدوین کتب روایی کردند چراکه روایت‌ها در حال اضمحلال بودند و بعد از آن بحث سنت اجتهاد توسط عالمان دینی مطرح شد.

او با بیان اینکه در استان فارس مدارس علمیه‌ای با بیش از ۸۰۰ سال قدمت داریم، افزود: از سوی دیگر شاهد تحولاتی در حوزه بین‌الملل و گسترش علوم در رشته‌های مختلف و به تبع شاهد ظهور اندیشه‌ها و مقاطع فکری در انسان هستیم.

محمودی در ادامه در خصوص حوزه‌های علمیه تاریخی استان نیز گفت: برخی از حوزه‌های علمیه استان فارس تاریخی هستند مانند مدرسه علمیه خان، منصوریه، حکیم و... که به مروز زمان و تغییرات آب و هوایی مستهلک می‌شوند و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند البته میراث فرهنگی همکاری خوبی دارد اما نیاز به تسریع مرمت دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس همچنین با بیان اینکه استان فارس بیشترین طلاب طرح امین کشور را دارد از فعالیت یک هزار و ۴۷۰ نفر طلبه در این طرح خبر داد و گفت: در طرح هجرت هم حدود ۷۰۰ طلبه در حال فعالیت هستند اما با توجه به اینکه در استان فارس قریب ۵ هزار مسجد داریم، این تعداد طلبه طرح هجرت کم است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.