کارشناس رسانه گفت: برنامه‌های سینمایی تلویزیون پل ارتباطی بین علاقه‌مندان سینما با سینماست.

مسعود نجفی کارشناس رسانه با حضور در استودیو شبکه خبر درباره برنامه سینمایی موفق گفت: برنامه سینمایی باید پل ارتباطی باشد بین علاقه‌مندان سینما و خود سینما، خصوصا فیلم‌هایی که به روز هستند و دارند اکران می‌شوند.

وی افزود: یک کارکرد برنامه سینما در مرحله اول این است که مخاطب را ترغیب کند به دیدن فیلم‌ها و در نهایت در کنار اینکه کمک می‌کند آموزه‌های مخاطب را از سینما بیشتر می‌کند در جریان سینمایی روز ایران و جهان هم قرار می‌دهد.

وی درباره بخش تحلیلی و نقد این برنامه‌ها گفت: این بخش پررنگ شده، اما آن کارکردی که باید داشته باشد و مخاطب را ترغیب کند به دیدن فیلم یا اینکه انتخاب بکند فیلم یا حتی برای سینمایی دنیا، شاید این کم رنگ شده است. تعدد رسانه‌های مختلف باعث شده است که کارکرد این برنامه‌ها کم رنگ شود.

وی در پاسخ به این سوال که نقد زیبایی شناسی بهتر است یا نگاه میان رشته‌ای گفت: در این ۴۰ سال گذشته برنامه‌های مختلفی در حوز‌های مختلفی داشتیم یک بخشی رویکرد اطلاع رسانی پررنگ بوده و برنامه‌هایی هم داشتیم که در محور‌های مختلفی کار کردند، این بخش‌هایی که هنوز خیلی مغفول مانده می‌تواند برای مخاطب آن جذابیت را داشته باشد که با جنبه‌های دیگر سینما آشنا شود. شاید رویکرد موضوعی بتواند با اقبال بیشتری همراه باشد.

وی درباره تغییرات برنامه در جهت بهبود شدن آنها گفت: مقطعی تصمیم گرفته بخشی از این برنامه‌ها از حالت زنده خارج شود یا برخی از برنامه‌های باسابقه محدود شوند یا رویکردشان عوض شود که تجربه‌های موفقی نبود و دوباره برگشتند به سمت اینکه برنامه زنده باشد و آن ارتباط لحظه‌ای را با مخاطب داشته باشد و صرفا از این حالت خبری خارج شدند، باتوجه به اینکه مخاطب در لحظه اخبارش از فضای مجازی می‌گیرد و روی موضوعات مختلف متمرکز شدن با حضور چهره‌های شاخص سینما که در برنامه حضور داشته باشند شاید خوراک بهتری را برای مخاطب تامین بکند.

وی در پاسخ به این سوال که این برنامه‌ها باید گفتگو محور باشند یا نه گفت: باید ترکیبی باشد از گفتگو، اخبار و گزارش‌های متعددی که به موضوعات روز می‌پردازد، صرفا روی گفتگو تاکید کردند شاید برای مخاطبی که علاقه‌مند به سینما باشد خسته کننده باشد معمولا برنامه‌های سینمایی ترکیبی می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد، ضمن اینکه الان در برنامه‌های تلویزیونی یک نکته‌ای که نباید از آن غافل بود استفاده بهینه از آرشیوی قوی و غنی تلویزیون است که شاید کمتر استفاده می‌شود و اینکه اگر مردم مستقیم‌تر بتوانند در برنامه مشارکت داشته باشند و بتوانند درباره فیلم‌ها و سینما اظهارنظر بکنند، قطعا راه گشا خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که بهترین برنامه سینمایی که دیدید گفت: همان برنامه‌های دهه ۶۰ بود. تنها نقطه اتصال ما با سینما خارج از فیلم دیدن برنامه‌هایی بود که زنده یاد اکبر عالمی، علی معلم و خیلی دیگر از این افراد اجرا می‌کردند، خصوصا ویژه برنامه‌هایی که برای جشنوار فجر بود و نقطه ارتباطی بود برای اینکه در جریان اخبار جشنواره قرار بگیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار