سرکنسول ایران در بصره گفت: در طول ۱۰۰ سال گذشته این اولین رئیس‌جمهوری است که به بصره سفر می‌کند و در همین راستا این سفر مورد توجه مردم این استان قرار گرفته است.

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در اولین سفر خارجی خود، در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی سه روزه عازم عراق می‌شود.

پزشکیان در سفر به عراق که به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق صورت می‌گیرد، علاوه بر دیدار‌های رسمی با نخست وزیر، رئیس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدار‌هایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

رئیس‌جمهور از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره نیز بازدید خواهد کرد و به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان راهی اربیل و سلیمانیه در شمال عراق خواهد شد.

«علی عابدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با بیان این‌که در بین مردم ایران و بصره اشتراکات فرهنگی و تمدنی زیادی وجود دارد، افزود: بصره شهر مجاهدین، شهدا، علمای بزرگ، اصحاب فرهنگ، هنر، ادبا، شعرا عشایر عزیز است که رابطه دیرینه‌ای با ایران دارند.

عابدی گفت که «در جریان برگزاری مراسم اربعین حسینی تعداد زیادی از زائران ایرانی از این شهر عبور می‌کنند و مواکب و مردم بصره ضیافت بی‌نظیری از زائران به‌عمل می‌آورند».

او همچنین گفت که در شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران بیش از ۱۰ هزار نفر برای ابراز همدردی و تسلیت به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره آمدند.

دیپلمات ایرانی با بیان این‌که رئیس‌جمهور در جریان سفر به بصره با اقشار مختلف در این استان دیدار خواهد کرد، ادامه داد: دیدار با مسئولان استانی بصره و همچنین دیدار با شیوخ عشایر، مواکب، اساتید دانشگاه‌ها، علما، اصحاب فرهنگ هنر، تجار، بازرگانان و ... از دیگر برنامه‌های آقای پزشکیان در جریان سفر به بصره است. 

پیش از این، «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر ایران در عراق به ایسنا گفته بود که این احتمال وجود دارد که در جریان سفر به بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق، چندین پروژه اقتصادی نیز آغاز شود. 

عابدی در پایان و با بیان این‌که سفر پزشکیان به بصره اولین سفر یک رئیس‌جمهور به این استان حداقل در ۱۰۰ سال گذشته و این ناشی از جایگاه و اهمیت ویژه بصره برای جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: مردم بصره اظهار تمایل دارند که دیدار عمومی با آقای دکتر پزشکیان داشته باشند و از ایشان استقبال عمومی نمایند که البته با توجه به محدودیت‌ها ما تلاش می‌کنیم تا آنجایی که امکان دارد تقاضا‌هایی که در این ارتباط وجود دارد را جواب دهیم. 

طبق گزارش نهاد ریاست‌جمهوری، پزشکیان همچنین پس از دیدار‌های رسمی در بغداد، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهر‌های نجف و کربلا خواهد رفت.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار