به رغم ادعاهای مکرر برای آغاز جنگی تمام عیار با لبنان به نظر می‌آید تهدیدات لفظی رژیم صهیونیستی در راستای همان خدعه جنگ پیشگیرانه در عملیات اربعین باشد.

تداوم جنایات و تهاجمی‌تر شدن رفتار‌ها و تصمیمات نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که فضای آشفته سیاسی رژیم صهیونیستی در جست‌وجوی راه گریز از عواقب جنگ در امتداد طولانی‌تر کردن و توسعه جنگ در غزه است. علاوه بر آن، تنگ شدن میدان نبرد با مقاومت برای رژیم صهیونیستی و فرتوت شدن قوای نظامی ارتش اشغالگر در آستانه یک ساله شدن جنگ غزه فشار‌های مضاعفی را بر کابینه و جامعه صهیونیست‌ها وارد کرده است.

بر همین اساس بود که روز گذشته رژیم صهیونیستی جنایت هولناک دیگری را در منطقه خان یونس، درست در همان مکانی که از سوی رژیم، منطقه امن نامگذاری شده بود رقم زد. به گفته سخنگوی دفاع مدنی غزه در این منطقه بین ۲۰ تا ۴۰ خیمه آوارگان وجود داشت. به گزارش قناة فلسطین الیوم بمباران خان یونس به وسیله موشک‌های بسیار مخرب انجام شد و ویرانی بزرگی به بار آورد؛ چنانکه انفجار این موشک‌ها ۳ حفره به عمق حدود ۱۰ متر در منطقه ایجاد کرد. طبق اظهارات رئیس بخش اطفال در بیمارستان خان یونس در این حمله ۴۰ شهروند به شهادت رسیده و ۶۰ نفر دیگر مجروح شدند که احتمالاً این آمار افزایش می‌یابد.

ارتش اسرائیل، چون گذشته ادعا کرد که در این منطقه، مجتمع فرماندهی استتار شده حماس مستقر بوده است؛ بهانه‌ای که حماس طی بیانیه‌ای آن را بشدت تکذیب و اعلام کرد که این یک دروغ آشکار است که رژیم اشغالگر از طریق آن به دنبال توجیه این جنایات فجیع است. مقاومت بار‌ها حضور اعضای خود در میان تجمعات غیرنظامی یا استفاده از این مکان‌ها برای اهداف نظامی را رد کرده است.

کمیته‌های مقاومت در فلسطین نیز در واکنش به این جنایت طی بیانه‌ای اعلام کردند که کشتار مواسی خان یونس قسمت جدیدی از مجموعه نسل کشی و پاکسازی قومی غزه است که با حمایت امریکا انجام می‌شود. دیده بان حقوق بشر تأکید کرد که حملات بی‌رویه به غیرنظامیان، جنایت جنگی محسوب می‌گردد. جنبش فتح نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتار شنیع که پس از سلسله قتل‌عام‌های ارتش اشغالگر با استفاده از سلاح‌های امریکایی صورت می‌گیرد، نادرستی ادعای اشغالگران درباره مناطق امن (انسانی) را آشکار و تأیید می‌کند که این کشتار‌های خونین بیانگر ماهیت فاشیستی این سیستم اشغالگر استعماری است.

موتور جنگ نتانیاهو روشن است

با وجود آنکه مسیر پرتلاطم آتش‌بس با بازی جبهه امریکایی - صهیونیستی به انتهای خود در حال نزدیک شدن است، اما ادعا‌های چندین باره اسرائیل مبنی بر جنگ با لبنان نمی‌تواند هراس از عواقب آن را در میان مقامات رژیم کتمان کند. روز گذشته بنی گانتز، یکی از اعضای سابق کابینه جنگی اسرائیل و رئیس بلوک کمپ ملی مخالفان، همراه با نتانیاهو خواستار جنگ با لبنان در صورت عدم دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا با حماس در آینده نزدیک شد. علاوه بر آن، طی روز‌های اخیر منابع ارشد امنیتی در گفتگو با نتانیاهو اعلام داشته‌اند که ارتش اسرائیل برای نابودی روند مذاکرات تبادل اسرا و تشدید تنش در جبهه شمال آماده می‌شود.

در این بین، اما نگرانی‌های بسیاری در بین مقامات اشغالگر، چون لاپید برای تشدید تنش در مرز‌های شمالی و عدم وقوع آتش‌بس وجود دارد. در همین رابطه، بواز شاپیرا، محقق مرکز آلما، به مدیا لاین گفت: «اسرائیل در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد، با توقف مذاکرات آتش‌بس و معامله گروگان‌ها، فشار‌های بین‌المللی و جبهه مقاومت -برای نزدیک به یک سال هدف قرار داده‌اند- تشدید می‌شود، شاید بنظر برسد که اسرائیل شانس واقعی برای از بین بردن تهدید حزب‌الله و اجازه بازگشت ده‌ها هزار شهروند به شمال را دارد، اما باید احتیاط کرد تا از تکرار وقایع سال ۲۰۰۶ خودداری شود.»

به رغم ادعا‌های مکرر برای آغاز جنگی تمام عیار با لبنان به نظر می‌آید تهدیدات لفظی رژیم صهیونیستی در راستای همان خدعه جنگ پیشگیرانه در عملیات اربعین باشد. چرا که زمزمه توقف مذاکرات، به معنای پایان یافتن فرصت داده شده مقاومت به اسرائیل برای آتش‌بس بوده و موجب عملی شدن تهدیدات قدرتمند جبهه مقاومت خواهد شد.

موفقیت تاکتیکی اخیر حزب‌الله در حملات پهپادی و موشکی به مراکز حساس اطلاعاتی- امنیتی، چون پایگاه ۸۲۰۰ به نام عملیات اربعین و به عنوان بخشی از عملیات گسترده علیه اسرائیل، گویای استراتژی پایدار مقاومت لبنان بوده و سبب تقویت بازدارندگی در برابر اسرائیل شده است.

از سوی دیگر، عدم وجود محاسبات در دستگاه تصمیم‌گیری رژیم صهیوینستی برای موضوعات کلان که وقوع جنگ با حزب‌الله زیر مجموعه آن را تشکیل می‌دهد، حتی به ادراک عمومی در سرزمین‌های اشغالی نیز رسیده است. در همین رابطه ایال زیسر، معاون رئیس دانشگاه تل آویو و مدرس تاریخ خاورمیانه در مرکز موشه دایان متذکر شد: «ما اغلب می‌شنویم که شخصیت‌های سیاسی مانند گانتس درباره احتمال وقوع یک جنگ شمالی صحبت می‌کنند، اما تاکنون هیچ یک از طرفین در رابطه با چگونگی آن صحبت نمی‌کنند. به نظر می‌رسد آنها حتی مشتاق شروع آن نیز نیستند.»

مقاومت فلسطین عامل مؤثر فشار بر اسرائیل

در برهه کنونی، رژیم صهیونیستی به لحاظ فشار‌های چند جانبه از سوی مقاومت و همچنین بحران‌های رو به تزاید داخلی خود را در وضعیتی می‌بیند که راه برون رفت از آن تنها در تداوم جنگ و تکرار جنایت‌های وحشیانه، چون جنایت روز گذشته در خان یونس و در نهایت قدرت نمایی در برابر حماس میسر خواهد شد. یکی از دلایل آن عدم دستیابی به اهداف اعلامی نتانیاهو، چون آزادسازی اسرا با توسل به جنگ و نابودی حماس است. روز گذشته یک منبع آگاه در کابینه اسرائیل در گفتگو با هاآرتص اعتراف کرد: «حتی اکنون که نزدیک به یک سال از جنگ گذشته هیچ یک از اهداف اعلام شده نتانیاهو محقق نشده است.»

با وجود آنکه کابینه درصدد است که جنگ را تنها عامل آزادسازی اسرا به افکار عمومی القا کند که خانواده اسرای اسرائیل و مردم معترض به سیاست‌های یکجانبه نتانیاهو با برپایی تظاهرات بی‌سابقه در تل آویو طی هفته گذشته مخالفت گسترده خود از ادامه جنگ را به تصویر کشیدند.

در این بین یکی از مسائل مهیب و خسران بار برای رژیم صهیونیستی، حضور پرقدرت حماس در منازعات میدانی به رغم بمباران فزاینده و تصاحب غزه و حضور فیزیکی ارتش اسرائیل در این منطقه بوده که همچنان از نظامیان صهیونیستی تلفات می‌گیرد. بویژه که با آغاز رهبری یحیی سنوار، جنبش حماس فاز جدیدی از جنگ با ارتش را در قالب عملیات انتحاری و ترکیبی با همکاری دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین کلید زده است. این فضاحت اطلاعاتی امنیتی بر رژیم صهیونیستی گران آمده و یکی از عوامل جنایت‌های خونبار در نوار غزه، التیام این شکست‌های پی در پی در مقابله با جنبش حماس است. به همین دلیل مقامات صهیونیستی، چون گانتس اذعان دارند که برای اطمینان از عدم بازسازی قوا در جنبش حماس نیاز به یک دهه عملیات نظامی در غزه وجود دارد.

منبع: روزنامه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار