رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تمامی خدمات شناسه‌دار در سازمان امور استخدامی ۶۲ خدمت است که همه آنها الکترونیکی شده‌اند.

سعید حبیبا در رویداد هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تک) در خصوص این رویداد گفت: قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی (موسوم به دوام)، مصوب سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و متعاقب آن شورای اجرایی فناوری اطلاعات و کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی مصوباتی را برای اجرای این قانون تصویب و ابلاغ کرده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در راستای این قانون، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان یکی از دستگاه‌های مشمول، مجموعه اقداماتی را برای توسعه پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (موسوم به پام‌تک) در دستور کار قرار داد که همزمان اهداف توسعه و ارتقای این پایگاه ملی و گسترش کاربرد آن با زمینه‌سازی برای دسترسی ضابطه‌مند نهاد‌های اجرایی و کسب‌وکار‌های خصوصی به داده‌ها را دنبال می‌کرد.

معاون وزیر علوم گفت: سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی ایجاد و نگهداری این پایگاه مهم و تاثیرگذار ملی بر این باور است که توسعه پایگاه‌های داده ملی مستلزم همکاری و انتقال تجربه دستگاه‌های اجرایی است و کاربردی کردن آنها نیز با مشارکت دستگاه‌های دولتی و کسب‌وکار‌های خصوصی میسر می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس سازمان امور دانشجویان قصد دارد با برگزاری رویدادی مشارکتی و چندوجهی، ضمن به اشتراک‌گذاری تجربیات خود در خصوص این پایگاه و نقشه راه هوشمندسازی، گامی موثر در جهت مسئولیت خود برای توسعه دولت هوشمند و ایجاد بستر‌های لازم جهت استعلام‌های بین دستگاه‌های دولتی بردارد. از این جهت عنوان رویداد، هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام‌تک) انتخاب شده است.

حبیبا با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان بازوی اجرایی و سیاست‌گذاری وزارت علوم در حوزه دانشجویی کشور است؛ گفت: براساس این ماموریت، طیف وسیع و متنوعی از خدمات به دانشجویان شاغل به تحصیل و فارغ‌التحصیلان ایرانی و بین‌المللی توسط این سازمان ارائه می‌شود. امور رفاهی همچون تغذیه، خوابگاه، وام دانشجویانی و حوزه سلامت جسم و روان و نیز تربیت بدنی، از جمله حوزه‌های فعالیت این سازمان است.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: خدمات شناسه‌دار در سازمان امور استخدامی ۶۲ خدمت است که همه آنها الکترونیکی شده‌اند و ۴۶ درصد از این خدمات هوشمندسازی شده‌اند، بدین معنی که تمامی عملیات آغاز فرایند و انتهای آن به صورت کاملا برخط و بدون نیاز به حضور به انجام می‌رسند. البته تعداد خدماتی که عملا ارائه می‌شود حدود ۱۰۰ فرایند است.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه سازمان امور دانشجویان بیش از نیمی از کل خدمات در حال ارائه توسط مجموعه وزارت علوم را پوشش می‌دهد؛ گفت: پرکاربردترین خدمات سازمان شامل بررسی صدور تائیدیه دانشنامه گواهی موقت دانش آموختگان داخل، دریافت تاییدیه تحصیلی، فرایند دریافت کد صحت، لغو تعهد آموزش رایگان، کمیسیون بررسی موارد خاص، کارنامه‌های سلامت جسم و روان نودانشجویان می‌شود.

وی درخصوص پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور تصریح کرد: براساس ماده ۱۰ قانون «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» مصوب ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دستگاه متولی اداره و بروزرسانی پایگاه پایه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور است و به استناد مفاد ماده‌های ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ این قانون، این وزارتخانه مسئولیت تولید، نگهداری، پردازش داده‌ها و اطلاعات، حفظ امنیت و صیانت از داده‌های شخصی و تبادل و اشتراک‌گذاری و تکمیل و بروزرسانی داده‌ها واطلاعات، اعمال تدابیر حفاظتی و امنیتی جهت صیانت از داده‌ها و اطلاعات اشخاص را برعهده دارد.

حبیبا گفت: مطابق موضوع بند (چ) و (ح) ماده ۱۰۷ «قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» درخصوص هوشمندسازی و دولت الکترونیک برنامه‌ریزی برای تحقق قانون «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذاشته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با ستاد وزارتخانه و با کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی و نیز ابلاغ رسمی وزیر علوم، سازمان امور دانشجویان مرجع اصلی و متولی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (یا به اختصار همان پام تک) انتخاب شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: طبق «سند ضوابط فنی- اجرایی توسعه دولت الکترونیکی» مصوب ۱۳۹۳ شورای عالی فناوری اطلاعات کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی خوشه ۱۴ با عنوان آموزش و پژوهش تعیین شده است. در زیرمجموعه این خوشه علاوه بر خود وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و نیز وزارت آموزش و پرورش قراردارند.

حبیبا ادامه داد: بنابراین علاوه بر اطلاعات و مدارک تحصیلی دانشجویان و دانش آموختگاه دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم اعم از دولتی و غیرانتفاعی و پیام نور و علمی کاربردی، همه اطلاعات سایر دانشجویان و طلاب و فارِغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان کل کشور باید در این پایگاه ملی گردآوری شوند.

معاون وزیر علوم در خصوص حضور شرکت‌ها در این رویداد تصریح کرد: برای اینکه پایگاه‌های داده بتوانند خدمات مفیدتری را ارائه کنند باید از تجارب سایر دستگاه‌ها و همچنین بخش خصوصی استفاده کند، زیرا بخشی از مصرف کنندگان شرکت‌ها هستند و از آنجایی که بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های داده و نرم‌افزار‌ها فعال هستند، می‌توانند مکمل برنامه‌های ما در سازمان امور دانشجویان باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار