یک روانکاو و مدرس دانشگاه گفت: همدلی شنیدن بدون قضاوت و بودن در لحظه‌ی مورد نیاز است، بدون اینکه کار خاصی یا مخصوصاً نصیحتی بکنید، همدلی تاثیر گذاری روی سبک زندگی فرد است.

 هدی شاه احمدی روانکاو و مدرس دانشگاه به مناسبت روز جهانی جلوگیری از خودکشی عنوان کرد: طبق آمار افراد بالای سنین ۷۰ یا ۸۰ بیشتر در معرض خودکشی واقعی هستند، اما با توجه به اینکه ایام نوجوانی مقطع حساس و پرخطری است، افکار و اقدامات خودکشی بیشتر خود را نمایان می‌کند.

او ادامه داد: افکار خودکشی در بزرگسالی و نوجوانی باهم بسیار متفاوت است و علت‌های متفاوتی همچون فضای هیجانی نوجوانی، فضای معنایی و زیستی متفاوت دارد.

شاه احمدی گفت: در نوجوانان بیشتر اقداماتی صورت می‌گیرد که ناموفق خواهد بود ولی در بزرگسالان بیشتر اقدامات خودکشی موفق بوده و این آمار برای آقایان بیش از خانم‌ها ثبت شده است، نمی‌توان گفت اقدام به خودکشی به ویژه در خانم‌ها نمایشی بوده بلکه دلایل روانشناسی متفاوتی دارد.

این روانکاو ضمن بیان اینکه دوست و خانواده بسیار موثر بر افکار فرد است، عنوان کرد: بهترین اتفاق برای کسانی که افکار خودکشی در سر دارند، همدلی است.

یک روانکاو و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه ما چهار نوع اقدام به خودکشی داریم، افزود: گاهی فرد به خاطر شخص خودش خودکشی کرده و یا به دلیل درک اجتماعی بالا و اهمیت زیادی که به اجتماع می‌دهد این اقدام را انجام می‌دهد.

شاه احمدی تصریح کرد: برخی به خاطر درک معناگرایانه و فضا‌هایی که حتی آغشته به خواسته قلبی خودشان نیست، اقدام به خودکشی می‌کنند یعنی تحت تاثیر فضا‌های مختلف تصمیم به این کار می‌گیرند.

این روانکاو و مدرس دانشگاه بیان کرد: همدلی یعنی اینکه فرد احساس کند ارتباط انسانی با شخص دیگری دارد، یعنی اینکه وقتی شما با او حتی ساده حرف می‌زنید شاید ظاهراً تغییر نکند، اما اثر خودش را خواهد گذاشت.

او ادامه داد: همدلی شنیدن بدون قضاوت و بودن در لحظه‌ی مورد نیاز است، بدون اینکه کار خاصی یا مخصوصاً نصیحتی بکنید، همدلی تاثیر گذاری روی سبک زندگی فرد است و به اصطلاح فعالسازی عملی و رفتاری، یعنی فرد حتی ترغیب شود دو قدم راه برود.

شاه احمدی گفت: اگر همدلی دوست و خانواده و آن افکار مثبت از راه درست صورت گیرد، بهترین عامل برای جلوگیری از اقدام به خودکشی است، همدلی به قدری اهمیت دارد که حتی درمانگر هم در موارد خودکشی اولین کاری که باید انجام دهد، ایجاد ارتباط انسانی با فرد است.

یک روانکاو و مدرس دانشگاه افزود: آگاهی افراد از خودکشی بسیار اهمیت دارد؛ اینکه ممکن است هر فردی دچار چنین تفکراتی شود، لذا قبل از قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی، بالا بردن سطح آگاهی مهم‌ترین ملاک برای جلوگیری از این افکار است.

این روانکاو و مدرس دانشگاه بیان کرد: مبحث پیشگیری برای ما بسیار اهمیت دارد این نکته که افراد نسبت به احساسات خودشان در موقعیت‌های مختلف آگاهی داشته باشند و در ارتباط با روان درمانگر باشند.

او ادامه داد: مواقعی وجود دارد که واقعا فرد احساس می‌کند تفکرات منفی به سراغش آمده، یک سری از پرسش‌های کلیدی وجود دارد شاید قسمتی از وجود فرد با این میل به خودکشی در تضاد باشد و بخواهد هنوز زندگی کند، این نوع سلسله افکار و پرسش‌ها را می‌توان به افراد آموخت و توصیه کرد.

شاه احمدی در پایان با بیان اینکه در روان انسان همیشه یک دوگانه میل به زندگی و میل به مرگ وجود دارد، گفت: تمرکز بر میل به زندگی کردن و پر رنگ‌تر کردن این خواسته به فرد یادآوری می‌کند که چه دلایلی برای اقدام نکردن به خودکشی وجود دارد در این شرایط مراجعه به درمانگر ضروری‌ترین اصل است.

برچسب ها: خودکشی ، همدلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار