تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار مودی توانسته‌اند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی خود را انتخاب کنند که از این طریق بیش از هزار و ۱۰۰ طرح تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

پرداخت مالیات یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت تقویت اقتصاد کشور و تامین بخشی از منابع مالی پروژه‌ها به شمار می‌رود که  از ابتدای امسال در راستای ایجاد تحول در اخذ مالیات کشور و همچنین در راستای شفاف سازی و برقراری عدالت مالیاتی،  سازمان امور مالیاتی کشور تصمیم به تعیین محل هزینه کرد پرداخت‌های مالیاتی گرفت که در همین زمینه طرح نشان دار کردن مالیات در کشور به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسید.

به گفته محمد سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طرح «نشان دار کردن مالیات ها» در مفهوم کلان خود امکان تخصیص مالیات‌های پرداختی به پروژه‌های ملی و استانی توسط مودیان و تکمیل این پروژه‌ها را فراهم آورده و به یکی از مطالبات جدی مودیان در خصوص اعلام محل هزینه کرد و مصرف درآمد‌های مالیاتی به شکل موثر و عملیاتی پاسخ داده است.

سبحانیان گفت:  طرح‌ها و پروژه‌ها طبق ضوابط قانونی و در چارچوب معینی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از تمامی استان‌ها انتخاب و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی می‌شوند و شرط اساسی در انتخاب طرح و پروژه‌ها این موضوع است که حداکثر منافع عمومی را به دنبال داشته باشند و با منابع در نظر گرفته شده تا پایان سال خاتمه پیدا کنند و به بهره برداری برسند.

او افزود: به موجب آیین نامه اجرایی هیات وزیران، سازمان امور مالیاتی کشور مبالغ تخصیص یافته مودیان به پروژه‌ها را به صورت سیستمی به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رساند و سازمان برنامه نیز حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات اختصاص یافته به پروژه‌ها نسبت به تخصیص و اعتبار بودجه به آنها اقدام می‌کند.

براساس این گزارش در طرح نشان دار کردن مالیات مودیان در جریان ارائه فرم «تبصره ماده ۱۰۰» محل خرج کرد مالیات‌های پرداختی خودشان را با تخصیص آن به طرح‌ها یا پروژه‌های اولویت دار ملی و استانی تعیین می‌کنند و به این شکل مشارکت موثری در توسعه و اجرای طرح‌های سازنده در زمینه‌هایی مثل بهداشت و درمان، آموزش، راه و ترابری و... خواهند داشت.

رضایت فعالان اقتصادی از انتخاب محل هزینه کرد مالیات

طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته است روند اجرای این طرح نقش بسیار موثری در تکمیل پروژه‌ها داشته است و تاکنون هم بسیاری از فعالان اقتصادی از اجرای این طرح راضی بوده اند و معتقدند که اجرای این طرح باعث شفاف سازی محل پرداخت‌های مالیاتی آنها شده است و از سوی دیگر می‌توان بخشی از کمبود‌های منابع مالی که برای اجرای یک پروژه باقی مانده است را جبران کرد.

در همین زمینه عنایتی یکی از فعالان بخش پوشاک به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اجرای انتخاب محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی خود نقش بسیار موثری در شفاف سازی روند فعالیت‌های مالیاتی داشته است و این طرح در حال حاضر می‌تواند زمینه ساز تکمیل برخی از پروژه‌ها شود. به طوری که مودی با ورود به سامانه مودیان می‌تواند به بخش انتخاب محل هزینه کرد پرداخت مالیاتی مراجعه کند و از بین پروژه‌های اعلام شده محل هزینه کرد خود را انتخاب کند.

۳۲ پروژه عمرانی و درمانی در استان قزوین از محل هزینه کرد مالیات به اتمام رسید

در همین زمینه  سید محمود موسوی  مدیرکل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه  امسال و در پاسخ به مودیان مالیاتی  محل هزینه کرد مالیات‌های خود را در سامانه مودیان انتخاب کردند گفت: مودیان در زمان ارسال اظهارنامه محل هزینه کرد خود را  می توانند انتخاب کنند و  تاکنون در شهر‌های مختلف  پروژه‌های مختلف عمرانی، آموزشی، درمانی  اعلام شده و هر یک از مودیان می‌توانند این محل‌ها را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها منابع لازم است و تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ نفر مودی اقدام به پرداخت مبالغ مالیاتی خود در این پروژه‌ها کرده اند که  ۳۲ پروژه در استان قزوین به اتمام می‌رسد.

براساس این گزارش پیش از این هم سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده بود: تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار مؤدی در قالب فرم‌های «تبصره ماده ۱۰۰» تعداد ۱۸۹۱ پروژه و طرح را برای تخصیص مالیات‌های پرداختی خودشان انتخاب کرده‌اند.

سبحانیان در پایان در پاسخ به اینکه منابع مالی چه تعداد از پروژه‌های انتخاب شده توسط مودیان تکمیل شده است، گفت: از میان طرح‌ها و پروژه‌های انتخاب شده تعداد ۱۱۶۴ طرح و پروژه از محل پرداخت‌های مالیاتی مودیان و با انتخاب آنها به طور کامل تأمین اعتبار شده است و حداکثر تا پایان سال خاتمه یافته و به بهره‌برداری خواهند رسید؛ سایر پروژه‌ها و طرح‌های باقیمانده و تکمیل منابع نشده نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل درآمد‌های مالیاتی این بخش، تأمین بودجه و تکمیل خواهند شد.

براساس این گزارش اجرای طرح نشان دار کردن مالیات و تعیین محل هزینه کرد پرداخت‌های مالیاتی در راستای شفاف سازی برنامه‌های مالیاتی کشور یک گام بزرگ در جهت شکوفایی عدالت اقتصادی در کشور بوده که از ابتدای امسال به مرحله اجرایی رسیده است.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار