مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده و از طریق توسعه آبیاری مدرن و بهینه سازی، مصرف آب بخش کشاورزی در اردبیل۶ درصد کاهش می‌یابد.

علی حیدری اناری با بیان اینکه در استان اردبیل بالاترین میزان مصرف مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: با هدف‌گذاری انجام شده تلاش بر این است با مصرف بهینه در بخش کشاورزی و توسعه آبیاری مدرن این میزان مصرف آب از ۹۳ درصد به ۸۷ درصد برسد تا بتوانیم آب مورد نیاز شرب و صنعت را با امنیت خاطر بیشتری تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کمبود منابع آب شرب شهر اردبیل و برنامه ریزی برای تامین آن اظهار کرد: برای تامین آب پایدار شرب برای شهر اردبیل از حوضه مشترک سفید رود برنامه ریزی شده است که در صورت نهایی شدن درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: وظیفه و رسالت شرکت آب منطقه ای تأمین، تخصیص و حفاظت از منابع آب است و سعی می‌شود تا با اولویت شرب، کشاورزی و صنعت نیاز استان را با رعایت اصول کمی وکیفی تأمین کنیم.

حیدری اناری ظرفیت آب استان را ۲.۲ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱.۸ دهم میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی و مابقی آب‌های زیرزمینی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد از اب شرب شهر اردبیل از سد یامچی و ۳۰ درصد از چاه‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که وضعیت منابع سد یامچی مطلوب نیست.

حیدری اناری اضافه کرد: از ۲۳ میلیون متر مکعب آب موجود در مخزن این سد تنها هفت میلیون متر مکعب قابل استفاده بوده و ۱۶ میلیون متر مکعب قابلیت برداشت ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل مصرف ماهانه آب شرب اردبیل را چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: طی ۲ سال اخیر تخصیص آب به بخش کشاورزی از این سد به طور کامل قطع شده است و موضوع مهم دیگر این است که به دلیل وجود آرسنیک بالا نمی توان از آب چاه برای مصرف شرب استفاده کرد و این مسائل از جمله چالشهایی تامین آب شرب شهر اردبیل است.

وی بیان کرد: هر چند در شرایط کنونی خروجی آب و تحویل آن به مردم منطبق بر استانداردهای تعریف شده است اما به هر حال باید به اختلاط آب سد با آب‌های برداشت شده از چاه‌ها اقدام کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل در ادامه به احداث مخزن شورابیل با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه اشاره کرد و گفت: برای انتقال آب به دشت اردبیل باید تدبیری مناسب اندیشیده شود که اولویت اصلی انتقال آب از قزل اوزن است که به هیچ وجه این انتقال آسیبی به تامین آب شهرستانهای کوثر و خلخال نمی‌زند.

صرفه جویی ۱۸۳ میلیون متر مکعبی آب در فاز اول سازگاری با کم آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به برنامه سازگاری با کم آبی گفت: در فاز اول برنامه سازگاری با کم‌آبی در افق ۱۴۰۵ در این استان ۱۸۳ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی می‌شود که عمده آن از محل کاهش برداشت منابع زیر زمینی تحقق خواهد یافت.

حیدری اناری اظهار کرد: اگر برنامه‌های سند سازگاری با کم‌آبی به طور کامل اجرایی شود تعادل‌بخشی آبخوان‌ دشت اردبیل تا پایان طرح محقق و در دراز مدت هم بخشی از منابع آب‌های زیرزمینی استان احیا خواهد شد.

وی افزود: بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی با عنوان "نقشه راه مدیریت آب استان" وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های متولی آب مشخص شده و هوشمندسازی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب و توزیع آب هم تدوین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: کاهش مصرف آب در فضای سبز، تغییر الگوی کشت فضای سبز، شناسایی و مقابله با چاه‌های غیرمجاز، کاهش سرانه مصرف، کاهش و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب از جمله برنامه‌های تدوین شده در این سند است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.