رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برخی از اقدامات این سازمان برای آغاز سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.

حجت‌الله الماسی درباره پروژه مهر امسال گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پروژه مهر چند وظیفه بر عهده دارد که یکی از این وظایف مهم سنجش نوآموزان است. ۹۹ درصد سنجش نوآموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان خرداد انجام شد. تعدادی از دانش‌آموزان همچنان سنجش خود را انجام ندادند و از باقی مانده‌ها هستند که برای این گروه از دانش‌آموزان نوآموز مراکز همچنان باز است تا فرآیند سنجش آنان نیز به پایان برسد.»

مناسب‌سازی کتاب‌های درسی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه درباره مناسب‌سازی محتوای کتب درسی برای دانش‌آموزان تحت پوشش این سازمان گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای آغاز سال تحصیلی جدید و پروژه مهر اقداماتی انجام می‌دهد، از جمله مناسب‌سازی بعضی از کتب درسی است. عمده دانش‌آموزان سازمان استثنایی هوش‌بری عادی دارند و نیازی به این اقدام برای آنان نیست.»

وی افزود: «کتاب‌های درسی دانش‌آموزان با بهره هوشی عادی، نیاز به مناسب‌سازی ندارد و کتاب‌های آنان توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تالیف می‌شود. اما برای دانش‌آموزان با آسیب‌های بینایی و شنوایی باید کتاب‌های درسی مناسب‌سازی شود.»

الماسی درباره مناسب‌سازی کتب دانش‌آموزان با آسیب‌های دیداری و شنیداری گفت: «چاپ بخشی از کتاب‌های درسی که باید به خط بریل نوشته شود، توسط چاپخانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام می‌شود. سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور حدود ۲۱۲ عنوان کتاب بریل برای دانش‌آموزان با آسیب‌های دیداری چاپ می‌کند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه گفت: «کتاب‌های درشت‌خط نیز توسط چاپخانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام می‌شود. این کتاب‌ها نیز برای دانش‌آموزان با آسیب‌های بینایی کم مناسب‌سازی می‌شود. همچنین تغییراتی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان با آسیب‌های شنوایی در بخش دیداری کتاب اعمال می‌شود. چاپ این کتاب‌های درسی نیز بر عهده سازمان استثنایی است.»

۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات اتاق‌های کاردرمانی 

وی درباره تجهیزات درمانی دانش‌آموزان در مدارس گفت: «مورد دیگری که در وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای پروژه مهر وجود دارد، ارائه تجهیزات کار درمان و گفتار درمان است. امسال به اندازه کافی در زمین تامین اعتبار تلاش شده و اعتبارات این تجهیزات در مدارس توزیع شده است. قریب به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات اتاق‌های بازی‌درمانی، کاردرمانی و گفتار درمانی در مراکز برای دانش‌آموزان استثنایی با نیاز‌های توان‌بخشی به صورت جامع انجام شده است.»

از ۱۵ مهر ۱۴۰۳ مداخله برای رسیدگی به اختلاف یادگیری آغاز می‌شود

الماسی در ادامه گفت: «کار دیگری هم که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به عنوان پروژه مهر دنبال می‌کنیم مربوط به دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری است. از ۱۵ مهر ۱۴۰۳ مداخله برای رسیدگی به اختلاف یادگیری آغاز می‌شود.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره آموزش معلمان هم گفت: «فعالیت دیگری که سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ایام تابستان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ در جهت پروژه مهر دنبال کرد توانمندسازی معلمان بود. این برنامه در ۶ قطب آموزشی کشور، به صورت سراسری انجام شد. سرفصل‌های آموزشی آن نیز با دقت و حساسیت خاصی انتخاب شد.»

وی افزود: «شاید یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان توانمندسازی معلمان بود که ما حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از معلمانی که سال‌های قبل یا امسال استخدام شده بودند، تابستان امسال در یک دوره توانمندسازی که با همکاری دانشگاه فرهنگیان انجام شد مشارکت کردند تا آنان را آماده ورود به مدارس کنیم.»

منبع: پانا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار