اوکراین که یک سوم خاک آن به مین آلوده شده، پس از جنگ نیز بخش مهمی از درآمد‌های خود را به دلیل مین‌گذاری‌های گسترده از دست خواهد داد.

گزارش مشترک وزارت اقتصاد اوکراین و یک موسسه تحقیقاتی متعلق به «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس، نشان می‌دهد که در دوره پس از جنگ اوکراین، مین‌ها چالشی جدی برای اقتصاد این کشور خواهد بود و همچنین به ناامنی غذایی در جهان دامن خواهد زد. 

به گزارش رویترز، این گزارش خواستار رویکرد جدید برای مین‌زدایی است و می‌گوید اوکراین سالانه ۱۱ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی خود را به دلیل زمین‌های مین‌گذاری شده از دست خواهد داد.

در طول جنگ، محصولات کشاورزی صادرات اصلی اوکراین و منبع کلیدی درآمد‌های ارزی است. داده‌های وزارت کشاورزی این کشور نشان می‌دهد که حدود ۲.۵ درصد از زمین‌های قابل کشت در اوکراین مین‌گذاری شده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این مطالعه نشان داد که در پی مین‌گذاری زمین‌ها، درآمد‌های مالیاتی منطقه حدود ۱.۱ میلیارد کمتر شده و ارزش صادرات اوکراین نیز به میزان ۸.۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. 

بانک جهانی تخمین زده است که به طور کلی حدود ۳۴.۶ میلیارد دلار برای مین زدایی ایمن اوکراین مورد نیاز است.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، یازده منطقه از ۲۷ منطقه اوکراین پر از مین است. در مجموع، حدود ۳۰ درصد از خاک اوکراین با مین‌های زمینی آلوده شده است.

نیرو‌های اوکراینی تا کنون از مین به عنوان یکی از روش‌ها برای عقب راندن نیرو‌های روسیه استفاده کرده‌اند. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، نیرو‌های اوکراینی در حمله سال گذشته به نیرو‌های روسی که شهر «ایزیوم» را اشغال کرده بودند، مکرراً از مین‌های ضدنفر راکتی استفاده کردند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار