مدیر جهادکشاورزی میاندوآب با اشاره به آغاز برداشت پسته از ۳ هکتار از باغ‌های این شهرستان، گفت: تولید این محصول طی امسال نسبت به پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: ۶.۵ هکتار از باغ‌های این شهرستان به محصول پسته اختصاص دارد که ۳ هکتار از این باغ‌ها بارور بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال با ۵۰ درصد افزایش نسبت به پارسال ۶ تن پسته روانه بازار مصرف شود.

وی اضافه کرد: پسته یک محصول اقتصادی با ارزش افزوده بالا است که تحمل زیادی به شوری دارد و سازگار با شرایط کم آبی و مقاوم به خشکی است و در خاک‌هایی با حاصلخیزی کم نیز قابلیت کشت و تولید دارد.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب در ادامه گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه و تغییر الگوی کشت، توسعه کشت و جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کم نظیر پسته در قالب طرح‌های اصلاح و احیای باغ‌های درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغ‌های درجه ۳، به جای محصولات پر آب مانند سیب توصیه و ترویج می‌شود.

مقدم اظهار کرد: ارقام اکبری و احمد آقایی پسته به دلیل دیر گل بودن، سازگار با منطقه و مناسب جهت کشت در شهرستان است.

وی افزود: یک واحد پسته پاک‌کنی به ظرفیت سالانه ۱۵۰ تن با قابلیت پوست گیری، سورت و خشک کنی محصول پسته، با صرف اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال، سال گذشته در این شهرستان تأسیس شد که با بهره‌برداری از این واحد تولیدی، برای پنج نفر به صورت مستقیم و پایدار، زمینه اشتغال فراهم شده است.

وی با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت باغات پسته شهرستان میاندوآب گفت: حدود ۱۰ سال است که باغداران به علت درآمدزایی مناسب و مقرون به صرفه بودن تولید پسته، از احداث باغات پسته استقبال می‌کنند.

دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، ۸ هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۹۰۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.