سرپرست دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: محققان یزدی در حال تحقیق بر روی فناوری بازسازی اندام انسان با بهره گیری از القای ژن‌های سمندر مکزیکی هستند.

نیکوکار سرپرست دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: طرح تحقیقاتی بررسی امکان بازسازی اعضا در انسان با مقایسه سمندر آبی از یک سال قبل در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی باز ساختی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد آغاز شده است. 

وی افزود: در اجرای این طرح ۵ محقق این مرکز تحقیقات خود را روی سمندر مکزیکی آغاز کرده اند.

نیکوکار ادامه داد: سمندر مکزیکی یکی از گونه‌های جانوری است که قدرت بسیار بالایی در بازسازی اندام قطع شده خود دارد وقادر است اندام قطع شده خود را حتی قلب و مغز را در مدت یک ماه باز سازی کند.

سرپرست دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت: محققان این مرکز به دنبال آن هستند که با این تحقیقات به فناوری بازسازی اندام انسان با بهره گیری از القای ژن‌های سمندر مکزیکی دست یابند.

نیکوکار خاطر نشان کرد: توانایی بازسازی اندام را اگر چه، جانورانی مثل خیار دریایی و ستاره دریایی نیز دارا هستند، اما سمندر مکزیکی، مهره داری است که شبیه‌ترین اندام‌ها را به انسان دارد و بر خلاف دو جانور دیگر توانایی بازسازی حتی مغز و قلب خود را نیز دارد. 

وی اضافه کرد: اگر چه تحقیقات گسترده‌ای در کشور‌های مختلف در این زمینه و روی این جانور در جریان است، اما هیچ کدام هنوز به نتیجه نرسیده است.
دانشگاه علوم پزشکی یزد، اولین مرکز دانشگاهی کشور است که کار تکثیر، پرورش و تحقیقات علمی در این زمینه را روی سمندر مکزیکی آغاز کرده است.

 در حال حاضر ژن‌های این حیوان که در بازسازی اندام‌های خود موثر هستند، شناسایی شده و گزارش اولیه این تحقیقات نیز تا سه ماه آینده منتشر خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار