مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: روند اجرا و ساخت پروژه‌های مسکونی اقتصادی به گونه ای در حال پیشرفت است که شاهد کاهش ۳۵تا ۴۰ درصدی مصرف انرژی هستیم.

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص میزان صرفه جویی انرژی در پروژه‌های مسکن اقتصادی گفت: با توجه به آنکه پروژه‌های مسکن اقتصادی به صورت کاملا هوشمند ساخته شده و در اجرای این پروژه‌ها ما شاهد صنعتی‌سازی کامل هستیم؛ بنابراین طبق ارزیابی‌های اولیه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مصرف انرژی در این پروژه‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: از یک سال و چند روز پیش که بحث ساخت مسکن اقتصادی اعلام شد، واکنش‌های متفاوتی به آن مطرح شد و تلاش ما نیز رفع ابهام‌ها در این زمینه بوده است. از سال گذشته بر اساس تفاهم با یکی از موقوفه‌ها در منطقه ۱۹ شهر تهران، مقرر بود که ساخت مسکن اقتصادی در تهران کلید بخورد که با هجمه‌های وارده اجرای آن متوقف شد.

وی افزود: کارشناسان معتقدند باید زیست‌بومی با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف در بحث مسکن اقتصادی در نظر گرفته شود تا بتواند علاوه بر اسطاعت‌پذیر بودن تمایل مردم به خرید این واحد‌ها را فراهم کند.

باقرپور با بیان اینکه به تمام فعالان ساخت و ساز در کشور توصیه می‌کنم که به سمت هوشمندسازی حرکت کنند به این دلیل که موجب کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود؛ گفت: اکنون بحث مسکن اقتصادی، از کوچک‌سازی به سمت مجتمع‌های هوشمند تغییر کرده است و این الگو موجب خواهد شد که تمام سازندگان، مستعد ساخت چنین واحد‌هایی باشند.

باقرپور بیان کرد: پروانه ساخت این مجتمع‌ها، مجتمع‌های عمرانی و فضایی در این مجتمع‌ها برای برگزاری مهمانی و پذیرایی فراهم خواهد بود.

وی با اشاره به هجمه‌های واردشده به ساخت مسکن کوچک‌متراژ، گفت: از ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی بیش از ۴۰۰ واحد دارای متراژ ۲۵ متر است. معنای آن این است که تنها ۱۳ درصد از واحد‌ها دارای متراژ پایین است، اما بر موج مسکن ۲۵ متری برای ساخت مسکن اقتصادی مانور داده می‌شود.

وی با بیان اینکه منتقدان حتی یک بار هم طرح را مطالعه نکرده و چشم‌بسته انتقاد می‌کنند، عنوان کرد: تمام جزئیات این طرح، سرانه رفاهی و خدماتی آن و ... در دسترس است.

باقر پور بیان کرد: روند اجرای پروژه‌های مسکن اقتصادی به گونه‌ای است که از قبل ثبت‌نام انجام شده و چیزی به عنوان پیش‌فروش نداریم و در این پروژه متراژ‌های واحد‌های مسکونی ۲۵، ۴۵، ۶۰ ،۸۵ و ۱۴۰ متری است.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار