همایش آموزشی، ترویجی و معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تبریز برگزار شد.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی در این همایش با بیان اینکه بر اساس برآورد کارشناسان، میزان کود مورد نیاز اراضی زراعی کشاورزی استان ۱۵۰ هزار تن است، اظهار کرد: این شرکت برای حمایت از کشاورزان، کود‌های پرمصرف آنان به صورت یارانه‌ای تامین می‌کند.

صادق نادری با بیان اینکه امسال از محل سهمیه استان ۱۲۲ هزار تن انواع کود یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: از این میزان تاکنون بیش از ۴۰ هزار تن بین کشاورزان توزیع شده و ۲۰ هزار تن نیز آماده توزیع است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به همایش آموزشی ترویجی و معرفی محصولات استان، گفت: در این همایش ۲۴ شرکت و واحد تولیدی در زمینه انواع کود‌های شیمیایی به مدت یک روز شرکت کردند.

نادری ادامه داد: در این همایش انواع کود‌های شیمیایی، آلی و زیستی در معرض دید کشاورزان و بهره برداران قرار گرفته است.

وی هدف از برگزاری این همایش را ایجاد بستری برای هم افزایی بین تولیدکنندگان و کشاورزان اعلام کرد و یادآور شد: آشنایی کشاورزان با یافته‌ها و کود‌های جدید تولید شده و برقراری ارتباط با تولیدکنندگان برای تامین کود‌های مورد نیاز خود، موجب افزایش کمی و کیفی تولید محصول در استان می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه عمده شرکت‌های حاضر در این همایش دانش بنیان هستند، گفت: از این کود‌های در اراضی زراعی، باغی و گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

نادری افزود: عمده کود‌های پرمصرف کشاورزان، کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه است که به صورت یارانه دار از طریق این شرکت تامین و در بین کشاورزان استان توزیع می‌شود.

وی گفت: کشاورزان برای افزایش و جهش تولید محصولات کشاورزی خود از لحاظ کمی و کیفی می‌توانند برای تغذیه تکمیلی محصولات خود و تامین عناصر کم مصرف و ریزمغذی، با توجه به نیاز محصول بر اساس آنالیز خاک و برگ، از محصولات تولیدی تولیدکنندگانی که دارای تفاهم نامه با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هستند را تهیه و در مزارع و باغات خود مصرف کنند.

وی اظهار کرد: بر اساس اعلام کارشناسان و محققان، در تغذیه گیاهی ۱۶، ۱۷ عنصر ضروری برای رشد گیاه وجود دارد که سه عنصر از طریق آب و هوا و بقیه به دو صورت پرمصرف و کم مصرف از طریق خاک و کود‌های مصرفی تامین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: سالانه در آذربایجان شرقی یک میلیون هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می‌رود که برای تغذیه این اراضی نیاز به انواع کود‌های ماکرو و میکرو هست.

اکبر کرامتی با اشاره به اینکه سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات در آذربایجان شرقی تولید می‌شود ادامه داد:

شرکت‌های تولیدکننده کود، در تامین امنیت غذایی و ارتقای ضریب امنیت غذایی نقش مهمی ایفا می‌کنند و کود‌هایی که توسط این شرکت‌ها عرضه می‌شود سبب تامین عناصر و جلوگیری از کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر تغذیه گیاهی با استفاده از انواع کود‌ها و نهاده ها، از آفات و بیماری‌ها جلوگیری می‌شود و با تغذیه درست و به هنگام مقاومت گیاه، در مقابل آفات افزایش می‌یابد.

کرامتی گفت: در سطح استان با مجوز‌هایی که از طریق وزرات جهاد کشاورزی صادر شده امکان اینکه کود‌های غیریارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، وجود دارد و کارگزار‌ها به صورت مستقیم می‌توانند با بهره برداران و تولیدکننده‌ها ارتباط داشته باشند. 

در این همایش از شرکت‌هایی که محصولات خود را ارائه کرده بودند و همچنین پیشکسوتان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی تجلیل شد.

برچسب ها: همایش ، جهاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار