مدیر جهادکشاورزی مرند گفت: اجرای طرح احیا، مرمت و لایروبی ۲۶۳ رشته قنات با اعتبارات دولتی و ملی جان تازه‌ای به قنات‌های این شهرستان بخشید.

الهیاری با بیان اینکه شهرستان مرند دارای ۳۴۱ رشته قنات است گفت: بیشتر این قنات‌ها در بخش یامچی قرار گرفته است و سالانه حدود ۳۴.۵ میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

وی اعلام کرد: از ۳۴۱ رشته قنات موجود در شهرستان از آغاز طرح لایروبی، مرمت و بازسازی تعداد ۲۶۳ رشته مرمت، بازسازی و لایروبی انجام شده و در بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ تعداد ۶ رشته قنات در شهرستان مرند با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال لایروبی، بغل تراشی و طوقه چینی شده است.

وی با اشاره به میزان اعتبار استانی تخصیص یافته برای اجرای این طرح‌ها گفت: اجرای این گونه طرح‌ها به تنهایی با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نبوده و لازم است کشاورزان و ذینفعان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

مدیر جهادکشاورزی مرند اضافه کرد: این شهرستان به دلیل تبعات خشکسالی‌های اخیر و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در تداوم کشاورزی سنتی با مشکل روبرو شده است و کشاورزان باید با آبیاری نوین و روش‌های علمی در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات‌ها نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله اظهار کرد: بی‌توجهی به مرمت آنها موجب خشک شدنشان می‌شود و امروز با توجه به بروز خشکسالی احیای قنات‌ها می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تامین آب باشد.

الهیاری خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های بازسازی و مرمت قنات‌ها و لایروبی آنها موجب جلوگیری از تخریب قنات، احیای دوباره آن، استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحیح آب می‌شود.

وی گفت: سرعت اجرای آبیاری نوین، توسعه گلخانه‌ها و کاشت محصولات کم آب بر نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است.

الهیاری ادامه داد: گندم، جو، زعفران، گل محمدی، آفتابگردان، انواع حبوبات شامل لوبیا، نخود، زردآلو، سیب، آلبالو و پسته مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان مرند است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار