وزیر اقتصاد با بیان اینکه از وام میلیاردی هیات مدیره‌ها دفاع نمی‌کنم گفت: باید نرخ ارز و اقتصاد پیش بینی پذیر باشد.

امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور‌ماه سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شد. در همین رابطه عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نه تنها به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم بلکه خیلی دور هم شدیم و از بانکداری متعارف هم‌دور شدیم، اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و از اف‌ای تی اف هم خارج شویم تازه اول‌مشکلات بانک‌هاست که در کفایت سرمایه و ... مشکل اساسی دارند.

او گفت: باید سیاست‌های اقتصادی پولی و مالی در هماهنگی باشند؛ بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است. استقلال بانک مرکزی کارشناسی است و نمی‌توان همزمان سیاست تثبیت ارز و رها کردن بهره را داشته باشیم چراکه باهم در تناقض هستند.

وزیر اقتصاد گفت: اگر ناترازی را حل نکنیم نمی توانیم اقدام‌خاصی انجام دهیم. استقلال بانک‌مرکزی در سیاست گذاری و کار کارشناسی ملاک است.

همتی افزود:  نیاز داریم کشور از اطلاعات به روز شاخص‌های اقتصادی با خبر باشد برای انتشار آمار‌های اقتصادی، هرچند مرکز آمار این آمار را می دهد ولی بانک مرکزی باید پیش قدم شود و شفاف و ماهانه آمار‌ها را به مردم اطلاع دهد.

همتی گفت: من وظیفه دارم به عنوان وزیر اقتصاد از کارمندان بانکی دفاع کنیم؛ از همه دفاع می‌کنیم هفته قبل از کشاورزان دفاع کردیم که پول آنها را بدهند، از پرستاران و بازنشستگان دفاع کردیم از همه دفاع می‌کنیم.

او افزود: کی گفتم به جای وام ازدواج کالا بدهید؟ گفتم اگر نیاز دارند و متقاضی هستند از این ابزار استفاده کنید. از وام میلیاردی هیات مدیره‌ها دفاع نمی کنم، برخی می‌گویند انگیزه ندارند هیات مدیره شوند! اگر ندارند پس چرا در این دو هفته در اتاق من را شکستند؟

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تضمین‌های خیلی زیاد در وام‌های کوچک اذیت کردن مردم محسوب می‌شود، گفت: همان قدر که در وام‌های بزرگ سخت گیری می‌کنید در وام‌های کوچک هم سخت گیری کنید (چون می دانم در بزرگ‌ها سخت گیری نمی‌کنید اینطور می‌گویم).

همتی به نرخ ارز اشاره و تاکید کرد: معنا ندارد چند نرخ ارز داشته باشیم؛ باید نرخ ارز و اقتصاد پیش بینی پذیر باشد؛ تثبیت نرخ ارز با تورم ۴۰ درصدی یعنی لطمه خوردن به صادرات این دور باطل باید توسط خود بانک مرکزی شکسته شود و من‌هم‌حمایت می‌کنم. اگر بانکی خوب اداره شود باید پاسخگوی سهامداران و مردم باشد، اگر بخواهیم با این وضع اداره کنیم هیات مدیره با وام میلیاردی هم‌ نمی خواهیم. تامین مالی غیرتورمی از طریق بازار سرمایه (با تغییراتی که امروز در بازار سرمایه شاهد خواهیم‌بود) باید دنبال شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
یعنی خودت تا حالا از این واما نگرفتی ؟ پول از کچا اوردی خونه خریدی پس ؟
آخرین اخبار