بنای کهن و جهانی تخت جمشید از آنجا دچار بی‌مهری شده که زیر سایه نبود برنامه، سوءمدیریت و عدم ریسک‌پذیری روزی با اعتبار برگشتی و زمانی با رویش گلسنگ‌ها روبه‌رو می‌شود.

اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر برگشت اعتبار پروژه مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید در محافل فعالان میراثی و گردشگری فارس شنیده می‌شود که علی‌رغم تاکیدات رهبرمعظم انقلاب بر لزوم جهت‌گیری صحیح گردشگری و درآمد‌های حاصل از آن در تضاد است.

معظم له در سفر به استان فارس، اشاره کردند که «حقاً و انصافاً استان فارس و شهر شیراز یکی از قله‌های برجسته‌ی کشور ما و ملت ماست؛ قله برجسته نیرو‌های انسانى ممتاز، در علم، در ادب، در پیشرفت‌های گوناگون امور حیات اجتماعی، در مبارزات، در جهاد، در تدین. به تاریخ اخیر قبل از پیروزی انقلاب هم که نگاه کنیم، نام شیراز در حساس‌ترین و حیاتی‌ترین قضایای اجتماعی ما برجسته است».

ایشان فرمودند که «یکى از چیزهایى که در این استان مورد توجه است و جا دارد که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مسئله گردشگرى است. جاذبه‌هاى گردشگرى در اینجا خیلى زیاد است. من تصورم این است که اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مسئله گردشگرى به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت‌گیرى صحیح استفاده کنند، درآمد آن، استان را از همه معونه‌هاى دیگر بى نیاز می‌کند. مسئله گردشگرى خیلى مهم است».

اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر برگشت اعتبار پروژه مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید در محافل فعالان میراثی و گردشگری فارس شنیده می‌شود. اگر چه برگشت این بودجه در صورت صحت موضوع امری افتخارآمیز نیست، اما ظاهرا مدیرکل میراث فرهنگی فارس از آنچه که تحت عنوان نبود برنامه در حال برگشت به خزانه است، خرسند است و به خود می‌بالد که توانسته جلوی انحراف میزان بودجه باقی مانده این پروژه در فقدان برنامه را بگیرد.

در سال‌های اخیر با اختصاص بودجه مجزا به پروژه مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید، تلاش شده تا این بنای کهن همچنان استوار بماند و بر تارک تاریخ بدرخشد.

در گفت‌وگویی کوتاه با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان فارس، محمدثابت اقلیدی اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید را رد کرد و از اساس آن را کذب خواند.

وی تصریح کرد: تخت جمشید پول دارد، اما نه پولی که برخی تصور می‌کنند برگشت می‌خورد، بلکه از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت پول دارد و این مسئولیت هم سال مالی ندارد و پولش برگشت نمی‌خورد.

ثابت اقلیدی تاکید کرد: سال مالی تمام نشده که پولی بیاید و جذب نشده باشد.

وی اعتبار مرمت این پروژه را ۱۰۰ میلیارد تومان و از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت اعلام کرد که بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان فارس ادامه داد: برآورد ۴۰ میلیارد تومان دیگر هم انجام شده و در حال طی تشریفات قانونی مناقصه در واحد امور قرارداد‌ها است.

ثابت اقلیدی با تاکید بر اینکه بودجه مرمت تخت جمشید باید توسط کارشناس بررسی شود، گفت: ما تا پایان سال مالی ۱۸ روز وقت داریم و هنوز سال مالی تمام نشده است.

وی در عین حال این موضوع را هم مطرح کرد که اگر چه اولویت جذب اعتبارات است، اما اولویت بنده، جلوگیری از انحراف و تضییع بیت‌المال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان فارس با بیان اینکه بنده باید مدیریت کنم که پول سر جای خود خرج شود، نه اینکه پول بدهیم ولی کار نشود، گفت: نمی‌توانم وقتی کسی کار نکرده، پول بدهم. پول هم که آتش نمی‌گیرد، اگر برگشت بخورد به خزانه بر می‌گردد. 

ثابت اقلیدی اضافه کرد: باید نظام واحد مالی داشته باشیم، در حالی که تیرماه برای ما پول پروژه مرمت تخت جمشید واریز شده و فرآیند از همان زمان شروع می‌شود، چون قبلش اختیار و اجازه‌ای نداریم که فرآیند مرمت را آغاز کنیم.

وی این را هم اضافه کرد که سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت پیش‌بینی شده بود که ۸ میلیارد تومان آن برگشت خورد و بنده مجوز گرفتم و هزینه شد، لذا عملکرد نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

  آنچه که از گفته‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس استنباط می‌شود این است که همزمان با واریز نقدینگی باید فرآیند مرمت دنبال شود، در حالی که جای سوال است که چرا برنامه‌ای مدون و جامع با مطالعات راهبردی از سوی خبرگان میراثی آن هم برای مجموعه جهانی تخت جمشید از قبل وجود ندارد و منتظر واریز پول می‌مانند تا اگر تزریق شد، برنامه جلو رود؟

در شرایط بودجه‌ای فعلی و نبود اعتبارات کافی، همان اندازه که یک مدیر وظیفه صیانت از بیت‌المال را دارد، به همان میزان هم وظیفه دارد برای بودجه‌ای که به سختی به استان اختصاص داده می‌شود، برنامه داشته باشد تا پولی برگشت نخورد، بنابراین اگر برنامه‌ای بود، پول هم هزینه شده بود.

‌به فرض تخصیص اعتبار در موعد مقرر، بررسی کارشناس یا کارشناسان تا چه زمان به طول می‌انجامد؟ آیا تاخیر زمانی به خودی خود زمینه بازگشت پول به خزانه را فراهم نمی‌کند؟ از سویی دیگر آیا در وضعیت نامناسب منابع مالی، برگشت پول نباید واکنش نمایندگان فارس، استاندار و متولیان امر نه تنها به میراث، بلکه دیگر دستگاه‌های اجرایی را به دنبال داشته باشد؟

سکوت دستگاه‌های نظارتی در این باره نیز جای بحث دارد.

البته گفتنی است که طبق نظر کارشناسان دیوان محاسبات در تقویم زمان‌بندی اعلامی باید پول در سرفصل تعریف شده هزینه شود و در صورت برگشت، مجددا فرآیند تخصیص اعتبار باید طی شود.

حال باید دید طی چند روز باقی مانده شاهد بازگشت اعتبار تخصیصی خواهیم بود یا نه؟

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار