سازمان‌های بشردوستانه بیش از ۱۱ ماه درمورد نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند، اما با این وجود کشور‌های غربی به حمایت تسلیحاتی از این رژیم ادامه می‌دهند.

وضعیت در غزه به نقطه حساسی رسیده، جایی که اقدام‌های ارتش رژیم صهیونیستی را نه به‌عنوان یک رویداد منفرد، بلکه به‌عنوان یک تهدید وجودی برای مردم فلسطین باید درک کرد؛ دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) می‌گوید که این اقدام‌ها به‌طور قابل قبولی می‌تواند به نسل‌کشی تبدیل شود.

به همین دلیل، دولت‌های غربی برای توقف فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ علیه نوار غزه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی صادرکننده عمده تسلیحات است، اما ارتش آن به‌شدت به هواپیما‌های وارداتی، بمب‌های هدایت‌شونده و موشک‌ها برای انجام آنچه که کارشناسان به‌عنوان یکی از شدیدترین و مخرب‌ترین حمله‌های هوایی در تاریخ معاصر توصیف کرده‌اند، متکی بوده است.

گروه‌های حقوق بشری و برخی از سیاستمداران در کشور‌های غربی متحد رژیم صهیونیستی می‌گویند که صادرات تسلیحات باید متوقف شود؛ به‌گفته آنها، رژیم صهیونیستی در محافظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه کافی به آنها کوتاهی کرده است.

انگلیس به‌تازگی اعلام کرد که حدود ۳۰ مجوز صادرات تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی را برای استفاده در عملیات نظامی در غزه تعلیق می‌کند؛ براساس گزارش‌ها، این تصمیم پس از بررسی تطابق اقدام‌های این رژیم با قوانین بشردوستانه بین‌المللی اتخاذ گذشته است.

رژیم صهیونیستی مدعی است که نیروهایش برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تلاش می‌کنند؛ این رژیم همچنین ادعا می‌کند که هیچ محدودیتی برای ارسال کمک به نوار غزه وجود ندارد.

آمریکا
آمریکا اصلی‌ترین تامین‌کننده تسلیحات برای رژیم صهیونیستی است و تسلیحات بسیاری را برای کشتار در اختیار این رژیم قرار داده است.

براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، آمریکا ۶۹ درصد از صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

آمریکا براساس یک توافق ۱۰ ساله، سالیانه ۳.۸ میلیارد دلار (۲.۹ میلیارد پوند) کمک نظامی به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند. 

سیپری، گفت که آمریکا به‌سرعت هزاران بمب هدایت‌شونده و موشک را در پایان سال ۲۰۲۳ به رژیم صهیونیستی تحویل داد. 

دولت آمریکا در دسامبر گذشته (آذر/دی ۱۴۰۲)، پس از استفاده از اختیارات اضطراری برای نادیده گرفتن بررسی کنگره، ۲ فروش فوری تسلیحات را به رژیم صهیونیستی علنی کرد.

دولت‌های شریک در نسل‌کشی مردم غزه را بشناسید

یکی از بسته‌ها مربوط به صادرات ۱۴ هزار گلوله تانک به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار بود؛ بسته دیگر نیز مربوط به تامین قطعات برای ساخت گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری توچخانه به ارزش ۱۴۷ میلیون دلار بود. 

رسانه‌های آمریکایی در ماه مارس نیز گزارش کردند که دولت بایدن از زمان آغاز جنگ تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد صادرات نظامی دیگر به رژیم صهیونیستی انجام داده است. 

این موارد شامل صادرات هزاران مهمات هدایت‌شونده دقیق، بمب‌های با قطر کوچک، سنگر شکن و سلاح‌های سبک بودند. 

مقام‌های آمریکایی در ماه می (اردیبهشت/خرداد) مدعی شدند که هزار و ۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی (۹۰۷ کیلوگرم) و هزار و ۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی به دلیل نگرانی از احتمال کشته‌شدن غیرنظامیان در صورت استفاده از آنها در مناطق شهری پرجمعیت، متوقف می‌شود. 

اما مقام‌های آمریکایی در ماه جولای (تیر/مرداد) گفتند که تحویل بمب‌های ۵۰۰ پوندی مجاز خواهد بود. 

سپس دولت بایدن ماه گذشته به کنگره اطلاع داد که با فروش ۲۰ میلیارد دلاری تسلیحات به رژیم صهیونیستی موافقت کرده است.

آلمان
براساس گزارش سیپری، آلمان بزرگترین صادرکننده تسلیحات به رژیم صهیونیستی پس از آمریکا است؛ این کشور ۳۰ درصد از صادرات را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

فروش تسلیحات این کشور اروپایی به رژیم صهیونیستی سال گذشته به ارزش ۳۲۶.۵ میلیون یورو (۳۶۱ میلیون دلار؛ ۲۷۴ میلیون پوند) بود؛ این میزان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰ برابر شده است.

همچنین بیشتر مجوز‌های این محموله‌های صادراتی پس از ۷ اکتبر صادر شده است. 

دولت‌های شریک در نسل‌کشی مردم غزه را بشناسید

دولت آلمان در ژانویه (دی/بهمن) اعلام کرد که این فروش شامل ۳۰۶.۴ میلیون یورو تجهیزات نظامی و ۲۰.۱ میلیون یورو سلاح جنگی است. 

به گزارش خبرگزاری DPA، این فروش شامل ۳ هزار سلاح ضد تانک قابل حمل و ۵۰۰ هزار گلوله برای سلاح گرم خودکار یا نیمه‌خودکار بود.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان همواره یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه نوار غزه بوده است. 

ایتالیا
ایتالیا سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات به رژیم صهیونیستی است، اما براساس گزارش SIPRI، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تنها ۰.۹ درصد از صادرات تسلیحات به این رژیم را به خود اختصاص داده است. 

براساس گزارش‌ها، این صادرات شامل بالگرد و توپخانه نیروی دریایی هستند.

دولت‌های شریک در نسل‌کشی مردم غزه را بشناسید

کمپین علیه تجارت اسلحه (CAAT)، یک گروه فشار مستقر در انگلیس، می‌گوید که صادرات و مجوز‌های کالا‌های نظامی ایتالیا به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۱۷ میلیون یورو (۱۸.۸ میلیون دلار؛ ۱۴.۳ میلیون پوند) بوده است.

حدود ۲.۱ میلیون یورو از صادرات ایتالیا به رژیم صهیونیستی بین اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ (مهر تا دی ۱۴۰۲) تصویب شد؛ این در حالی است که رم اقدام کافی برای اطمینان از اینکه از تسلیحاتش برخلاف قانون و حقوق بشر استفاده نمی‌شود، انجام نداده است. 

انگلیس
انگلیس بین ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۱ می ۲۰۲۴ (۱۵ مهر ۱۴۰۲ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳)، ۴۲ مجوز صادرات کالا‌های نظامی را به رژیم صهیونیستی صادر کرد

دیوید لامی، وزیر خارجه انگلیس به‌تازگی مدعی تعلیق فوری حدود ۳۰ مجوز صادرات برای اقلام مورد استفاده در عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه شد.

دولت‌های شریک در نسل‌کشی مردم غزه را بشناسید

او گفت که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که خطر آشکاری وجود دارد که برخی صادرات نظامی ممکن است برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.

هشدار دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد نسل‌کشی احتمالی رژیم صهیونیستی در نوار غزه باید به اقدام فوری و همه‌جانبه منجر می‌شد، نه اینکه صرفا اقدام‌های نیمه‌تمام را به تعویق بیندازد.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار