وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در یکصد و شصت و یکمین جلسه خود ضمن پرداختن به تحولات یمن، سوریه، فلسطین، لبنان و سودان، بار دیگر ادعا‌های بی‌اساس خود را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی و میدان گازی آرش مطرح کردند.

شورای وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس امروز دوشنبه در پایان نشست خود به ریاست «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در شهر ریاض عربستان بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی و آوارگی اجباری آنها محکوم و تاکید شد که اعضای شورای همکاری در جریان تحولات جاری در نوار غزه در کنار ملت برادر فلسطین ایستاده اند. آنها در این بیانیه همچنین خواستار رسیدگی فوری به وضعیت فلسطینی ها، آتش بس دائمی و توقف عملیات نظامی رژیم اسرائیل، پایان دادن به محاصره تحمیل شده بر نوار غزه، رفع رنج ملت فلسطین و اطمینان از دسترسی به تمامی کمک‌های بشردوستانه و امدادی و نیاز‌های اولیه به ساکنان غزه شدند.

در این باره تاکید شد: شورای وزیران خارجه شورای همکاری، اسرائیل را از نظر حقوقی در برابر جامعه بین‌المللی مسئول نقض مداوم و حملات علیه غیرنظامیان بی گناه می‌داند.

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس در ادامه اظهارات نخست وزیر رژیم اشغالگر در سوم سپتامبر ۲۰۲۴ درباره محور فیلادلفیا و تلاش‌های پوچ برای توجیه تداوم نقض قوانین و هنجار‌های بین المللی توسط اسرائیل را محکوم و بر همبستگی کشور‌های عضو شورا و حمایت آنها از جمهوری عربی مصر در مواجهه با اتهامات رژیم اسرائیل تاکید کردند.

این شورا از همه کشور‌ها خواست تا مراحل به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تکمیل کنند و اقدام جمعی فوری برای دستیابی به راه حلی دائمی انجام دهند که تضمین کننده پایان اشغالگری رژیم اسرائیل و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس، بازگشت آوارگان، مطابق با طرح سازش عربی باشد.

از تبریک به پزشکیان تا ادعا‌های واهی ارضی علیه ایران

حاضران در این نشست همچنین پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند و برای ایشان و ملت ایران موفقیت، پیشرفت و شکوفایی روزافزون آرزو کردند.

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر بر مواضع و تصمیمات قاطع خود در ارتباط با برقراری روابط با ایران و بر لزوم پایبندی به مبانی و اصول اساسی مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد و منشور‌های حقوق بین الملل، اصول حسن همجواری، احترام به حاکمیت ایران و حل و فصل اختلافات از راه‌های مسالمت آمیز تاکید کردند.

شورای همکاری خلیج فارس با تکرار ادعا‌های واهی و بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، این جزایر را به زعم خود متعلق به امارات دانست و به موضع ثابت و مصوبات قبلی خود مبنی بر محکومیت آنچه آن را به زعم خود استمرار اشغال جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی) توسط ایران خواند، اشاره کرد.

وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه بدون اعتنا به مستندات تاریخی که این جزایر را متعلق به ایران و بخشی جدایی ناپذیر از خاک ایران می‌داند، در ادعای واهی خود آورده است: "ما بر حق حاکمیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و آب‌های منطقه‌ای، قلمرو هوایی و فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این جزایر به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر خاک امارات تأکید می‌کنیم. بر این اساس هر گونه تصمیم یا اقدامات ایران در این جزایر باطل است و هیچ چیزی از حقایق تاریخی و حقوقی را که بر حق حاکمیت امارات بر این جزایر سه‌گانه تأکید دارد، تغییر نمی‌دهد. "

این بیانیه در ادامه ادعا‌های واهی خود علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران آورده است: "شورای همکاری خلیج فارس برگزاری رزمایش‌های نظامی ایران در جزایر سه‌گانه، آب‌های منطقه‌ای، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه اقتصادی انحصاری این جزایر را که جزء جدایی‌ناپذیر امارات است، محکوم می‌کند و آخرین مورد آن نیز رزمایش نظامی ایران و اجرای تمرینات رزمی در جزیره ابوموسی در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ بود. "

شورای مذکور همچنین ادعا‌های خود درباره میدان نفتی - گازی آرش را تکرار و مدعی شد: "این میدان به طور کامل در منطقه دریایی کویت واقع شده است. ثروت طبیعی منطقه مجاورت منطقه تقسیم شده میان کویت و عربستان از جمله میدان الدره (آرش)، مالکیت مشترک عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره‌برداری کامل از منابع طبیعی در آن منطقه را بر اساس مفاد قوانین بین‌المللی و با استناد به توافقنامه‌های فیمابین، دارند. "

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در خصوص جزایر سه گانه یادشده را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند. همچنین در خصوص میدان نفتی آرش از نگاه تهران، صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعا‌های یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.

یمن

این شورا در ادامه از تداوم تلاش‌های عربستان سعودی و عمان و تماس‌های موجود با همه طرف‌های یمنی برای احیای روند سیاسی که منجر به دستیابی به راه حل سیاسی جامع و پایدار در یمن می‌شود، استقبال کرد.

شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از تلاش‌های سازمان ملل متحد و هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه آن در یمن، برای دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع در این کشور تاکید کرد.

شورای وزیران در ادامه نسبت به ادامه تحولات در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن ابراز نگرانی عمیق کرده و بر اهمیت کاهش تنش برای حفظ امنیت و ثبات دریای سرخ و منطقه خلیج عدن تاکید کرد.

سوریه

حاصران در این نشست در بیانیه خود بر مواضع قاطع اعراب در قبال حفظ تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، احترام به استقلال و حاکمیت آن بر سرزمین‌هایش، رد مداخله منطقه‌ای در امور داخلی آن، و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور تایید کردند.

این شورا همچنین حملات مکرر رژیم اسرائیل به جمهوری عربی سوریه را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت این کشور ارزیابی کرد.

لبنان

شورای وزیران همکاری خلیج فارس حملات مکرر رژیم اسرائیل علیه لبنان را نیز محکوم و بر لزوم اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت درباره لزوم احترام رژیم صهیونیستی به مرز‌های لبنان و گسترش کنترل دولت لبنان بر اراصی این کشور تاکید کرد.

در این بیانیه بر ضرورت اجتناب از تشدید تنش نظامی در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، حفاظت از غیرنظامیان و خویشتن داری، پرهیز از ورود به درگیری‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش دایره درگیری در منطقه تاکید شد.

سودان

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس همچنین به بحران و جنگ در کشور سودان پرداختند و درگیری‌های مسلحانه در این کشور را محکوم کردند.

در این باره بر ضرورت احترام طرف‌های درگیر در سودان به قوانین انسانی و ضرورت توقف تنش به منظور جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان تاکید کردند.

در این نشست همچنین از میانجیگری‌ها به منظور دستیابی به توافق آتش بس میان طرف‌های درگیر در سودان به ویژه تلاش‌های عربستان سعودی و آمریکا در این زمینه تشکر و قدردانی شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار