مهدیه محمدی کارگردان سینمای کوتاه و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم شصت‌و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان درباره سینمای کوتاه صحبت کرد.

مهدیه محمدی کارگردان سینمای کوتاه و عضو هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم شصت‌و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد-مهروشید، درباره نسبت خود با «سینمای کوتاه» گفت: اساسا از کودکی سینما را دوست داشتم. در آن دوره فیلم‌های کارگردانانی مانند عباس کیارستمی و ابوالفضل جلیلی از تلویزیون پخش می‌شد و هرچند بچه بودم، اما آنها را تماشا می‌کردم و علاقه‌ام به سینما از همان مقطع شکل گرفت. ورود جدی‌ام به فضای ساخت فیلم، اما به حوالی سال ۹۵ برمی‌گردد.

وی افزود: چهار فیلم‌کوتاه را تا به امروز کارگردانی کرده‌ام که آخرین آنها با نام «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» در سال ۱۴۰۲ در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت. اساسا نگاه من به فضای فیلم‌کوتاه، این نیست که آن را پله‌ای برای ورود به سینمای بلند بدانم. فیلم‌کوتاه آنقدر حرمت و شخصیت دارد که نگاه مستقلی به آن دارم. 

این کارگردان جوان درباره تجربه داوری در جشنواره منطقه‌ای مشهد گفت: چند سال پیش و در جشنواره فیلم‌کوتاه «مدرسه» حضور در هیأت انتخاب راتجربه کرده بودم، اما این جشنواره اولین تجربه‌ام در زمینه داوری محسوب می‌شود. حضور در ترکیب داوران تجربه بسیار خوبی برایم بود. به‌خصوص که در این ایام، من فرزند کوچک هم داشتم و باید برای این کار زمان‌بر هم برنامه‌ریزی می‌کردم. در مجموع، اما این اتفاق را دوست داشتم. این جنس فیلم دیدن فشرده، در نوع خودش برایم جذاب هم هست.

محمدی درباره کیفیت آثار راه‌یافته به این رویداد هم توضیح داد: در زمینه بومی‌گرایی، در میان آثار راه‌یافته به جشنواره‌های منطقه‌ای، نمونه‌هایی را شاهد هستیم، اما در حوزه ژانر، این تنوع کمتر است و نمی‌توان گفت در زمینه ژانرگرایی شاهد آثار چشم‌گیری بودیم. البته در همین ترکیب فیلم‌های خیلی خوبی داشتیم.

وی افزود: در مواجهه با این آثار، نکته‌ای که برایم بسیار جالب بود، رشد مشهود فیلمسازان شهرستانی بود. فیلم‌هایی در این دوره دیدم که واقعا سازندگان‌شان را تحسین کردم. ما خودمان می‌دانیم فیلمسازی چقدر سخت و هزینه‌بر است و اینکه در فضای برخی شهرستان‌ها، آثاری اینچنین خوش‌ساخت به تولید رسیده است، برایم جذاب بود.

این کارگردان سینمای کوتاه در پایان گفت: هر چه بیشتر می‌گذرد، بیشتر به این نتیجه می‌رسم که فضای فیلم‌کوتاه، فضای جسارت به خرج دادن است. از یک سری چیز‌ها نباید ترسید و باید به سمت تجربه کردن برویم. شاید از نگاه دیگران برخی تجربه‌ها مسخره به نظر برسد، اما آنچه فیلمساز خودش احساس می‌کند که درست است را باید به انجام برساند.

شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد- مهروشید از ۱۷ تا ۲۰ شهریور‌ماه ۱۴۰۳ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر مشهد در حال برگزاری است.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار