پرورش اسب می‌تواند یک کسب و کار سودآور باشد، اما به شرطی که به درستی انجام شود.

زهرا مستفیضی رئیس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی نی ریز در کارگاه آموزشی پرورش اسب با اشاره به تقاضای روز افزون و علاقه‌مندی جوانان برای پرورش اسب، اظهار کرد: کارگاه آموزشی پرورش اسب با حضور جمعی از بهره برداران، برگزار شد.

او گفت: این کار در ایران می‌تواند یک کسب و کار سودآور باشد، اما به شرطی که به درستی انجام شود زیراکه چالش برانگیز است و نیاز به سرمایه، دانش، و مهارت زیادی دارد.

علیرضا نورافشان کارشناس اسب سازمان جهادکشاورزی فارس و مدرس این کلاس، نیز بیان کرد: هزینه‌های پرورش اسب مانند خرید زمین، امکانات، تغذیه، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش اسب‌ها، می‌تواند بسیار زیاد باشد.

او افزود: برای اینکه پرورش اسب در ایران سودآور باشد، باید هزینه‌های پرورش را کاهش و درآمد را افزایش داد؛ کاهش هزینه‌های پرورش می‌تواند با استفاده از روش‌های مدیریتی و منابع محلی و ارزان‌تر انجام و همچنین افزایش درآمد می‌تواند با فروش اسب‌های باکیفیت و آموزش اسب‌ها برای مسابقات و سایر فعالیت‌ها انجام شود.

نورافشان تاکید کرد: هنگام پرورش اسب باید عوامل زیادی را همچون خطوط خونی، ساختار والدین، خلق‌و‌خو، سلامتی، توانایی ورزشی آنها و اهداف پرورش دهنده مورد توجه قرار داد و برای تولید بهترین فرزندان، پرورش دهندگان ممکن است از تکنیک‌های مختلف اصلاحی مانند کشش طبیعی، لقاح مصنوعی و انتقال جنین استفاده کنند.

کارشناس اسب سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: پرورش اسب می‌تواند یک فرآیند پیچیده و زمان بر باشد و به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد؛ بنابراین همکاری با پرورش دهندگان معتبری که سابقه اثبات شده‌ای در تولید اسب‌های سالم و باکیفیت دارند؛ توصیه می‌شود.

اسب

پیش بینی تولید بیش از ۱۷ هزار تن خرما در داراب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب از پیش بینی تولید ۱۷ هزار و ۸۵۰ تن خرما از نخیلات این شهرستان خبر داد. 

حبیب اله فتحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به پیش بینی تولید ۱۷ هزار و ۸۵۰ تن خرما از نخیلات این شهرستان، بیان کرد: برداشت خرما از سطح ۲ هزار و ۵۵۰ هکتار از نخلستان‌های این شهرستان آغاز شده است و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

او افزود: مهم‌ترین ارقام خرمای شهرستان شامل کبکاب، شاهانی، خاصویی، پیارم، گنتار و زاهدی است.

فتحی با بیان اینکه میانگین عملکرد خرما در نخیلات شهرستان داراب ۷ تن در هکتار است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد نخلستان‌های شهرستان داراب در بخش فورگ قرار دارد.

این مقام مسئول به اقدامات انجام شده در جهت افزایش عملکرد محصول خرما در شهرستان داراب اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر به منظور افزایش بهره وری نخلستان‌های این شهرستان توسعه ارقام تجاری پیارم و مجول در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به بحث صادرات خرما از شهرستان داراب، تصریح کرد: صادرات این محصول در پارسال میزان یک هزار و ۳۵۰ تن و به کشور‌های حوزه خلیج فارس، پاکستان، هند و افغانستان بوده و امسال نیز پیش بینی می‌کنیم ۱۰ درصد از محصول تولیدی به بازار کشور‌های خارج صادر شود.

خرما

تولید هزار و ۳۵۰ تن رطب و خرما در زرین دشت

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از آغاز برداشت رطب از سطح ۳۵۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد. 

مهدی یوسفی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت با اشاره به آغاز برداشت رطب از سطح ۳۵۰ هکتار از باغات این شهرستان، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از هزار و ۳۵۰ تن محصول از این سطح تولید شود.

او گفت: برداشت محصول از نخلستان‌های شهرستان زرین دشت از اواخر مردادماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت تصریح کرد: این شهرستان دارای ۷۵۰ هکتار نخیلات است که حدود ۳۵۰ هکتار آن به صورت بارور است.

یوسفی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در امسال، حدود ۱۵۰ تن رطب برداشت و به بازار مصرف عرضه شود و حدود هزار و ۲۰۰ تن محصول نیز به صورت خرما برداشت شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت با اشاره به اینکه ارقام خرمای شهرستان زرین دشت شامل شاهانی، خاصویی، پیارم، گنتال، زاهدی، لشت و زرد است، بیان کرد: به دلیل استفاده کمتر از سموم شیمیایی، محصولات نخلستان‌های این شهرستان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

رطب

جوجه ریزی در ۱۲ واحد مرغداری در زرین دشت 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از جوجه ریزی در ۱۲ واحد مرغداری این شهرستان با ظرفیت ۴۶۷ هزار قطعه خبر داد.

مهدی یوسفی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت با اشاره به جوجه ریزی در ۱۲ واحد مرغداری این شهرستان با ظرفیت ۴۶۷ هزار قطعه، اظهار کرد: کل واحد‌های مرغداری گوشتی شهرستان زرین دشت ۲۳ واحد است.

او با بیان اینکه در حال حاضر از ۳ واحد جوجه ریزی شده حدود ۱۵۰ هزار قطعه آماده کشتار است، ادامه داد: این جوجه‌ها از نژاد‌های آرین و راس است.

این مقام مسئول افزود: پیش بینی می‌شود از این ۱۲ واحد جوجه ریزی شده در مجموع میزان ۹۳۴ تن گوشت سفید تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

یوسفی به بیان مزیت‌های پرورش مرغ گوشتی پرداخت و گفت: نسبت ضایعات در گوشت مرغ در مقایسه با سایر دام‌ها کمتر است به طوری که ضایعات گوشت گوسفند حدود ۵۰ درصد و در مرغ حدود ۲۵ درصد است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت، تصریح کرد: پرورش مرغ آسان‌تر از سایر دام هاست و در محیط نگهداری محدود، تعداد زیادی را می‌توان پرورش داد علاوه بر این گوشت مرغ از نظر هضم و جذب بعد از گوشت ماهی بهتر از سایر پروتئین هاست.

جوجه ریزی

تولید بیش از ۲۳۲ تن کلزا در کوار

 مدیر جهاد کشاورزی کوار گفت: در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ ، ۲۳۲ تن کلزار از اراضی زراعی کوار به دست آمده است.

عبدالرسول جوکار مدیر جهاد کشاورزی کوار اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ تولید ۲۳۲ تن کلزار در ۶۹ هکتار از اراضی زراعی کوار به دست آمده است.

 او با بیان اینکه میزان متوسط تولید ۳.۴ تن در هکتار بوده است، افزود: تنها رقم مورد استفاده در این شهرستان نپتون است که رقم سازگار بر شرایط و اقلیم این منطقه است. 

این مقام مسئول تصریح کرد: کلزای امسال با قیمت تضمینی ۳۵ هزار تومان خریداری شد که ۱۰۰ درصد محصول کلزا تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته شد.

او ابراز امیدواری کرد: با توجه به اهمیت کلزا به عنوان مهم‌ترین دانه روغنی در کشور، کلزاکاران باید با رعایت مسائل فنی در مرحله کاشت، داشت و برداشت و استفاده از توصیه‌های کارشناسان بتوانند به عملکرد‌های مناسب‌تری در شهرستان دست پیدا کنند.

برداشت کلزا

برداشت انگور از تاکستان‌های کوار 

مدیر جهاد کشاورزی کوار از برداشت محصول انگور از سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان خبر داد.

حوکار مدیر جهاد کشاورزی کوار با اشاره به اینکه این شهرستان در زمینه عملکرد انگور رتبه نخست استان را داراست، اظهار کرد: تاکداران شهرستان برداشت انگور را از سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان‌های این شهرستان را از اوایل تیرماه شروع کرده اند و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

او با بیان اینکه ارقام انگور شهرستان رطبی، ریش بابا، یاقوتی و عسکری است، گفت: رقم غالب این شهرستان ریش بابا است که عمدتاً از نیمه شهریور تا نیمه آبان ماه برداشت می‌شود. 

جوکار با بیان اینکه انگور اولین محصول باغی این شهرستان است، ادامه داد: بیش از ۳ هزار خانوار از این محصول به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور فصلی در امر داشت، برداشت، بسته بندی، حمل و نقل و فرآوری انگور امرار معاش می‌کنند.

او با بیان اینکه عمده محصول انگور جهت مصرف تازه خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: فرآوری بخشی از این محصول به مویز باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی قابل توجهی شده است. 

محصول انگور و مویز شهرستان علاوه بر بازار داخل به کشور‌های خارجی نیز صادر می‌شود.

انگور

پایان تسطیح اراضی پایاب سد درودزن در خرامه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه گفت: ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش پایاب سد درودزن این شهرستان تسطیح شد.

ایرج دهقانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه اظهار کرد: ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش پایاب سد درودزن این شهرستان با استفاده از اسکریپر‌های لیزری تسطیح شد.

او تصریح کرد: این طرح با صرف اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و مشارکت ۱۵ درصدی ذینفعان به مرحله بهره برداری رسید.

دهقانی با بیان اینکه فناوری تسطیح لیزری یکی از راهبرد‌های نوین در افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، اضافه کرد: اجرای این طرح زیربنایی زمینه مدیریت بهینه آب در اراضی زراعی ۱۱ نفر از بهره برداران بخش کربال خرامه را فراهم کرده است.

این مقام مسئول، کاهش زمان آبیاری، افزایش راندمان آبیاری، استقرار صحیح گیاه، تسهیل عملیات برداشت، افزایش سطح زیر کشت و عملکرد محصول را از مزایای تسطیح لیزری اراضی عنوان کرد.

دهقانی بر لزوم ارتقای دانش و بینش فنی کشاورزان تاکید کرد و افزود: بهره گیری از تکنولوژی خط مکانیزاسیون در زمین‌های زراعی و باغی کاهش هزینه‌های تولید و افزایش عملکرد محصول را به دنبال دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه با اشاره به ۳۶۴ پرونده در انتظار انجام تسطیح، اظهار کرد: قراردادن طرح تسطیح لیزری در برنامه توسعه ملی کشور نقش بسزایی در دستیابی به توسعه پایدار خواهد داشت.

تسطیح اراضی

یارانه نهال به باغداران زرین دشت پرداخت شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت از پرداخت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال یارانه نهال نخیلات به بهره برداران این شهرستان خبر داد.

مهدی یوسفی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت اظهار کرد: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال یارانه نهال نخیلات به بهره برداران این شهرستان پرداخت شد.

او اضافه کرد: تامین و تخصیص این مبلغ از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۲ بوده است.

 این مقام مسئول ادامه داد: باغدارانی که اقدام به کاشت پاجوش خرما کرده بودند مشمول دریافت این یارانه هستند.

یوسفی تصریح کرد: با این مبلغ یارانه تعداد ۷۳۰ اصله پاجوش خرما کشت شده است که منجر به توسعه حدود ۵ هکتاری باغ نخیلات از ارقام تجاری در شهرستان زرین دشت شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت افزود: ارقام تجاری کشت شده از محل این اعتبارات شامل پیارم، مجول و زاهدی است و چنانچه در امسال نیز در این رابطه اعتباری به شهرستان تخصیص یابد به بهره برداران پرداخت خواهد شد.

مرمت و لایروبی ۶ رشته قنات در اقلید

 ۶ رشته قنات در بخش مرکزی و حسن آباد شهرستان اقلید مرمت و بازسازی شد.

ارسلان صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید اظهار کرد: ۶ رشته قنات شهرستان اقلید با طول ۲ هزار و ۹۰۰ متر در ۶ ماهه نخست امسال مرمت و بازسازی شد.

مرمت قنات

او با بیان اینکه این قنات‌ها شامل احمدآباد، بنجیر و بیدبالا، چنار، جیلان، سرتنگ و امامزاده اسماعیل است، افزود: اعتبار مورد استفاده در این طرح‌ها بیش از ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی است. 

صالحی گفت: با اتمام عملیات مرمت و بازسازی این قنات ها، دبی آب خروجی بین ۳ تا ۷ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

این مقام مسئول بیان کرد: به منظور احیای این قنات ها، عملیات پی کنی، ریزش برداری در گالری، نوکنی و بغل بری، بازکردن میل چاه، خشکه چینی، کول گذاری و لایروبی انجام شده است.

صالحی به اهمیت حفظ و نگهداری قنوات به عنوان قدیمی‌ترین فن آوری استحصال آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: بیش از ۶۵۰ بهره‌بردار مناطق حومه، خنجشت و حسن آباد ذینفع این قنات‌ها هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار