رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: ۳ هکتار از نیزار‌های منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلوی این شهرستان در آتش سوخت و خسارت زیادی به این زیستگاه وارد شد.

موسی جسور رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: آتش‌سوزی پس از ۴ ساعت تلاش با حضور ماموران یگان حفاظت محیط زیست، عوامل اداره منابع طبیعی و ماموران سازمان آتش‌نشانی شهرداری میاندوآب و جمعی از اهالی روستا‌ها و جوامع محلی مهار شد.

وی افزود: بررسی‌ها برای یافت علت وقوع این آتش‌سوزی ادامه دارد، اما به احتمال زیاد این آتش‌سوزی بر اثر سهل‌انگاری جوامع محلی در حاشیه این تالاب و منطقه حفاظت شده اتفاق افتاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب با بیان اینکه این نخستین مورد از بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده این شهرستان طی سال است، گفت: مردم باید بدانند مراتع و جنگل‌ها متعلق به آنان بوده و سهل‌انگاری و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی شهروندان مهم‌ترین عامل در بروز آتش‌سوزی است.

جسور اضافه کرد: آموزش و ارتقای آگاهی عمومی تأثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع حوادث آتش‌سوزی در این عرصه‌ها دارد و نقش رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در این زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: آتش‌سوزی تالاب نوروزلو، تهدیدی جدی برای آینده این تالاب زیبا و نابود کننده حیات گونه‌های جانوری و پرندگان است و بنابراین صیانت و حفاظت از این سرمایه ملی وظیفه همگانی است.

منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلوی میاندوآب، هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت دارد و محل زیست انواع حیوانات و پرندگان کم‌نظیر بوده و با برخورداری از درختانی همچون گز و سرو و نیزار‌ها از پوشش گیاهی مطلوبی برخوردار است.

آب مورد نیاز تالاب نوروزلوی میاندوآب از طریق رودخانه زرینه‌رود تامین می‌شود؛ این تالاب در سال ۱۳۹۱ در ردیف مناطق حفاظت شده قرار گرفت.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.