مراسم شرح پاسداشت فرهنگی «روز ملی سینما» امروز با حضور رئیس خانه سینما، سخنگوی خانه سینما و دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی برگزار شد.

شرح پاسداشت فرهنگی «روز ملی سینما» صبح امروز دوشنبه ۹ شهریور ماه با حضور علی دهکردی رئیس خانه سینما، رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما و شادمهر راستین دبیر اجرای  پاسداشت فرهنگی و جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما برگزار شد.

رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما بیان کرد: اینکه چه چیزی باعث شد که از جشن سینمای با شکوه به این نوع برگزاری جشن سینما رسیدیم موارد بسیاری برای شرح دارد. جشن سینمای ایران فعلا برگزار نمی‌شود اما به این‌دلیل که سینمای ایران را فراموش نکنیم به این نوع برگزاری رسیدیم. در واقع ما مراسمی را در سطح شهر تهران با کمک نهادهای مردمی و انتشارات مختلف برگزار خواهیم کردیم. 

وی ادامه داد: فعلا تمام تمرکز ما این است که یک رابطه‌ای میان سینمای ایران و افراد باشد و برنامه ها به مدت یک هفته ادامه دار هستند. در این یک هفته، بحث سینما به همراه نشست‌هایی که برگزار خواهد شد را داریم. در این یک هفته بزرگداشت و یادبودهایی با 

داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد و دیگر عزیزان که میان ما نیستند اما تاثیرات شگرفت آن‌ها در سینمای ایران هست خواهد بود.

وی افزود: سعی کردیم مراکز خودجوش و مردمی را برای این روز جذب کنیم، هفته رونمایی از کتاب‌های تخصصی سینما را خواهیم داشت، برنامه‌های فرهنگی متناسب با این صنف داریم و امیدواریم هیات رئیسه بعدی جشن سینمای ایران را با شکوه برگزار کنیم.

صدرعاملی عنوان کرد: متاسفانه نزدیک به ۳۰۰ نفر از همکاران ما پرونده باز دارند و امیدواریم تلاش شود تا این پرونده به سرانجام برسند. همچنین در شهرستان‌‌ها برنامه‌ای به نام مهر سینمای ایران داریم و این مراسم را به این پاسداشت فرهنگی گره می‌زنیم و نمایندگان صنوف خانه سینما در تمام مراسمات استان‌ها شرکت فعالی خواهند داشت. امیدواریم سینما را به روزهایی فارغ از مسائل سینمایی داشته باشیم و بار دیگر به ادبیات و فرهنگ خود و کارهای فرهنگی هنری بازگردیم.

شادمهر راستین دبیر اجرایی جشن سینمای ایران بیان کرد: از ابتدا که این ایده به ذهن آمد امکان پذیر نبود، مگر با حمایت و پشتیبانی اهالی رسانه و تمام فعالان این عرصه.

وی ادامه داد: در مراسم پاسداشت روز ملی سینما، کتاب فیلمنامه‌های آقای عیاری قرار است در نشر چشمه رونمایی شود. اسنادی از دست‌نوشته هایی که در موسیقی فیلم وجود دارد قرار است رونمایی شود و یک‌گالری مخصوص دارد. چنین مواردی شکل نمی‌گرفت مگر با حمایت‌های فیلم‌خانه، وقتی این موضوع را با فیلم‌خانه مطرح کردیم از بیش از ۱۰۰ فیلمی که بازسازی شده قرار است در سینما تک نمایش داده شود و مسئول سینما تک مازیار فکری ارشاد هستند. این کارها به این دلیل است که مجموعه‌ای از آنونس‌‌های فیلم‌های سینمای ایران را خواهیم داشت. 

وی بیان کرد: فیلمخانه مجموعه‌ای از مستندها را به همراه صحنه‌هایی از داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد در اختیار ما قرار داده است. نکته دیگری که وجود دارد مجموعه‌‌ای از نقد‌ها و بررسی‌ها درباره سینمای فرهنگی‌و‌مستقل است که قرار است این مطالب بعدا به صورت محتوایی به رسانه‌ها ارسال شود.

رسول صدر عاملی گفت: بچه‌های سینمای مستند یک دوره جدی خواهند داشت. این روزها سینمای مستند درحال توسعه است اما اخبار این رویداد دیده نمی‌شود و امیدواریم سینمای مستند رل به مخاطبان خود یادآوری کنیم. همچنین برنامه‌ای برای تجلیل از مقام زن داریم. معتقد هستم یاد آوری و این تجلیل لازم است. زیرا زن‌ها حضور تاثیر گذاری در آثار سینمایی داشتند که نیاز است از این تاثیرگذاری تجلیل شود.

ما فیلمسازان مطرحی داشتیم نه قرار بود فیلم بسازند اما نساختند‌، بازیگرانی داشتیم که قرار بود فیلم بازی کنند اما نکردند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ و مسائل ما پرداختن به این مسائل باز بود. ما تنها سه خواسته از وزیر فرهنگ داشتیم. حداقل توقع ما این است که این سند ما درباره پرونده‌های باز هم با وزیر ارشاد صحبت کردیم و امیدواریم به نتیجه برسد‌. 

راستین بیان کرد: خانه سینما جدولی را روی سایت قرار می‌دهد و اینکه در هر مکانی چه برنامه‌ای برگزار می‌شود روی سایت خانه سینما قرار دارد. این رویدادها از روز گذشته آغاز شده و تا ۲۶ شهریور ماه ادامه خواهد داشت؛ همچنین سینما تک برنامه‌هایی برای روز سینما دارد که در سایت قرار داشته شده است.

رسول صدرعاملی در پاسخ به این صحبت که خانه سینما باید مستقل فعالیت کند بیان کرد: ما حتما نیاز به همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت و اینگونه نیست که خانه سینما با وزارت فرهنگ همکاری نداشته باشد.

وی ادامه‌داد: تنها آرزوی ما این است که نهاد رسمی‌ای که اسم آن خانه سینما است، آرام آرام به یک استقلال مالی برسد و بتواند اعضای خود را که نزدیک به ۵۰ هزار هنرمند به همراه خانواده‌هایشان می‌شوند را به خوبی مدیریت و حفظ کند. 

راستین گفت: تعامل و آینده نگری وظیفه خانه سینما است. این تعاملات نشان می‌دهد که خانه سینما فیلم‌های ماندگاری را نشان می‌دهد. ما همچنان بهترین سینمای جهان هستیم و فیلم‌سازان ما به محض اینکه شرایط بهتر شود فیلم‌های خود را معرفی خواهند کرد و به سالن‌هایمان نیاز داریم.

راستین دبیر اجرایی  پاسداشت فرهنگی روز سینما بیان کرد: ما مجموعه‌ای از عکس‌های منتشر نشده از سینماگران ایرانی داریم که در سایت خانه سینما منتشر خواهد شد. اصلی ترین مخاطبان این بزرگداشت شما اهالی رسانه هستید.

سخنگوی خانه سینما عنوان کرد: وقتی سینما می‌تواند سینما و مقتدر باشد که صنوعش فعال باشند. نیت اصلی ما این است. انجمن بازیگران برای نخستین بار موفق شده یک آیین نامه‌موفقی را برای حضور بازیگران کودک اجرایی کند. اجمن بازیگران توانسته کانون فارغ التحصیل بازیگران را راه اندازی کند و باتوجه به دانش خود پیش بروند.

وی افزود: بحث معیشت در سینمای ایران خیلی جدی است. معمولا طبقه متوسط نداریم و نباید جلوی فیلمسازان ما گرفته شود و باید سینما رونق داشته باشد و سینماگرانمان از حداقل توان خود استفاده‌کنند. باید قبول کنیم سینما حرفه سختی است. 

شایان ذکر است مراسم پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما با همکاری فیلم‌خانه ملی ایران، خبرگزاری خبرآنلاین، نشر ثالث، نشر چشمه، نشر گیلگمش، مجموعه فرهنگی راوی، مجموعه فرهنگی آپارتمان، مجموعه فرهنگان، موزه بتوون، فرهنگسرای نیاوران و خانه هنرمندان برگزار خواهد شد‌‌. 

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار