کنعانی گفت: ایران جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه را محکوم می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای نشست خبری خود درباره عملیات شب گذشته در مرز اردن و فلسطین بیان کرد: رژیم صهیونیستی خودش را در مقابل خشم ملت‌های جهان قرار داده و اکنون شاهد بیداری انسانی علیه این رژیم و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین هستیم.
 
کنعانی بیان کرد: حمایت از فلسطین را تعهد اخلاقی و قانونی و انسانی می دانیم ولی تلاش این رژیم برای انتساب هر رخدادی علیه این رژیم به ایران یک لفاظی و تلاشی مذبوحانه برای کتمان حقایق و فرار از واقعیت است.
 
وی افزود: این رژیم با تداوم بحران در نوار غزه و اصرار بر خواسته های زیاده خواهانه خود درباره آتش بس و تداوم حمله به لبنان و سوریه پنجره‌های جدید آتش را بر روی خودش باز کرده است. این رفتارهای جنون آمیز هیچ دستاوردی برای آن به همراه نخواهد داشت. اصرار بر ادامه جنایت در غزه و حمله به خاک کشورهای همسایه نشان می‌دهد اقدامات این رژیم صرفا محدود به سرزمین فلسطین نیست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: اصرار بر جنایت در منطقه نشان می‌دهد که جنایت‌های این رژیم معطوف به غزه نیست بلکه از نظر آن ها، ارتکاب به جنایت هیچ حد و مرزی ندارد. حامیان رژیم صهیونیستی باید از حمایت تسلیحاتی از این رژیم دست بردارند و سازمان ملل باید در برابر این جنایات وحشیانه، اقدامات جدی تری انجام دهد. ایران جنایت بامدادی رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند. ادعای حمله به یکی از مراکز وابسته به ایران در سوریه به هیچ وجه صحت ندارد.

همزمان با توسعه روابط با شرق و آسیا برای روابط با کشور‌های دوردست هم اهتمام ویژه خواهیم داشت

وی با اشاره به موصوعات قفقاز جنویی ادامه داد: ما در منطقه پیچیده‌ای قرار داریم و همکاری‌های منطقه‌ای را بهترین راه برای رفع سوءتفاهمات تلقی می‌کنیم. توسعه روابط با شرق و آسیا به معنای نادیده گرفتن توسعه مناسبات با دیگر کشور‌هایی که خواستار روابط دوستانه با ایران هستند، نیست. همزمان با توسعه روابط با شرق و آسیا برای روابط با کشور‌های دوردست هم اهتمام ویژه خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: به اقدامات مثبت واکنش‌های مثبت خواهیم داشت. جمهوری اسلامی ایران چهارچوب ۳+۳ را در قفقاز جنوبی دنبال کرده و به دنبال صلح در این منطقه است و همواره گفتیم با تغییرات در منطقه قویا مخالفیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره کریدور زنگزور اظهار داشت: کریدور‌ها امروز بیش از هر زمانی محل توجه و اهتمام است. مبنای اخبار و تحلیل‌های منتشره درباره قفقاز و کریدور‌های ترانزیتی و کریدور‌های ادعایی متعاقب سفر پوتین به باکو همان مصاحبه لاوروف و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه است. این امر و این اظهارنظر‌ها زمینه ساز طرح دیدگاه‌ها و نظریات مختلف و بعضا هم در مخالفت با توسعه روابط ایران و بعضی از همسایگان ما شده و ضرورت دارد به شما تأکید کنم که به متن دقیق این اظهارات مراجعه کرده و تحلیل و تفسیر این موضوع محل توجه قرار بگیرد.

روابط با روسیه در جهت گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی خواهد بود

وی با اشاره به قرارداد ایران و روسیه خاطرنشان کرد: روابط ما با روسیه در جهت تعمیق و گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی خواهد بود و لذا ما معتقدیم که امضای این سند انشالله می‌تواند مبانی حقوقی لازم رو برای توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها از جمله در حوزه سیاسی در حوزه اقتصادی و تجاری را بیش از گذشته فراهم کند. 

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران این سند و معاهده پس از امضا جهت تصویب می‌بایست به مجلس شورای اسلامی ارائه بشود و تشریفات قانونی طبیعتاً در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت. 

اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق نشان دهنده اهمیت مناسبات دو جانبه است

این دیپلمات کشورمان با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق خاطرنشان کرد: روابط ممتاز و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد ایران و عراق همواره مبتنی بر حسن همسایگی، برادری و دوستی میان دو کشور دو دولت و ملت هاست و خوشبختانه در طول سالیان گذشته ما شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌های سازنده و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم. اولین سفر خارجی جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم به عراق هم نشان دهنده اهمیت مناسبات دو جانبه دو کشور است. این سفر هم فرصتی خواهد بود که زمینه‌های ارتقا و تعمیق مناسبات دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف فراهم بشود. 

 آمریکا تاکنون با مانور‌های سیاسی به ظاهر نشان داده که علاقه‌مند به برقراری آتش بس است

وی درباره مذاکرات صلح آتش بس در غزه نیز بیان کرد: رژیم صهیونیستی همواره توقعات توسعه طلبانه جدیدی را مطرح می‌کند و تا الان مانع شکل گیری آتش بس و توافق آتش بس شده است. از سوی دیگر ما در سمت دولت آمریکا به عنوان مهمترین و تعیین کننده‌ترین حامی رژیم غاصب صهیونیستی هم متاسفانه شاهد وجود اراده عملی برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی نیستیم.

 کنعانی افزود: دولت آمریکا تاکنون با کلمات بازی کرده و با مانور‌های سیاسی به ظاهر نشان می دهد که علاقه‌مند به برقراری آتش بس است، اما در عمل هیچگاه از ظرفیت و قدرت تاثیرگذاری خود بر رژیم صهیونیستی به میزان لازم استفاده نکرده و بلکه با تداوم صادرات تسلیحات مرگبار خود به رژیم غاصب صهیونیستی نشان داده که به جای قرار گرفتن در مسیر آتش بس در مسیر حمایت از جنگ و تداوم جنایات جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین است.

وی همچنین گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقد هستیم که ایجاد بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار جنایت جنگی صرفا با شکل گیری یک اراده قاطع و موثر جهانی محقق خواهد شد و این سکوت بی عملی که ما در جهان شاهد هستیم متاسفانه برای رژیم صهیونیستی در استمرار جنگ طلبی و جنایت علیه ملت فلسطین عمل کرده است. ما به تلاش‌های دیپلماتیک خود در این زمینه ادامه خواهیم داد و از همه ظرفیت‌های موجود دیپلماتیک خود هم برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و رساندن صدای مظلومیت آنها به گوش جهان استفاده می کنیم.

وی درباره عضوبت ایران در سازوکار‌های منطقه‌ای افزود: عضویت جمهوری اسلامی در بریکس یک فرصت بسیار مهم پیش روی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات خود با کشور‌های مهم عضو این مجموعه قرار داد. ظرفیت‌های متمایز و منحصر به فرد اعضای این جغرافیا هم از حوزه جمعیت و هم از حوزه ظرفیت‌های عظیم اقتصادی که در اختیار دارند طبیعتا برای همه اعضای فرصت کم نظیر فراهم کرده است.

حق آبه ایران از هیرمند یک حق غیرقابل انکار است

وی درباره حق آبه ایران از هیرمند بیان کرد این یک حق غیرقابل انکار برای ایران مبتنی بر معاهده مشترک با افغانستان است. طرف افغانستانی هم بر مفاد این در واقع معاهده و حق مسلم جمهوری اسلامی در موضوع اعتراف دارد. این موضوع در طول چند سال گذشته هم به طور جدی و مستمر مورد مطالبه و درخواست جمهوری اسلامی ایران بوده است. ما در طول در واقع ماه‌های گذشته از سال جاری خود میزان متناوبی از آب را از در واقع جغرافیای افغانستان دریافت کردیم. 

امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آزادی شهروند ایرانی در عربستان باشیم

کنعانی درباره آخرین زندانی ایرانی در عربستان اظهار داشت: همانطور که پیگیری‌های انجام شده منجر به آزادی شهروندان زندانی در عربستان شد، در ارتباط با زندانی باقیمانده این موضوع در فهرست پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی و سفارت ایران در عربستان قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آزادی این شهروند ایرانی هم باشیم.

در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و بحران نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعا‌های مطرح شده درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین گفت: صراحتا اعلام کردیم در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و بحران نیستیم و راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این موضوع می‌دانیم.

کنعانی افزود: طرح ادعا‌های مبتنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات برای یک طرف جنگ را قویا رد می‌کنیم و آن را ناشی از برخی از منویات سیاسی این طرف‌ها ارزیابی می‌کنیم به ویژه اینکه اتهام زنندگان به ایران جزو کسانی هستند که جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف هستند و نقش بسزایی را در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند.

وی درباره طرح ادعا‌ها از سوی کویت در خصوص میدان آرش تصریح کرد: حقوق مسلم و حقه هیچ کشوری در سایه اظهارنظر‌های غیرحقوقی و غیرفنی کشور دیگری از میان نخواهد رفت. معتقدیم موضوعات حقوقی و فنی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند باید در چاچوب گفتگو‌های حقوقی مورد توجه کشور‌ها قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
بی لیاقتی وعدم پاسخ و اقدام مناسب دولت سوریه باعث جسورتر شدن صهیونیستها شده. سکوت در مقابل صدها بمباران دشمن توسط سوریه واقعا شرم آور هست.
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۳:۰۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
چاهای نفت در آرش بزنید کویت هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
متاسفانه علیرغم رضایت مردم با روسیه مماشات بی اندازه کردید و الان کار از دست شما خارج شده است.
آخرین اخبار