سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین گفت: براساس آمار این سازمان، ۸ فرزند از ابتدای امسال تاکنون توسط افراد دارای شایستگی در استان به سرپرستی گرفته شده‌اند.

هدی حقیقی سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین گفت: هم اکنون ۳۳۱ فرزند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۲۰ فرزند ترخیص شده اند.

وی ادامه داد: فرزندپذیری یا به سرپرستی گرفتن فرایندی است که در آن رابطه والدین - فرزند به صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین یک کودک یا نوجوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست با زوج‌های دارای فرزند یا بدون فرزند یا زن و دختر بدون شوهر برابر حکم دادگاه صالح و مطابق با مقررات قانون سال ۹۲ در قالب احکام حقوقی قیم، به صورت امین موقت یا فرزندخوانده برقرار می‌شود.

حقیقی درباره سرپرستی به صورت امین موقت اضافه کرد: امین موقت شامل کودکانی می‌شوند که نمی‌توان آنان را برای فرزندخواندگی واگذار کرد، چرا که شرایطی مانند اینکه حکم عدم صلاحیت والدین صادر نشده و یا به دلیل سن بالا و یا مشکلات جسمی، احتمال بازگشت کودک از خانواده جدید را محتمل می‌کند که تعدادی فرزند نیز در قزوین به صورت امین موق تحت حمایت درآمدند.

به گفته این مسئول، در شرایط عادی برای فرزندخواندگی ۶ ماه پس از حضور فرزند در خانواده، برای وی شناسنامه‌ای با نام پدر و مادر جدید صادر می‌شود، اما در طرح امین موقت تا ۲ سال صدور شناسنامه به تعویق می‌افتد.

سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین به اقدامات دیگر سازمان بهزیستی استان قزوین در این رابطه اشاره کرد و گفت: بهزیستی قزوین مشارکت‌های مردمی را برای حمایت مادی و معنوی از فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست جلب کرده است تا جایی که از ۳۳۱ کودک و نوجوان امدادبگیر، حمایت‌های لازم مادی و معنوی نیز طی این مدت به عمل آمد.

براساس اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی، ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور در سال ۵۹، قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب سال ۹۲ حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست معرفی شده از سوی مراجع قضایی برعهده سازمان بهزیستی است که مطابق آن کودکان صفر تا ۱۸ سال در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.