انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) به بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از ایتام تحت حمایت در شیراز خدمات ارائه می‌کند.

محمدجواد ایمانیه در نشست خبری به اهمیت پرداختن به ایتام بر اساس آموزه‌های دینی اشاره کرد و گفت: خداوند در ۲۳ آیه از مجموع آیات قرآن کریم به صراحت نسبت به یتیم توصیه کرده است.

او با تصریح بر این نکته که خداوند برای یتیم با مسکین در قرآن تفاوت قائل شده است، افزود: مسکین با مواد غذایی و پوشاک مشکلش حل می‌شود، اما یتیم بحث کفالتش مطرح است و باید به امور زندگی‌اش رسیدگی شود.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) ادامه داد: پیامبر اکرم نیز فرمود «من و کسی که سرپرسیتی یتیم را به عهده بگیرد در آخرت مانند دو انگشت کنار هم هستیم.

ایمانیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) از سال ۱۳۷۴ تاکنون، گفت: انجمن رسمی و دارای شناسه ملی و ثبت است و براساس قانون پیش می‌رود.

او همچنین با گرامیداشت نام و خاطره تعدادی از موسسان این انجمن، عنوان کرد: کار در این انجمن به صورت سازمانی در شرح وظایف مختلف دنبال می‌شود و متکی به فرد یا افراد نیست بلکه ساختاری فعالیت‌ها پیش می‌رود.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) ادامه داد: در این انجمن تمام آنچه که در فرآیند زندگی انسان از جمله تفریح، ورزش، مسکن، تحصیل، اشتغال و…وجود دارد، به صورت واحد تعریف شده است.

ایمانیه، شعار این انجمن را «ما یک خانواده بزرگ و یک جامعه کوچک هستیم» ذکر و خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰۰ خانوار در قالب ۳۴۰۰ نفر تحت پوشش این انجمن هستند.

او تصریح کرد: حمایت این انجمن مشمول خانواری است که سرپرست آنها یعنی پدر خانواده فوت کرده، ساکن شیراز و دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشند، هست.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) به طرح‌ریزی و تعریف برنامه در قالب یک انسان کامل و مدینه فاضله در این انجمن نیز اشاره و تاکید کرد: از آنجا که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش که دغدغه نظام است، اما متاسفانه به شکل کاربردی کار نشده، در این انجمن شش ساحت سند فوق‌الذکر را مبنای کار قرار داده‌ایم.

ایمانیه با بیان اینکه خانوار تحت پوشش این انجمن به ۳۴ گروه تقسیم کرده‌ایم، از فعالیت یک مهدکوک ویژه فرزندان تحت پوشش انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) خبر داد و گفت: در این مهد، پذیرش آزاد نداریم، چرا که بنای ما بر درآمدزایی نبوده است.

او همچنین با بیان اینکه آذرماه هر سال همه واحد‌های انجمن باید برنامه یکساله در قالب یک تقویم ارائه کنند، افزود: با پالایش برنامه‌ها، تقویم تا بهمن ماه هر سال آماده و روی میز واحد‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) از رشد کیفی و کمی برنامه‌ها به عنوان مهمترین مولفه این انجمن سخن گفت و افزود: کلانشهر شیراز را به ۴۰ ناحیه و ۵ منطقه تقسیم کرده‌ایم، اما به دلیل پراکندگی مناطق تلاش شد تا برنامه‌ها به تدریج زمانی در نواحی اجرایی شوند. به عنوان مثال؛ همه فعالیت‌های فرهنگی انجمن با محوریت کانون فرهنگی متعلق به خود انجمن در خیایان قاآنی برگزار می‌شود. ساختمان‌های مختلف برای مشاروه، بهداشت و درمان، انبارها، توزیع مواد غذایی و …نیز به صورت مجزا در حال فعالیت است که به تدریج به نواحی برده می‌شوند.

ایمانیه این را هم اضافه کرد که همانند دولت ما هم خانوار تحت پوشش را به لحاظ مالک و مستاجر، ترک تحصیل فرزند بزرگ، فرزندان از نظر درسی، اجاره نشینی و…درجه بندی کرده‌ایم.

او عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا فرصتی فراهم شد تا همه خانواده‌ها به موبایل و تبلت مجهز و بستر ورود جدی به فضای مجازی ایجاد شود. در این راستا اپلیکیشنی روی به مویایل خانوار نصب شد که موارد خدماتی از جمله پرداخت قسط وام، درخواست‌ها و …قابلیت بارگذاری و ارسال داشتند. این کار موجب جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه رفت و آمد خانوار شد.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) با بیان اینکه هم‌اینک نیز ارتباط به صورت سیستمی و تحت وب با خانوار انجام می‌شود، گفت: با ۷۰ خیریه نیز تعامل داریم و سامانه‌ای تدوین و خیریه‌هایی که تمایل داشتند وارد این سامانه شدند و از طریق این سامانه مشخص می‌شود که از افراد تحت پوشش از کجا خدمات می‌گیرند.

ایمانیه تاکید کرد: این موضوع در حال تخصصی شدن و منطقه بندی برای جلوگیری از موازی کاری است.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بودجه این انجمن ١٠٠ درصد مردمی است، افزود: سالی یکیار توزیع حضوری اقلام ضروری به خانوار انجام می‌شود. مابقی به صورت اپلیکشین با تعریف اقلام مورد نیاز خانوار تحویل نماینده در منطقه داده می‌شود.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) با بیان این موضوع که ۱۳۰ فرزند مستعد تحت پوشش شناسایی و حمایت‌های مالی و علمی از آنها انجام می‌شود، گفت: تابستان هر سال یک مهارت به فرزندان تحت پوشش ارائه می‌شود و سال بعد تخصصی‌تر پیش می‌روند.

ایمانیه همچنین تجلیل از دانش آموزان به صورت سالانه، برگزاری مسابقات تربیت بدنی، تهیه جهیزیه و پوشاک، ایجاد کارگاه تولیدی خیاطی و…را از دیگر اقدامات این انجمن برشمرد و از ارائه تسهیلات در حوزه‌های مختلف به ویژه مسکن با سود صفر درصد به خانوار تحت پوشش خبر داد.

او، واحد مشاوره را مهمترین کار انجمن در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ذکر و عنوان کرد: کارگاه‌های مختلفی در این خصوص تشکیل می‌شود. از طرفی هم از سنین ۱۲ سالگی نوع ارتباط با جنس مخالف و دیگران به افراد تحت پوشش آموزش و در مراحل مختلف ازدواج، مشاوره به آنها ارائه می‌شود.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) همچنین پیگیری مستمر درسی دانش آموزان و جلوگیری از ترک تحصیل، مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته و…را از دیگر اقدامات این انجمن عنوان کرد و گفت: انجمن کتابخانه‌ای با ۲۰ هزار جلد کتاب دارد که در سال گذشته ۶۹۰۰ جلد کتاب توسط مادران و فرزندان به امانت رفت.

ایمانیه ادامه داد: مسکن مهمترین موضوعی بود که انجمن به آن ورود کرد.۴۲۳ خانواده تحت پوشش این انجمن در طرح نهضت ملی مسکن خانه دار می‌شوند.

او به اجرای طرح اکرام در این انجمن هم اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و ۷۱ فرزند در این انجمن دارای حامی هستند.

مدیرعامل انجمن مددکاری ایتام مهدی فاطمه (عج) در خاتمه اعلام کرد که این انجمن ۲۸ نفر نیروی تمام وقت، ۲۹ نفر نیروی پاره وقت و ۱۲۱ نفر نیروی مردمی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار