انتشار فیلمی کوتاه از یک مادر دامدار اهل بندپی بابل که در زمان چرای دام در اراضی جنگلی با حجم انبوهی از زباله های رها شده مواجه شدبا فریاد بلندبه زبان مازندرانی اعلام کرد " که این زباله ها دام های وی را تلف کرد و مسافرانی را که زباله را جمع نمی کنند و رها شده جنگل را ترک می کنند نفرین می کند."

در ۲۴ ساعت گذشته فیلمی از یک مادر دامدار بابلی در شبکه های اجتماعی به سرعت دست به دست می شود که این مادر عصا بدست که در حال چرای دام در جنگل است با حجم انبوهی از پلاستیک مواجه شد و در این فیلم با فریاد بلند از مسافران خواست که چرا این زباله ها را در سطل زباله نمی ریزید. این مادر دامدار جنگل نشین در این فیلم اعلام کرد" این مسلمانی نیست که به خاطر زباله پرانی شما دام های ما تلف شوندو این مادر با نفرین خود خواستار نابودی افرادی شد که با زباله پرانی در طبیعت دامهای آنها را تلف می کنند."

حضور میلیونی مسافرانی که همزمان با هفته های پایانی تعطیلات تابستان به مازندران سفر می کنند به مراتب بیشتر از دیگر روزهای سال است.

هفته گذشته حجم انبوهی از مسافران سرازیر جاده های شمال شدند که در همه شهرها و روستاهای مازندران مملو از مسافرانی بود که از شهرهای مختلف کشور خود را به این خطه از شمال رسانده بودند.

به رسم ادب و میزبانی مازندرانی ها قبل از شروع تعطیلات هفته قبل، زباله های کنار جنگل و مسیر تردد خودروها را جمع آوری کردند تا مسافران از شکوه طبیعت این استان در سفر خود لذت ببرند.تعدادی از مسافران که دغدغه محیط زیست داشتند سعی کردند هیچ زباله ای را در اراضی جنگلی یا مراتع این استان در طبیعت رها نکنند اما بسیاری از مسافران بدون رعایت این حساسیت حجم انبوهی از زباله ها را در دل طبیعت رها کردند و مازندران را ترک کردند.

اراضی جنگلی و مرتعی مازندران که از دهها سال گذشته تا کنون در اختیار دامداران و جنگل نشینان قرار دارد این زباله پرانی سبب شد بسیاری از دام های سبک و سنگین جنگل نشینان با خوردن زباله و پلاستیک ها تلف شوند و این امر خسارت های زیادی را برای دامداران به همراه داشت.

شهرستان بابل دارای ۴۸ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۳۲ هزار هکتار مرتع است که بسیاری از این اراضی با صدور پروانه در اختیار دامداران قرار دارد که برای چرای دام از آن استفاده می کنند.

انتشار فیلم های مختلف از شهرهای مازندران نشان از آن دارد که این مشکل زباله پرانی فقط در شهرستان بابل نبوده و بسیاری از شهرهای مازندران به خصوص جاده های کنار جنگل از غرب تا شرق استان مملو از زباله های شد که در طبیعت رها شد.

بسیاری از شهروندان و فعالان محیط زیست با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی از مسافران خواستند که زباله ها را در طبیعت رها نکنند چون این امر آسیب های جدی به محیط زیست و اقتصاد خانوادها و دامداران منطقه وارد خواهد کرد.

این شهروندان بیان کردند یکی از جدی ترین چالش مازندران که دامن همه شهرهای استان را گرفت حجم زیاد زباله های است که مکان مناسبی برای مدیریت پسماند آنها در اراضی مازندران وجود ندارد.

تعدادی از شهرهای مرکزی مازندران با صرف هزینه های سنگین زباله ها را جمع آوری کرده و به استان دیگر منتقل می کنند که این اقدام روزانه هزینه های چند صد میلیونی را برای شهرداری ها و شهروندان به همراه دارد.

دامهای تلف می شوند

یکی از دامداران جنوب بابل اظهار کرد: تا کنون چندین راس دام سبک همانند گوسفند و دام سنگین گاو به خاطر خوردن پلاستیک های پفک جان خود را از دست دادند.

حبیب فیروزجایی گفت: همه اقتصاد خانواده ما با چند راس گاو و گوسفندی تامین می شود که در دل طبیعت چرا می کنند و معیشت زندگی ما روستائیان را تامین می کنند.

این دامدار بابلی با بیان این مطلب که نفرین مادر بابلی که با صدای زجر کشید فریاد زد خدا نابود کند کسی را که در طبیعت زباله می ریزد حرف دل همه ما دامداران است، اظهار کرد: زباله پرانی در دل طبیعت به نقطعه اوج خود رسیده و بسیاری از مسافران این حساسیت را درک نمی کنند.

فیروزجایی افزود: قیمت برخی از دامهای سنگینی که به خاطر خوردن پلاستیک تلف می شوند حدود یک میلیارد ریال است و این خسارت ها بسیار زیان بخش خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که اهالی روستاهای جنوب بابل به صورت خود جوش سالی چند مرتبه زباله های طبیعت را جمع می کنند، ادامه داد: بعد از تعطیلات چند روزه یا تعطیلات پایان هفته دوباره زباله پرانی در در طبیعت تکرار می شود.

این دامدار بابلی تصریح کرد: بسیاری از اهالی روستاهای بالا دست جنگل نشین بابل به غیر از دامداری شغل دیگری ندارند و این دامدار از همه مسافران و گردشگرانی که از سراسر کشور به این مناطق سفر می کنند خواست زباله ها را از دل طبیعت جمع کنند و این زباله ها را در منطقه جنگلی رها نکنند که سبب تلف شدن دامهای آنها خواهد شد.

مسافران میلیونی

بر اساس گزارش های اعلام شده در تعطیلات هفته گذشته چندین میلیون مسافر وارد مازندران شدند که این امر سبب ترافیک سنگین در جادهای مازندران شد و حجم ورود مسافر به این استان در حدی بود که جادهای خروجی این خطه از شمال بعد از گذشت دو روز از تعطیلات همچنان شاهد ترافیک سنگین است.

تعطیلات اخیر و سیل ورود مسافران به مازندران و زائرانی که قصد حضور در آیین سوگواری شهادت امام رضا(ع) ‌ را از محور این خطه از شمال کشور داشتند و عازم مشهد شدند، آمار ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۶۰۰ تردد خودرویی در محورهای ارتباطی استان طی ۱۰ روز اخیر ثبت کرد.

آمار ارائه شده از سوی رئیس مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران بر این موضوع صحه می گذارد که در بازده زمانی هفتم تا ۱۶ شهریورماه تعداد ورودی خودرو به این استان یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۳۷۸ است.

در این پیوند رئیس مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران اظهار کرد: در این مدت، خروج یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۲۲۲ خودرو از جاده های مازندران ثبت شده است.

علی صادقی گفت: در مجموع تعداد تردد ورودی و خروجی خودروها در این مدت ۱۰ روزه در جاده های مازندران ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۶۰۰ خودرو است.

رئیس مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: در این میان ۱۵ درصد از مجموع ورود و خروج استان مازندران از محور کندوان ۱۷ درصد از هراز و ۱۷ درصد از سوادکوه بود.

مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره های ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است.

برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است.

میزان تولید زباله در مازندران روزانه دست‌کم سه هزار تن است که این میزان در روزهای تعطیل و با حضور مسافران و گردشگران به بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار