سفارت آمریکا برای افغانستان از تاجیکستان به‌خاطر عدم‌ تحویل هواپیماها و بالگردهای ارتش حکومت پیشین افغانستان به طالبان قدردانی کرد.

سفارت آمریکا برای افغانستان از دولت تاجیکستان به‌دلیل عدم‌تحویل هواپیماها و بالگردهای ارتش حکومت پیشین افغانستان به طالبان قدردانی کرد.

این سفارتخانه همچنین تصریح کرد این هواپیماها و بالگردها متعلق به ارتش آمریکا است و گفتگو درباره سرنوشت آنها با تاجیکستان در جریان است.

گفتنی است پس از سقوط نظام جمهوریت در افغانستان در 24 مرداد 1400، شماری از خلبانان افغان هنگام فرار شماری از هواپیماهای ارتش حکومت پیشین را به ازبکستان و تاجیکستان منتقل کردند.

وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر گفته بود تا 21 اگوست سال 2021، 46 فروند هواپیما به ازبکستان و 18 فروند دیگر به تاجیکستان منتقل شده بودند.

این پرنده‌ها شامل بالگردهای Mi-17 UH-60 و همچنین PC-12 ،C-208 ،AC-208 و A-29 هواپیماهای بال‌ثابت هستند.

پیش‌تر سفیر آمریکا در ازبکستان نیز اعلام کرده بود بر اساس یک توافق جدید، 46 هواپیما و بالگرد‌ ارتش سابق افغانستان در اختیار حکومت ازبکستان باقی می‌ماند.

وزارت دفاع طالبان با غیر قابل پذیرش خواندن این معامله، تصریح کرده بود آمریکا حق اهدا و مصادره اموال مردم افغانستان را ندارد و از ازبکستان نیز خواسته بود هواپیماها و بالگردها را تحویل دهد.

مقامات ازبکستان در اگوست 2021 اعلام کرده بودند پس از سقوط جمهوریت 22 فروند هواپیمای نظامی و 24 بالگرد نیروهای مسلح افغانستان وارد حریم هوایی این کشور شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار