با اکران متعدد آثار سینمایی در هفته‌های اخیر، نگاهی به وضعیت فعلی سینما انداختیم.

مدتی است روند اکران فیلم‌های سینمایی در پرده سینمای ایران به خوبی رونق پیدا است؛ به طوریکه چهارشنبه‌های هر هفته شاهد اکران فیلم‌های جدیدی روی پرده سینما هستیم. خانه‌شیشه‌ای، مفت‌بر، قیف، ملاقات با جادوگر، شهرگربه‌ها۲ و سودابه  آثار سینمایی هستند که طی هفته‌های اخیر روی پرده سینما رفتند و با استقبال خوب مخاطبان همراه شدند.

سوال اینجا است در طول دوره سه ساله و مسئولیت پذیری سازمان سینمایی چرا هم‌ اکنون روند اکران فیلم‌های سینمایی رونق پیدا کرده و طی سال های اخیر شاهد اینگونه اکران آثار سینمایی در پرده سینماهای کشور نبودیم؟ آیا تولید آثار سینمای ایران افزایش یافته است یا فیلم‌های در صف مانده اکران شده بسیاری پشت درهای بسته پرده سینمای ایران مانده بودند و اکنون زمان اکران آن‌ها فرا رسیده است؟

آثار اکران شده استاندارد، خوش ساخت و پر محتوا نیستند

جبار آذین نویسنده، منتقد و مدرس سینما تلویزیون درباره وضعیت فعلی فیلم‌های روی پرده سینمای ایران گفت: به هرحال چون اواخر دوران حضور برخی از مسئولان و مدیران سازمان سینمایی است و به هرحال قرار است تغییراتی در این سازمان صورت گیرد و معلوم نیست این تغییرات سمت و سوی مثبت و سازنده به نفع سینمای ایران خواهد داشت یا خیر. لذا اگر این اتفاق بیافتد و در واقع حال سینما، سینماگرانمان و همینطور تماشاگرانمان خوب شود، به همین دلیل پشت سر هم فیلم‌هایی که در نوبت اکران مانده بودند یا حتی آثاری که چند سال مشکل اکران داشتند به سرعت وارد گروه های سینمایی برای اکران در سینماها می‌شوند.

وی ادامه‌داد: از این رو چنین اکران‌هایی به این معنی نیست که دست سینمای ایران از فیلم‌های خوب آنقدر پر است که حالا‌ها می‌تواند اکران اشباع داشته باشد.لذا چون آخر حضور برخی از دوستان در سازمان سینمایی است، در واقع می‌خواهند خودی نشان دهند‌. از سوی دیگر هم هنرمندان کشورمان چند سال تلاش کردند، فیلم ساختند و اثرشان نتوانسته پرده سینما را ببیند دوست دارند فیلمشان روی پرده سینما برود تا خود و مخاطبان به تماشای اثرشان بنشینند. به همین دلیل هم اکران سینمای ایران شلوغ است و تقریبا همه نوع ژانر را روی پرده سینماهای سراسر کشور مشاهده می‌کنیم؛ اما این به این معنی نیست که همه آثار اکران شده استاندارد، خوش ساخت و پر محتوا حساب می‌شوند.

آذین منتقد با سابقه سینما افزود: فیلم‌هایی مانند تگزاس۳ که مدت‌ها روی پرده سینما است و حتی پول و پارتی پس از دیگر آثار به چرخه اکران فیلم‌های روی پرده اضافه شدند و در واقع به گروه‌های اکران پیوستند، این آثار ویژگی‌های خاص از منظر محتوا و ساختار هنری ندارند.

شهر گربه‌های۲ حرف جدیدی ندارد

جبار آذین عنوان کرد: گرچه برخی از سازندگان این فیلم‌ها مانند شهرگربه‌ها که ساخته جواد هاشمی است به هر حال برای کودک و نوجوان ساخته شده و با فصل یک و دو و با یک محوریت ساخته شده‌اند؛ اما این کارگردان یک روند را برای جذب خانواده‌ها و کودکان در پیش گرفته و مسئله این است که شهرگربه‌ها ۲ حرف جدیدی برای گفتن ندارد و همان داستان و ماجرا به همراه شخصیت‌های ثابت به تصویر کشیده شده است تا همان داستان را ادامه دهند.

وی افزود: شاید بتوانند برای قسمت‌های بعدی و ماجراهای این اقر فیلم‌های جدیدی بسازند اما اگر هنرمند قرار است فیلمی برای مردم بسازد باید اثری بسازد که به درد مردم بخورد. خب فیلم سینمایی شهرگربه‌ها۲ برای تماشاگر کودک چه چیزی دارد؟ ممکن است لحظاتی تخیل کودک به چالش کشیده شود اما آیا همین امر کافی است یا نیاز است مسائلی چون درس زندگی به صورت هنر و هنرمندانه ارائه شود؟ به هرحال ساخته جدید سید جواد هاشمی چندان چنگی به دل نمی‌زند. با اینکه به هرحال می‌تواند تعدادی مخاطب را جذب سالن سینما کند، آن هم در شرایطی که همچنان اکران و سینمای ایران از نظر تولید آثار درجه یک همچنان دچار ضعف و مشکل است.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
پول و پارتی رو دیدم 20 دقیقه آخرش بسیار بد و مزخرف بود
آخرین اخبار