تلویزیون به عنوان موثرترین رسانه همگانی قرن اخیر امروزه با استفاده از فن‌آوری ماهواره و امتداد حضور در بستر فضای مجازی، به سطح جدیدی از اثربخشی اجتماعی رسیده است.

آنچه در تبیین شرایط کنونی جهان می‌توان بیان داشت، وجود رویارویی بزرگ بین رستاخیز تفکر اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران و تفکر سرمایه سالار و لیبرالیستی به میدان داری بلوک غرب و آمریکاست که در بستر رسانه به جنگی تمام عیار بدل شده است. براین اساس، تبیین صحیح گفتمان انقلاب اسلامی براساس نظام مهندسی پیام باید در تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی تبلور یابد چنان که رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرموده اند: «به وسیله برنامه‌های خوب و برنامه‌سازی خوب، گفتمان‌های مورد نیاز جامعه را که گاهی باید موضوعی را به شکل گفتمان عمومی درآورد، تأمین و تضمین کنید».

در همین راستا با راهبری رئیس محترم مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما و با هدف افزایش کیفیت محتوایی و فرمی برنامه‌های مهم در شبکه‌های مختلف، طراحی و اجرای جلسات غنی سازی عملیاتی شده است.

برای اطلاع از ابعاد این فعالیت با قاسم کاظمی مدیر محترم هماهنگی طرح و برنامه سیما گفت و گویی انجام دادیم. در بخشی از گفتگو وی تأکید کرد اجرای این طرح، فرصتی مناسب برای تعامل و همفکری محتوای بین عوامل برنامه‌ساز با خبرگان تولید و اساتید دانشگاه را فراهم می‌کند.

کاظمی در خصوص جلسات «غنی سازی برنامه ها» گفت: از خرداد ماه سال  ۱۴۰۲ با هدف ارتقاء برنامه‌های مهم سیما، جلساتی کاربردی مبتنی بر بهره‌مندی از صاحب نظران اعم از اساتید دانشگاه و خبرگان تولید طراحی شد تا برنامه‌های مهم و برند شبکه‌های مختلف سیما با کمک ایشان از لحاظ محتوا، ساختار و فرم ارتقا پیدا کنند.

مدیر هماهنگی طرح و برنامه سیما ادامه داد: نخستین جلسه «غنی سازی برنامه ها» در آبان ماه سال گذشته برگزار شد. این جلسات با حضور مدیر شبکه، قائم مقام شبکه، مدیر طرح و برنامه، مدیر گروه تولید، تهیه کننده، مجری و عوامل برنامه ساز برگزار می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: بررسی برنامه بر اساس تکمیل فرم‌های طراحی شده از شناسنامه طرح و سند تحول انجام می‌شود و حداقل ۶ قسمت از برنامه که به صورت رندم انتخاب شده است در اختیار کارشناسان و صاحب نظران قرار می‌گیرد تا قبل از جلسه، بازبینی و کارشناسی شود.

شایان ذکر است در بعد محتوایی، جهت گیری سوژه و محور برنامه سازی، پرداخت صحیح و متناسب با اقتضائات و موضوعات روز، جانمایی مناسب پیام، جذب مخاطب هدف، تقویت و تثبیت  ارزش‌ها و هنجار‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در بخش فرمی، میزان تناسب ایده با فرم و ساختار، بهره مندی از قالب جدید و جذاب، انسجام اجزا برنامه، نحوه اجرا و تناسب بخش‌ها (آیتم ها) مد نظر است.

وی با اشاره به این که طی سال گذشته ۸ جلسه «غنی سازی برنامه» تشکیل شده است، گفت، برنامه‌های مورد بررسی «پاورقی» شبکه دو، «خوش نمک» شبکه نسیم، «زندگی پس از زندگی» شبکه چهار، «سفرقند» و «منم بچه مسلمان» شبکه قرآن، «ایران امروز» شبکه یک، «بدون توقف» شبکه سه و «خونه خودتونه» شبکه افق بودند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، ۶ جلسه غنی سازی برای برنامه‌های «برو پی کارت» شبکه امید، «حال خوب» شبکه سلامت، «به خانه برمی گردیم» شبکه تهران، «ماجرا» شبکه چهار، «چالش مسابقه خانه» مرکز سیمرغ و «خط سوم» شبکه دو برگزار شده است.

به گفته مدیر هماهنگی طرح و برنامه، در این جلسات علاوه بر مدیران شبکه‌های مختلف سیما؛ اساتیدی همچون استاد علیرضا خمسه (بازیگر و مدرس بازیگری)، دکتر علیرضا پویا (رئیس اسبق مرکز تحقیقات)، دکتر احمدعلی سجادی صدر (استاد دانشگاه و برنامه ساز)، دکتر حسین ساری (مدیر اسبق شبکه آموزش)، هادی اسکندری (مدرس و طراح بازی ها)، دکتر محمدرضا اسدی (استاد فلسفه دانشگاه تهران)، ناصر کریمان (مدیر سابق گروه و برنامه ساز با سابقه سیما)، حسین فردرو (تهیه کننده ارشد حوزه اجتماعی و سرگرمی)، سیدفضل الله شریعت پناهی (مدیر سابق گروه و برنامه ساز با سابقه سیما)، محمودرضا رضائی (تهیه کننده ارشد حوزه اجتماعی و سرگرمی)، غلامرضا حبیبی (تهیه کننده حوزه کودک)، نصیر مغزی (مدیر اسبق گروه فیلم و سریال شبکه قرآن)، دکتر محسن ربانی (متخصص تعلیم و تربیت)، نصرت میلانی (تهیه کنند ارشد تلویزیونی). خانم ها: مریم فیروزی (تهیه کننده حوزه اجتماعی و خانواده)، معصومه آشتیانی زاد (مدیر اسبق گروه خانواده)، فضه سادات حسینی (مجری و فعال حوزه زنان)، لیدا عرفانیان (تهیه کننده حوزه اجتماعی و خانواده)، دکتر معصومه بیات (پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات)، فرزانه زحلی (تهیه کننده ارشد تلویزیونی)  نام برد که ما را در ارتقای برنامه‌های سیما از لحاظ کیفیت، قالب، ساختار، طراحی دکور و ... یاری کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار