نمایندگی ایران در دفتر سازمان ملل در وین اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخ‌گویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد

نمایندگی ایران در دفتر سازمان ملل در وین اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخ‌گویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد با این حال، به صورت داوطلبانه و در رویکردی همکارانه، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است.

 نمایندگی دائم ایران در دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در یادداشتی آخرین نظرات و ملاحظات ایران درباره گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام آژانس را منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) تاکنون با آژانس همکاری کاملی داشته است. باید مجدداً تأکید شود که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و توسط آژانس تحت راستی‌آزمایی است.

در یادداشت مذکور عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران به حق انتظار دارد که آژانس گزارش‌های خود درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را بر اساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به طور عینی انجام دهد.

نمایندگی ایران بار دیگر تأکید کرده که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و از یک نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی عبور کرده است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، ایران به‌صورت داوطلبانه و رویکردی همکارانه، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است.

تعامل بین آژانس و ایران به‌صورت سازنده ادامه یابد

در یادداشت مزبور عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن تأکید بر اهمیت و ارزش همکاری‌های ارائه شده به آژانس یادآوری می‌کند که این همکاری‌های سازنده نباید توسط منافع سیاسی کوته‌بینانه تضعیف شود. بر این اساس، آژانس موظف است در پرداختن به چنین موضوعاتی با هدف جلوگیری از تحریف تصویر بزرگ‌تر همکاری بین ایران و آژانس، به شیوه‌ای مجدانه عقلانیت خود را نشان دهد.

در این یادداشت ایران همچنین ابراز امیدواری کرده است که تعامل بین آژانس و ایران به‌صورت سازنده ادامه یابد و مشتاقانه منتظر مشارکت‌های بیشتر است.

این یادداشت درباره تورقوزآباد هم می‌افزاید: ارزیابی آژانس بر اساس اطلاعات و شواهد معتبر نیست. تورقوزآباد در واقع یک مکان صنعتی است که شامل انواع انبار‌ها و اماکن نگهداری مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد غذایی، پارچه و منسوجات، لاستیک و قطعات خودرو، لوله و اتصالات و برخی ضایعات صنعتی است. همان‌طور که بار‌ها گفته شده محل موردنظر یک انبار ضایعات صنعتی است که جابه‌جایی کانتینر در آن یک فعالیت معمول بوده است. جابه‌جایی کانتینر‌ها از یک مکان صنعتی به مکان دیگر که یک فعالیت معمول است نمی‌تواند دلیل محکمی برای هر ادعایی در نظر گرفته شود. 

در این یادداشت عنوان شده است: در تحقیقات مبسوط ما در زمینه سابقه فعالیت‌های انجام شده در این مکان، به‌استثنای خرابکاری که محتمل‌ترین نشانه است، هیچ دلیل دیگری برای وجود چنین ذراتی را نمی‌توان در نظر گرفت. در مورد فرض نادرست آژانس مبنی بر جابه‌جایی کانتینر‌ها از این مکان، توضیحاتی که حاکی از نادرست بودن فرض آژانس است، قبلاً به آن ارائه شده است. با این حال، ایران آمادگی خود را برای ارائه توضیحات بیشتر در چارچوب روش انجام کار مورد توافق در راستای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ اعلام می‌کند.

هیچ‌گونه ماده هسته‌ای و فعالیتی در مکان موسوم به لویزان - شیان وجود نداشته است

در این یادداشت ایران بار دیگر تأکید کرده است که هیچ‌گونه ماده هسته‌ای و فعالیتی در مکان موسوم به لویزان - شیان وجود نداشته است.

در یادداشت فوق آمده است که بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ به طور مستمر توسط ایران اجرا شده است، با این حال، همان‌طور که به‌صراحت در بیانیه مشترک تأکید شده است، برای گام‌های بعدی باید روش‌های انجام کاری (مدالیته‌هایی) بین ایران و آژانس توافق شود.

 حق انتصاب و لغو انتصاب بازرسان آژانس در ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع ایران (INFCIRC/۲۱۴) به رسمیت شناخته شده است. در این زمینه، ایران پاسخ نهایی خود را طی نامه‌ای از سوی جناب آقای اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به جناب آقای گروسی ارائه کرده است که باید مورد احترام آژانس قرار گیرد.

۱۲۰ بازرس منصوب شده اند

در یادداشت مزبور درباره بازرسان آژانس هم آمده است: ایران تنها تعداد معدودی از بازرسان را با رعایت کامل حقوق خود، همان‌طوری که در ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع با آژانس تصریح شده، لغو انتصاب کرده است. هرگونه تلاش برای به خطر انداختن حقوق حاکمیتی کشور‌های عضو نقض موافقت‌نامه پادمان جامع نگرانی جدی‌ای است که باید به شدت از آن اجتناب شود.

در این یادداشت عنوان شده است: در حال حاضر تعداد کل ۱۲۰ بازرس منصوب شده در اختیار آژانس در جمهوری اسلامی ایران است. این به وضوح نشان می‌دهد که ایران تمایل دارد آژانس را قادر سازد تا وظایف خود را با بهره‌مندی از بازرسان مختلف با تجربه انجام دهد. اعمال این حق به هیچ وجه مستقیم یا غیرمستقیم بر توانایی آژانس برای انجام بازرسی‌های خود در ایران تأثیر نمی‌گذارد.

نمایندگی ایران همچنین عنوان کرده است: در حالی که جمهوری اسلامی ایران در دو نوبت (اکتبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴) انتصاب ۱۵ بازرس پیشنهادی جدید آژانس را پذیرفته است، اما متأسفانه این موضوع به درستی در گزارش منعکس نشده است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار