رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: میانگین معدل دانش‌آموزان در پایه دهم نسبت به پایه یازدهم و دوازدهم بهتر از سایر پایه‌ها است.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد؛ گفت:در فرآیند طرح سوالات امتحانات بیش از ۴۰۰ نفر همکاری کرده و این افراد حدود ۷۲ ساعت در قرنطینه قرار داشتند.

وی با بیان اینکه  ۵۹ هزار دبیر در فرآیند تصحیح اوراق امتحانی مشارکت کردند؛ افزود: بیش‌ از ۶۰ میلیون برگه تصحیح شد. آزمون‌ها در ۶ هزار و ۲۹ حوزه برگزار شد. 

او با بیان اینکه تصحیح اوراق امتحانی به صورت الکترونیکی بود و همکاران برگ امتحانی دانش‌آموزان استان‌های دیگر را انجام می‌دادند ادامه داد:   ۳۸ هزار همکار در حوزه های امتحانی و برگزاری آزمون مشارکت کردند، محاسبه نمره کل برای  هزار و ۶۵۰ درس توسط آموزش و پرورش انجام شد.

زارعی گفت: امنیت آزمون برعهده وزارت کشور بود و پلیس فتا و فراجا همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشتند. کانال‌ها و شبکه‌هایی که خبرهای کذب را منتشر می‌کردند، شناسایی و با آن‌ها برخورد شد. همچنین ۶ کارگروه از جمله ارزیابی عملکرد حوزه‌ها، پشتیبانی و سازمان نوسازی با ارسال تجهیزات به مدارس تشکیل شد. 

زارعی اظهار کرد: حدود ۱۸ میلیون و ۵۲۰ و ۲۰۰ هزار داوطلب به تفکیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳ آزمون دادند و میانگین معدل دانش‌آموزان در رشته تجربی پایه دهم، ۱۲/۶۴، یازدهم ۱۱/۵۲ و دوازدهم ۱۲ شد. میانگین معدل دانش‌آموزان در رشته ریاضی و فیزیک پایه دهم ۱۲/۶۹، یازدهم ۱۱/۲۶ و دوازدهم ۱۱/۸۲ است.

وی ادامه داد: میانگین نمرات دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی در پایه دهم ۹/۴۴، در پایه یازدهم ۹/۰۷ و در پایه دوازدهم ۹/۱۳ است. میانگین معدل دانش‌آموزان در پایه دهم نسبت به پایه یازدهم و دوازدهم بهتر از سایر پایه‌ها است. این امر حاکی از آن است که دانش‌آموزان در این پایه به معلم و کتاب درسی رجوع داشته‌اند.

زارعی گفت: میانگین نمرات دروس امسال نسبت به سال ۱۴۰۲ دانش آموزان در حداکثر دروس رشد داشته است و دانش آموزان می‌دانستند که اگر به کتاب رجوع کنند، می توانند نتایج خوبی را کسب کند. 

وی افزود: در نقشه ارتقا،  معدل یزد دارای بیشترین رشد نمره را داشت  و همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، خراسان رضوی و خوزستان نسبت به سال گذشته نمره معدلشان افزایش یافته است. 

وی با بیان این که سهمیه مدارس دولتی، غیر دولتی و مدارس سمپاد در رتبه‌های برتر کنکور امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ که سوابق تحصیلی در نتایج آزمون سراسری تاثیری نداشته افزایش یافته است ادامه‌داد: مدارس عادی‌ دولتی در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی در کرسی نداشت و هم اکنون دارای ۲ کرسی در رتبه‌های برتر است و همچنین مدارس دولتی دارای یک کرسی در رتبه‌های برتر بوده است.

زارعی اظهار کرد: سهم مدارس غیردولتی از ۷ کرسی به ۵ کرسی تغییر پیدا کرده است. رتبه‌های مدارس دولتی از ۳۰ کرسی به ۲۵ کرسی رسیده، به طوری که ۵ کرسی مربوط به مدارس دولتی است.

در ادامه این نشست محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: کیفیت بخشی به نظام آموزشی یک امر مهم آموزش و پرورش است که به صورت ناگهانی صورت نمی‌گیرد، می توانیم با اقدامات مقطعی نتایج خوبی را دریافت کنیم. کیفیت بخشی نیازمند برنامه بلند‌مدت است. 

وی با بیان این که دوره توانمند سازی معلمان در چهار درس برگزار و انجام شده است افزود: سال گذشته امتحانات نهایی با شیوه متفاوتی برگزار شد و به همین دلیل نمرات دانش آموزان پایین آمد که در این راستا نظارت بالینی صورت گرفت که می تواند به ارتقای کیفیت نظام آموزشی کمک کند.

او ادامه داد: در این راستا ۶۸۰۰ نظارت بالینی ویژه برای دروس امتحان نهایی دوره‌های توانمند سازی در استان‌ها برنامه‌ریزی شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی الگو سوالات استاندارد بود که به دانش آموزان و معلمان در خرداد ابلاغ شد، این طرح برای دانش آموزان موثر بود، برگزاری امتحانات شبه نهایی گام دیگری بود که در سال ۱۴۰۳ قبل از امتحانات نهایی برگزار شد که با این کار دانش‌آموزان با سوالات امتحانات نهایی و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شدند. 

کاظمی بیان کرد: طرحی با عنوان همیار معلم در ۷۰ درصد مدارس اجرا شد و در این طرح دانش آموزان در امر آموزش مشارکت کردند. تلاش کردیم تا این طرح را برای سال تحصیلی جدید در همه مدارس برگزار شود. 

وی افزود: عملکرد دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی در ۴۰ رتبه برتر آزمون سراسری را می‌توان مشاهده کرد. اقدامات ما بر توانمندسازی معلمان متمرکز است و برنامه‌هایی در این راستا به استان ها ابلاغ شده است که  دوهفته پیش در استان قم مراسم افتتاحیه برگزار شد. ما می‌خواهیم این دروس و دروسی که در امتحان نهایی عملکرد پایینی داشته‌اند؛ تقویت شود.

وی تصریح کرد: گام دیگر را برگزاری امتحانات شبه نهایی جهت آمادگی و تحلیل نقاط ضعف دانش آموزان در دستور کار قرار دادیم. 

او ادامه داد: اجرای فوق برنامه‌ها نیز برای همه مدارس در امسال اجرا خواهد شد و تولید محتوا نیز  برای دانش‌آموزان در حوزه مباحث پرورشی  به شکل ویژه‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت. محتواهای مختلف هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمین تولید شده است. 

وی با بیان این که مسئله تنوع مدارس به طور جدی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت افزود: ما سعی داریم تا تنوع مدارس را کاهش دهیم و  اجازه توسعه در این حوزه را ندادیم. 

وی همچنین در مبحث ارتقا کیفیت آموزشی تصریح کرد: اکثریت برنامه‌ها با اولویت مدارس غیردولتی انجام خواهد شد. این حاکی از تمرکز و توجه به مدارس غیر دولتی است. 

معاون آموزش متوسطه گفت: هدف برنامه هفتم مشارکت سایر دستگاه‌ها در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. آیین‌نامه ای با  رویکرد ارتقا کیفیت آموزشی تدارک دیده‌ایم. 

وی با اشاره به مبحث مهارت آموزی و کیفیت بخشی در آموزش و پرورش تاکید کرد: روند ثبت نام بیش از ظرفیت هنرستان‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار