مدیرکل کار و رفاه اجتماعی کرمان گفت: بالاترین صادرات تعاونی کل کشور ازآن کرمان است که در برخی موارد دومین یا سومین استان هستیم.

 مجتبی مصباح پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون و در محل سالن فجر این اداره‌کل برگزار شد گفت: پارسال ۲۴ شرکت‌تعاونی در کرمان اضافه شده‌ا و امسال هم ۷۲ هزار و ۱۲۶ فرصت شغلی هم در این سال ایجاد کرده ایم.

وی افزود: تعاون یک صنعت بزرگ است و ۸۰ درصد حمل ونقل جاده‌ای تعاونی است و در کرمان نیز ۴ بیمارستان تعاونی داریم.

مصباح تصریح کرد: اگر در شهرک صنعتی سر بزنید بسیاری از آنها تعاونی است. وی گفت: تعاونی‌ها نتوانسته‌اند جای خود را در اقتصاد کشور باز کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کارفرمایانی که اتباع خارجی غیرمجاز دارند هشدار داد: جریمه در انتظار آنها است.

مصباح گفت:  اتباع غیرمجاز مخل امنیت کشور هستند ،کارفرمایان در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نباید افغانی هراسی ایجاد کرد، تصریح کرد: ما با وجود اتباع مجاز مشکلی نداریم، اما اتباع غیرمجاز باید کشور را ترک کنند.

 وی گفت: برخی ترجیح می‌دهند نیروی کار ارزان داشته باشند و گاهی می‌روند آنها را از مرز می‌آورند.

مبشری رییس اتاق تعاون نیز در این نشست خبری تعاون را یکی از بخش‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: اما این نهاد به علل متعددی نتوانسته جای خود را باز کند. وی آن را یکی از اتاق‌های اقتصادی سه‌گانه کشور دانست و افزود: اتاق بازرگانی و اتاق اصناف در کنار آن قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه تعاونی‌ها در حوزه ضعف قرار گرفته‌اند، گفت: اوایل انقلاب خوب بود، اما رفته‌رفته ضعیف شد. وی افزود: قرار بود ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را داشته باشیم، اما اکنون کمتر از ۱۰ درصد است. مبشری تصریح کرد: تعاون بخش مهم اقتصاد کشور است، ما در کشور ۱۰ هزار تعاونی داریم.

وی با اشاره به ۵ هزار و ۶۰۰ تعاونی فعال در استان کرمان، عنوان کرد: در استان کرمان ۲۵ تعاونی داریم که مشکل دارند. وی بیان کرد: سرمایه‌های خرد را باید جمع و به اقتصاد کشور وارد کرد، این کار تعاون است.

حکمتی مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این نشست با اشاره به اینکه این بانک دولتی و تخصصی است گفت: ۷۰ درصد پرداخت تسهیلات با تعاونی و ۳۰ درصد آن برای دیگر اقشار است.

وی افزود: پارسال ۱۵ هزار میلیارد ریال پرداخت کردیم که سهم بخش تعاون ۱۲ هزار میلیارد ریال است که تعاونی‌ها و اعضای آن را شامل می‌شود. حکمتی گفت: سال ۱۴۰۱ سه هزار میلیارد، پارسال ۶ هزار میلیارد و امسال ۸ هزار میلیارد ریال برای شرکت‌های تعاونی تسهیلات در نظر گرفته شده که ۹ برابر سال‌های گذشته است. از این میزان ۷ هزار میلیارد ریال تاکنون پرداخت شده است.

برچسب ها: تعاونی ، غیرمجاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار