رئیس کارگروه حاشیه نشین و مناطق حاد و بحرانی وزارت کشور با تاکید بر اینکه رفع مشکلات حاشیه نشین‌ها در کشور نیازمند هم افزایی و همکاری دستگاه‌های متولی است گفت: در صورتی که کار فوق العاده در این زمینه انجام ندهیم افزایش ۳۰ درصدی حاشیه نشینی را در کشور تجربه خواهیم کرد.

ابراهیم نورمحمدی روز یکشنبه در کارگروه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه نمایندگان دستگاه‌ها از هزار و ۱۰۰ محله که سازمان باز آفرینی شهری مشخص کرده است، ۳۳۰ محله حاد و بحرانی را مشخص کرده اند، افزود: از این ۳۳۰ محله حدود ۴۰ محله حاشیه نشین مطلق و مابقی محلات حاشیه نشینی به معنای عام هستند.

وی با بیان تعریف حاشیه نشینی در سند اسکان غیر رسمی اضافه کرد: محله ها و محدوده هایی که واجد مشخصات موضوع بند ۲ سند سکونتگاه های غیر رسمی خارج از ضوابط و قوانین در درون یا خارج از محدوده شهرها به صورت شتاب زده ساخته شده است.

این مسئول ادامه داد: این مناطق حاشیه نشین دچار ضعف شدید خدمات و سرانه های شهری بوده و اغلب آنها دارای مشکلات حقوقی و مالکیت هستند.

وی در خصوص تعداد جمعیت حاشیه نشین در ایران نیز گفت: درباره تعداد حاشیه نشینان در ایران ارقام متفاوتی از ۱۱ و ۱۹ میلیون تا ۲۶ تا ۳۸ میلیون مطرح شده است.

نورمحمدی افزود: علاوه بر بافت‌های فرسوده و تاریخی بیش از ۶ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی حاشیه شهرها نیز سکونت می‌کنند.

وی با اشاره به تعریف حاشیه نیز خاطرنشان کرد: بنا به تعریف هرگونه محیط زندگی که به علت عدم اجرای عدالت اسلامی، ایجاد شکاف اجتماعی و پیدایش ۲ کلان طبقه مرفه و مستضعف در قالب متن و حاشیه از امکانات و دسترسی‌های متعارف و متوازن عادلانه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره محروم شده باشد.

صادق قهرمانی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام گرفته تلاش شده است که مسائل و مشکلات در مناطق حاشیه نشین استان کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.