کارشناس آمریکا درخصوص ادعای آمریکایی‌ها در ارتباط با دخالت ایران در انتخابات این کشور توضیحاتی داد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادعای آمریکایی‌ها در ارتباط با دخالت ایران در انتخابات این کشور اظهار کرد: در همه دنیا اینگونه است که دادستان مقام قضایی بوده، بنابراین اظهاراتش بر مبنای موثر سیاسی نیست و باید بر اساس مستندات حرف بزند و باید مستندات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر ادعایی مطرح می‌شود باید مدرک وجود داشته باشد، نمی‌دانیم که این دادستان آمریکا مدارک دارد  یا خیر؟ اگر دارد  باید ارائه دهد و اگر ندارد باید فرض را بر این گذاشت که بدون مدرک می‌گوید.

کارشناس آمریکا افزود: دفتر ایران در سازمان ملل در نیورک عنوان کرد اگر مدرکی دارند دال بر این که ایران دخالت می‌کند و یا اینکه ادعا کردند ایران پشت قضیه ترور ناموفق ترامپ بوده باید مدرک را ارائه کنند و مشخص شود که منظورشان چیست؛ دخالت یک موضوع و واژه بسیار بزرگ است و یعنی خیلی از موارد را در برمی گیرد.

او ادامه داد: قانونی و غیر قانونی و آشکار و غیر آشکار فیزیکی و یا به شکل دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در انتخابات تاثیر گذار باشد و باید صبر کنیم و ببینیم که منظور آمریکایی‌ها چه بوده است.

ابوالفتح تاکید کرد: هنوز مستنداتی ارائه نکردند و معلوم نیست دادستان آمریکا از چه حرف می‌زند و تنها می‌توان این را گفت که تا الان این ادعا‌ها با وجود آن که مدرکی ارائه نشده کاملا بی اساس است.

کارشناس آمریکا گفت: باید ببینیم که منظور از دخالت چیست، مثلا اگر آگاهی بخشی درباره مسائل انتخاباتی و نظام انتخاباتی آمریکا و معایب آن باشد و یا حتی اطلاع رسانی درباره انتخابات این کشور آیا می‌تواند به نوعی دخالت محسوب شود؟ اگر یک جریان سیاسی و کانالی در فضای مجازی عنوان کند که در انتخابات آمریکا تقلب صورت گرفته یا آن که  ترامپ فلان کار را کرده یا مثلا در آمریکا هر فرد یک رای ندارد برای آن که در آن جا انتخابات الکترال است و یا هر فردی با رای اقلیت می‌تواند رئیس جمهور شود  این‌ها  مطرح شود آمریکایی‌ها می‌توانند بگویند در انتخابات داخلی ما دخالت کردند و پایه‌های دموکراسی را در تضعیف می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌های می‌توانند بگویند رای دهندگان را نسبت به حضور در انتخابات با مشکل مواجه می‌کنند. اگر دخالت این است آن‌ها چند برابر بیشتر از این اقدامات را چه قبل از انقلاب و  یا بعد از انقلاب درباره ایر ان انجام دادند و چیز عجیبی نیست.

ابوالفتح افزود:  اینکه با حملات سایبری و اخلال در شمارش آرا داشته باشیم و یا صندوق‌های رای را از کار بیاندارزیم و این‌ها چیزی است که هیج مدرکی را درباره این قضیه مطرح نکرده اند.

کارشناس آمریکا گفت: این‌ها را درباره دشمنانشان می‌گویند. طبیعی است که نمی‌گویند آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها این کار را کردند، می‌گویند ایران و روسیه و چین و کره شمالی این کار را کردند جون رقبا و منتقدین و دشمنانشان را همین کشور‌ها می‌دانند.

خبرنگار: محمدحسین نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار