یکی از چالش‌های پیش رو طرح نهضت ملی مسکن در کردستان، انسداد حساب‌های بانکی متقاضیان است که در هفتمین جلسه شورای مسکن استان، با حضور استاندار و مدیران بانک‌های استان بررسی شد.

اسماعیل زارعی کوشا شنبه شب در هفتمین جلسه شورای مسکن استان که با محوریت مسائل بانکی برگزار شد اظهار کرد: بانک ها درخصوص برداشت وجه از حساب متقاضیان مسکن ملی با راه و شهرسازی همکاری داشته باشند و اگر مشکل سیستمی وجود دارد از مرکز آن را بررسی کنند.

استاندار کردستان تاکید کرد: مکاتبات لازم در این زمینه انجام شود تا بتوانیم این مشکل را حل هرچه سریعتر رفع کنیم.

وی گفت: برخی کاربران بانکی ممکن است با روند بانکی پرداخت تسهیلات و مشکل انسداد حساب های متقاضیان نهضت ملی مسکن آشنایی کافی نداشته باشند، بنابراین نیاز است بانک مسکن که به امور مسلط تر است عهده دار آموزش به کاربران بانکی شود.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه فصل عمرانی رو به پایان است، بر لزوم تسریع در پرداخت تسهیلات تاکید کرد و افزود: پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن یک تکلیف است و باید در اولویت‌ بانک‌ها باشد. 

استاندار کردستان اضافه کرد: اگر بانکی به هر دلیلی در پرداخت تسهیلات مشکل دار به ما اعلام کند که ما آن را برعهده بانک دیگری بگذاریم، بنابراین بانک‌های عامل باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و مسکن ملی را در اولویت قرار دهند.

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه برداشت از حساب متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و استفاده از وجوه واریزی مردم با چالش مواجه هستیم و آزاد سازی مبالغ از سوی بانک‌ها امکان پذیر نیست.

جهانگیر الیاسی با بیان اینکه در حال حاضر فقط برداشت وجه از حساب‌های متمرکز در بانک مسکن امکان پذیر است، افزود: مشکل ایجاد شده در دیگر بانک‌های استان عملا ادامه کار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را با مشکل مواجه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف این موضوع می‌تواند جهشی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن داشته باشد، از سرپرست تمام بانک‌های استان درخواست کرد امکان آزاد سازی و برداشت وجه را فراهم کنند. 

الیاسی اظهار کرد: کار مردم نباید به خاطر مشکلات سیستمی معطل شود، عدم استفاده از آورده متقاضیان و معطلی در برداشت از حساب ها، ارزش مالی آورده متقاضیان را پایین می‌آورد و باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشید ضمن اینکه راه و شهرسازی آماده همکاری با تمامی بانک‌های استان است.

مدیر کل راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه برنامه و عملکرد استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: سهمیه ابلاغی استان در نهضت ملی مسکن ۳۶ هزار و ۷۴۸ واحد است و تاکنون ۲۰۳ هزار و ۵۰۶ متقاضی ثبت نام کرده اند.

الیاسی تعداد ثبت نام شدگان تایید اولیه را ۲۷ هزار و ۱۲۶ متقاضی اعلام کرد و گفت: آمار متقاضیان تایید نهایی شده به ۶۴ هزار و ۱۳ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد افتتاح حساب‌ها پنج هزار و ۱۵۱ فقره بوده است، گفت: ۵۸ درصد از برنامه عملکردی استان در زمینه ساخت نهضت ملی مسکن محقق شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان هم در این جلسه گفت: سامانه تم بحث مسکن در بحث‌های مختلف از جمله جایگزینی مشکلات اساسی دارد و مشکل مسدودی حساب‌ها زیبنده راه و شهرسازی و بانک‌ها نیست.

اسماعیل حیدری افزود: برای برداشت از حساب متقاضیان اگر مشکل سیستمی مطرح است قابل حل است و بانک‌های عامل باید در مکاتبه با مرکز این مشکل را مرتفع کنند.

وی با اشاره به سیاست انقباضی بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزند آوری و مسکن، گفت: علی رغم وجود برخی مشکلات، اما تسهیلات تکلیفی قابل پرداخت است و در نیمه دوم سال قطعا آمار بهتری وجود خواهد داشت.

در این جلسه، مدیران بانک‌های کردستان مشکل انسداد حساب‌های متقاضیان نهضت ملی مسکن را از سامانه‌های مرکزی اعلام و تاکید کردند پیگیری این مشکل خواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.