رضا تبریزی، کارشناس پزشکی قانونی از هفته‌ای حداقل سه مورد شکایت زیبایی خبر داد.

زن ۳۵ساله زیر تیغ جراحیِ زیباییِ اسلیو معده در یک مرکز درمانی خصوصی به کما رفت و پس از ۷۰ روز، ۱۴ شهریورماه فوت کرد؛ خانواده متوفی شکایت خود را تحت عنوان قصور پزشکی از کادر درمان مطرح کردند.

رضا تبریزی، کارشناس پزشکی قانونی امروز شنبه گفت که در هفته یک یا دو بار جلسه پزشکی قانونی دارم که در این تعداد «حداقل سه مورد شکایت زیبایی وجود دارد». بیماران از پزشک و عملکرد او ناراضی بوده و اقدام به شکایت کرده‌اند. معمولاً این افراد از مشکلاتی مانند ماندن جای زخم و ازبین‌رفتن پوست، رنج می‌برند.

از پیدایش جراحی پلاستیک در ایران و تأسیس این رشته در دانشگاه تهران بیش از نیم‌قرن می‌گذرد. البته این رشته در ابتدا بیشتر برای درمان بیمارانی که دچار مشکلات مادرزادی بودند یا در حوادث دچار مشکل می‌شدند مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما در سال‌های گذشته الگوی جراحی پلاستیک و برطرف‌کردن مشکلات به جراحی زیبایی بدل شده است.

در آمار جراحی‌های پلاستیک سال ۲۰۲۲ ایران در رتبه ۱۲ جهانی بوده و نسبت با سال ۲۰۱۶ که در رتبه ۱۸ بوده پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. 

از جراحی زیبایی در ایران و میزان موفقیت‌آمیز بودن این جراحی‌ها آمار و ارقام مشخصی وجود ندارد، اما وجود آگهی‌ها و هشدار‌های کارشناسان مختلف و شواهد عمومی در جامعه نشان از بالابودن تعداد این جراحی‌ها در کشور می‌دهد.

طبق اعلام انجمن جراحان پلاستیک ایران، زیبادوستی ایرانی‌ها سبب باز شدن پایِ افراد غیرحرفه‌ای و غیرمجاز در اعمال زیبایی همچون تزریق ژل و بوتاکس شده است، این در حالی است که ۷۰ درصد موارد جراحی زیبایی ضرورتی برای بیمار ندارد.

سیمین کاظمی، پزشک و جامعه‌شناس، می‌گوید که در جامعه کنونی ما که «تحت سلطه مذکر» است، اگر زن از این شیوه‌ها امتناع کند ممکن است سبب ازدست‌دادن «حمایت مرد» شود و این زمانی شدت می‌گیرد که معیشت زن نیز در گرو مرد باشد، حال زن در این شرایط ناگزیر است، چراکه حقوق جنسی مرد حائز اهمیت می‌شود و باید به دنبال زیبایی بیشتر باشد. 

اما در مقابل پروانه اخوان، پزشک عمومی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌گوید که افراط در گرایش به عمل‌های جراحی از دیدگاه آسیب‌شناسی خود نوعی اعتیاد تلقی می‌شود و خود فرد هم علتش را به‌درستی نمی‌داند و این همه عمل و تزریق‌های افراطی خوشایند جنس مذکر هم نیست و نباید موضوع را جنسیتی کرد. خیلی از مواقع فرد دچار اختلالات شخصیتی مثل خودشیفته یا شخصیت نمایشی یا بیماری اختلال ناراضی بودن از بدنش است و دائم به دنبال عمل‌های زیبایی مختلف می‌شود.

نازنین آهنگری، دکترای روان‌شناسی بالینی، معتقد است فردی که دچار اختلال بدریخت‌انگاری باشد، حتی پس از جراحی زیبایی نیز راضی نیست و حتی امکان دارد همان جراحی نیز تبدیل به دغدغه تازه‌ای برای فرد شده و به‌ مرور عامل تازه‌ای برای افسردگی باشد. درصدی از این افراد امکان دارد که به سمت خودکشی بروند، بنابراین افرادی که قصد انجام عمل‌های زیبایی را دارند بهتر است که قبل از انجام این کار در ابتدا به یک روان‌شناس یا مشاور مراجعه کنند و بعد از جلسات مشاوره اگر همچنان میل به انجام عمل بود به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار