در روز‌هایی که خبر تقدیم مدال المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها به آستان مقدس امام رضا (ع) خبرساز است از گنجینه مدال‌های ورزشی گفتیم که تقدیم ضامن آهو شدند.

 طی سالیان گذشته بسیاری از نخبگان، قهرمانان و پهلوانان کشور پس از اهتزار پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و کسب عنوان قهرمانی در مسابقات مهم ورزشی در دنیا، مدال‌ها و کاپ‌های قهرمانی خود را به موزه امام رضا (ع) تقدیم کرده اند. افتخار تقدیم مدال قهرمانی فقط به ورزشکاران ایرانی تمام نمی‌شود و تاکنون چهره‌هایی از ورزشکاران خارجی نیز با اهدای مدال خود، ارادت خود را به آستان مقدس امام هشتم نشان داده اند.

در این روز‌ها که قهرمانی ورزشکاران مان در مسابقات پارالمپیک و المپیک و اهدای مدال هایشان به ساحت مقدس رضوی هرازگاهی خبرساز می‌شود درباره افتخاراتی از معروف‌ترین قهرمانان نوشتیم که به امام رضا (ع) هدیه داده شدند.

تختی و رسمی که به یادگار ماند
شاید برایتان جالب باشد که بدانید رسم اهدای مدال به موزه امام رضا (ع) از کجا شکل گرفته است؟ این رسم از زمان جهان پهلوان تختی باب شد، این قهرمان با توجه به ارادتی که به امام رضا (ع) داشت در وصیت نامه خود در دهه ۶۰ از خانواده اش می‌خواهد تا مدال هایش را به موزه آستان قدس رضوی تقدیم کنند.
تعداد ۳۶ عدد از مدال‌های قهرمانی «غلامرضا تختی» که محبوب‌ترین ورزشکار ایرانی در قرن بیستم و نماد پهلوانی و فروتنی در فرهنگ ورزشی ایران است، به موزه آستان قدس اهدا شده.

ویترین اختصاصی جهان پهلوان تختی در این موزه که با تصاویری از این کشتی‌گیر زینت داده شده، شامل ۱۰ عدد مدال المپیک و جهانی، ۲ عدد مدال آسیایی، ۱۱ عدد مدال باشگاهی، یک عدد بازوبند پهلوانی مربوط به سال ۱۳۳۵ و چند مدال، مربوط به دیگر رقابت هاست.

مدال‌های المپیکی کشتی گیران ایرانی
۲ ویترین از موزه مدال‌های اهدایی آستان قدس رضوی، به کشتی گیران ایرانی اختصاص دارد که از آخرین مدال‌های اضافه شده به این بخش، می‌توان به مدال طلای «حسن یزدانی» قهرمان المپیک ۲۰۱۶ برزیل، مدال‌های نقره و برنز «کمیل قاسمی» در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، مدال طلای «امید نوروزی» مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن و همچنین بازوبند پهلوانی «جابر صادق زاده» که در سال ۹۵ آن را کسب کرد، اشاره کرد.

توپ طلای ستاره مشهدی در موزه آستان قدس
یکی از خاطره‌انگیزترین جایزه‌های اهدا شده به موزه آستان قدس رضوی، توپ طلای «خداداد عزیزی»، بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال ۱۹۹۶ میلادی و ۱۳۷۵ شمسی است. در آن سال به یادماندنی، تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی به مقام سومی آسیا رسید که شانس زیادی برای قهرمان شدن داشت.

مدال

هدیه شدن مدال‌های سریع‌ترین مرد ایران
«حسن تفتیان» سریع‌ترین مرد ایران که در رشته دو و میدانی مشغول فعالیت است و از او به عنوان نابغه دوومیدانی ایران یاد می‌شود هم از جمله ورزشکارانی است که ۳ مدال طلای «جایزه بزرگ» آسیا و یک مدال طلای مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیایش را به موزه آستان‌قدس‌رضوی اهدا کرده است.

ارادت فوتسالیست‌ها به امام رضا
«قدرت بهادری»، بازیکن تیم ملی فوتسال کشورمان که به همراه این تیم موفق شد به مقام سومی جهان برسد هم مدال مقام سوم مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ فوتسال را به موزه حرم مطهر رضوی تقدیم کرده است. این مدال، با ارزش‌ترین مدال و بهترین مقامی بوده که تیم ملی فوتسال کشورمان در مسابقات جام جهانی فوتسال کسب کرده است.

کمربند قهرمانی قوی‌ترین مرد جهان، تقدیم به ضامن آهو
قهرمان ۲ دوره مسابقات مردان آهنین که کمربند قهرمانی قوی‌ترین مرد جهان را هم در مجموعه جوایزش داشت، در سال ۹۰ و چندماه پیش از فوتش، این کمربند ارزشمند را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد. مرحوم «روح ا... داداشی» که بار‌ها قهرمان مسابقات پرورش اندام در ایران هم شد، در همان سال ۹۰ در یک درگیری خیابانی به قتل رسید.

۶ مدال اسکی باز معروف، هدیه به ثامن الحجج
از دیگر جوایز موجود در گنجینه مدال‌های موزه آستان‌قدس‌رضوی، جایزه‌های «حسین کلهر»، اسکی باز پرافتخار تیم ملی کشورمان، شامل ۶ مدال رنگارنگ است. یک مدال نقره و دو برنزِ جام‌های جهانی اسکی روی چمن در رشته آلپاین و همچنین مدال‌های نقره و برنز مسابقات مقدماتی قهرمانی جهان در رشته مارپیچ بزرگ، مدال‌های ارزشمندِ اهدایی اسکی‌باز ملی‌پوشِ کشورمان است.

طی یک سال گذشته چه مدال‌هایی به حضرت رضا (ع) اهدا شده است؟
هرساله مدال‌ها و افتخارات زیادی درزمینه‌های مختلف ورشی، هنری، قرآنی، فرهنگی و... به امام هشتم تقدیم می‌شود. در ادامه به ورزشکارانی اشاره می‌کنیم که طی یک سال گذشته افتخارات خود را به آستان مقدس امام رضا علیه السلام اهدا کردند. 

سعید افروز، مدال طلای پرتاب نیزه
اواسط ماه، سعید افروز قهرمان پرتاب نیزه و رکورددار جهان در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، مدال طلای خود را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

 اهدای مدال طلای امیر یاری به موزه آستان قدس

امیر یاری دارنده مدال طلای کشتی آزاد جوانان آسیا صبح پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ طی مراسمی که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، مدال طلای مسابقات آسیایی خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد.

اهدای مدال طلای کشتی‌گیر قهرمان جهان
اردیبهشت ماه جاری، مهدی بزی، کشتی گیر فرنگی کار نوجوانان ناشنوای کشورمان، نخستین مدال طلای خود را که در مسابقات جهانی ۲۰۳۰ قزقیزستان کسب کرده بود، به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد.

اهدای مدال نائب قهرمان مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان
طا‌ها نعمتی مقدم، صبح ۱۱ اردیبهشت‌ماه، طی مراسمی مدال نقره خود را که در مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان در مکزیک ۲۰۲۳ کسب کرده بود، به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

تقدیم تمامی افتخارات قهرمان کرمانشاهی
اریبهشت گذشته، هلن سپاهی، قهرمان کرمانشاهی کاراته و نخبه ملی، طی مراسمی، تمامی مدال‌ها، جام‌ها و تقدیرنامه‌های دوران قهرمانی خود را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد

اهدای مدال طلای بانوی پهلوان ایرانی
سپیده بابایی، عضو تیم ملی کشتی آلیش زنان اهل ایران، در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب ۴ مدال نقره شده است. همچنین کسب مدال طلا در مسابقات جایزه بزرگ ارکینبایف در کشور قرقیزستان ۲۰۲۱ یکی دیگر از دستاورد‌های این بانوی ورزشکار ایرانی به‌شمار می‌رود که طی مراسمی در فروردین گذشته به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

۱۰ مدال قهرمانی که به امام رضا هدیه داده شدند
مراسم اهدا ۱۰ مدال جهانی بدمینتون نجمه کمالی، از اعضای تیم ملی پیوند اعضاء به موزه آستان قدس رضوی روز پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های حرم امام رضا علیه السلام برگزار شد.

اهدا مدال طلای نوجوانان کشتی آزاد جهان به موزه آستان قدس رضوی
مهرماه گذشته طی مراسمی که در محل دائمی نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، سینا خلیلی، نوجوان سوادکوهی مدال طلای نوجوانان کشتی آزاد جهان در سال ۲۰۲۳ را به موزه آستان قدس اهدا کرد.

اهدای دو مدال طلای امیرحسین زارع به موزه آستان قدس رضوی
آبان ماه گذشته، امیرحسین زارع، قهرمان نام آور کشتی کشورمان، طی مراسمی مدال طلای مسابقات جهانی بلگراد و مدال طلای مسابقات هانگژو را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

اهدای مدال قهرمانی قوی‌ترین مردان جهان ۲۰۲۳
مردادماه گذشته، با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشور، رامین فرج نژاد مدال قهرمانی قوی‌ترین مردان جهان در سال ۲۰۲۳ را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

مدال‌های زیادی که از یک قهرمان به آستان مقدس رضوی اهدا شد
در ادامه این گزارش به اختصار، به ورزشکارانی اشاره کردیم که تعداد زیادی از مدال‌ها و افتخارات خود را به امام رضا علیه السلام تقدیم کردند.

نام ورزشکار ورزش تعداد مدال های اهدایی
تختی کشتی 36
علیرضا نصر آزادانی
تکواندو 27
مجید خدایی
کشتی 19
علیرضا دبیر
کشتی 15
رضا رمضان زاده
کشتی 11
حسن یزدانی
کشتی 9

منبع: فارس

برچسب ها: مدال ، آستان قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار