رئیس مرکز جهاد آب‌رسانی وزارت نیرو گفت: اقدامات جهاد آب‌رسانی برای رفع تنش آب آشامیدنی در چهارمحال و بختیاری تا رفع تنش آبی ادامه می‌‎یابد.

میثم جعفرزاده در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت طرح‌های جهاد آب‌رسانی استان، اظهار داشت: تامین آب پایدار جزو برنامه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو است.

وی به اجرایی شدن قرارداد سوم جهاد آب‌رسانی در ۲ استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: این قرارداد منعقد، امضا و برای اجرا به شرکت آب و فاضلاب استان ابلاغ شده است.

جعفرزاده تصریح کرد: با پیگیری متقابل مسئولان استانی و کشوری و همچنین همکاری مردم به‌زودی تمامی طرح‌های آب‌رسانی در چهارمحال و بختیاری افتتاح می‌شود.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری با قدردانی از اقدامات موثر وزارت نیرو در بخش آب به‌ویژه مرکز جهاد آب‌رسانی وزارت نیرو و اهتمام ویژه وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در استان گفت: این مرکز از طریق قرارگاه محرومیت‌زدایی اقدامات مناسبی برای رفع تنش آبی روستا‌ها در دست اجرا دارد.


بیشتر بخوانید


وی تاکید کرد: توجه به فصل کاری محدود برای تکمیل طرح‍‌های آب‌رسانی چهارمحال و بختیاری در دستر کار قرار گیرد.

محمد کریمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: طرح‌های آب‌رسانی در استان با تمام توان در حال پیشرفت و انجام است.

وی تصریح کرد: در همین راستا ۵۱ طرح مرتبط با آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در هفته دلت سال‌جاری تکمیل و بهره‌برداری شد.

گفتنی است؛ خشکسالی در سال‌های اخیر باعث شده است برخی از منابع آبی چهارمحال و بختیاری که پیشتر وجود داشت، دیگر وجود نداشته باشد و برخی از دشت‌های حاصلخیز این استان اکنون به دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی تبدیل شود.

به گفته کارشناسان، اکنون براثر تغییرات اقلیمی، الگوی بارش در استان از برف به باران تبدیل شده و دما‌های حداقل در زمستان و حداکثر در تابستان افزایش پیدا کرده است.

در بخش آب‌های سطحی آورد رودخانه‌های استان به طور میانگین با کاهش حدود ۲۰ درصدی روبرو است هر چند این کاهش در برخی از سرشاخه‌ها از جمله رودخانه بهشت آباد بیش از این میزان (معادل حدود ۳۵ درصد) گزارش شده است.

این استان با بیشترین میزان کاهش بارش‌ها در صدر خشک‌ترین و کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور قرار گرفت و میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری (یکم مهر سال ۱۴۰۲ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۳) در مقایسه با میانگین بلندمدت به میزان ۱۰۲ میلیمتر معادل ۱۶ درصد کاهش دارد که بنابر گزارش مرکز ملی خشکسالی، بیشترین میزان کاهش بارش‌ها در کشور بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار