دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد در راستای تحقق هدف‌گذاری‌های سازمان حفاظت محیط زیست از درک بهتر مدیریت اکوسیستم‌های طبیعی، مجری طرح پژوهشی کلان منطقه‌ای با عنوان ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد شد.

 

فاطمه محمدیاری مجری مسئول طرح پژوهشی ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم گفت: هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و تهیه نقشه خدمات اکوسیستمی و ارزش‌گذاری اقتصادی منابع پایه ۲ استان‌ زاگرس نشین چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است.

وی افزود: در طرح پژوهشی کلان منطقه‌ای "ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم به وضعیت محیط زیست، منابع اکولوژیکی، منابع آبی، اقتصادی و اجتماعی منطقه پرداخته می‌شود و به دنبال کمی‌سازی و مدل‌سازی خدمات اکوسیستمی با استفاده از روش‌های مختلف است.

محمدیاری اظهار داشت: برای اجرای طرح کلان منطقه‌ای ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم دانشگاه شهرکرد در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد موفق به جذب ۲۳ میلیارد ریال اعتبار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: در این پروژه تحقیقاتی در قالب یک تیم تحقیقاتی همکار تحلیل وضعیت محیط زیست، برآورد ارزش اقتصادی کالاها و خدمات اکوسیستمی و طراحی سیاست‌های مناسب برای تضمین استمرار عرضه خدمات اکوسیستمی تلاش می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند افزود: با درک ارزش واقعی این خدمات می‌توان به حفاظت و مدیریت بهینه منابع طبیعی پرداخت که این امر به حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از تخریب اکوسیستم‌ها کمک می‌کند.

محمدیاری افزود: این تحقیق به ارتقای آگاهی عمومی و تخصصی در مورد اهمیت خدمات اکوسیستمی و ارزش‌گذاری اقتصادی آن‌ها می‌پردازد و این آگاهی می‌تواند منجر به مشارکت بیشتر جوامع محلی در فرآیندهای مدیریت منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم به تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزان کمک می‌کند تا ارتباطات بهتری میان سیاست‌های اقتصادی و محیط زیستی برقرار کنند که این ارتباط می‌تواند به طراحی سیاست‌های مناسب برای تضمین استمرار عرضه خدمات اکوسیستمی و تأمین منافع جامعه منجر شود.

محمدیاری گفت: تحقیق، به توسعه ابزارها و روش‌های نوین برای پایش و ارزیابی مستمر خدمات اکوسیستمی کمک می‌کند و این ابزارها می‌توانند به بهبود مدیریت منابع طبیعی و ارزیابی تأثیرات فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست منجر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد اصلاح محاسبات ملی مانند کمک به تولید ناخالص ملی، کاهش تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، دستیابی به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست را از نتایج این طرح پژوهشی عنوان کرد.

گفتنی است؛ فاطمه محمدیاری مجری مسئول و دکتر خدایار عبدالهی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهرکرد و مجریان همکار طرح پژوهشی ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم در ۲ استان زاگرس نشین چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هستند.

دانشگاه شهرکرد با داشتن سه پردیس علمی در شهرکرد، فارسان و بروجن و هفت دانشکده پذیرای بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو است.

۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع‌طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن جنگل و ۶۲ درصد آن مراتع است.

چهارمحال و بختیاری با مساحتی در حدود یک میلیون و ۶۴۲ هزار هکتار دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.