مدیر امور آب و فاضلاب زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: هر سال با گرم شدن هوا، مردم در منطقه سیستان از وجود بو و طعم نامطبوع آب آشامیدنی اظهار نارضایتی می‌کنند که علت بو و طعم کپک آب، بروز پدیده بُلُوم جلبکی و ایجاد لایه حرارتی در آب چاه نیمه‌ها است.

غلامحسین لکزائیان‌پور بیان کرد: پدیده بُلُوم جلبکی و ایجاد لایه حرارتی اولین بار در سال ۱۳۹۵ در منابع آبی چاه نیمه‌ها اتفاق افتاد و از آن سال به بعد، هر سال در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در سال‌های گذشته پدیده بُلُوم جلبکی و ایجاد لایه حرارتی در آب چاه نیمه‌ها از اوایل یا اواسط خرداد ماه شروع می‌شد، ولی در سالجاری پدیده بلوم جلبکی با ۲ ماه تأخیر، از اواخر مردادماه شروع و با آغاز پائیز و سرد شدن هوا و کاهش رشد جلبک‌ها، این بوی نامطبوع نیز از بین می‌رود.

مدیر امور آب و فاضلاب زهک ادامه داد: بُلُوم جلبکی و ایجاد لایه حرارتی جز ذات چاه نیمه‌ها است و هر سال در ماه‌های گرم سال اتفاق می‌افتاد، این پدیده هیچ‌گونه مشکل بهداشتی برای آب ایجاد نمی‌کند و فقط گوارایی آب را از بین می‌برد، معمولا برای کاهش بو و طعم نامطبوع آب آشامیدنی در شرایط بلوم جلبکی، در تصفیه‌خانه‌های آب، به آب خام ورودی، کربن اکتیو تزریق می‌کنند.

تنها راه نجات چاه نیمه‌ها از این پدیده، لایروبی کامل این مخازن ذخیره آبی از رسوبات ته‌نشین شده و یا سیرکوله کردن و به جریان انداختن آب چاه نیمه‌ها است

وی اظهار کرد: کربن اکتیو (کربن فعال) با جذب بوی نامطبوع آب، تا حدودی مشکل را برطرف کرده، استفاده از ازون زنی بجای تزریق گاز کلر برای گندزدایی در تصفیه‌خانه‌های آب، یکی دیگر از روش‌های کاهش بو و طعم نامطبوع آب بوده که هم اکنون این اقدامات در تصفیه‌خانه‌های آب منطقه سیستان انجام می‌گیرد، ولی بو و طعم نامطبوع آب کاملاً برطرف نمی‌شود.

لکزائیان‌پور گفت: در سال ۱۳۹۵ که اولین بار پدیده ایجاد لایه حرارتی و رشد جلبکی در چاه نیمه شماره یک اتفاق افتاد، آزمایشات مختلفی بر روی آب این منابع آبی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، محیط زیست و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صورت گرفت و مشخص شد که این پدیده فقط باعث بو و طعم کپک در آب شده و استفاده از آب چاه نیمه‌ها هیچ‌گونه مشکل بهداشتی برای مردم ایجاد نمی‌کند.

وی تاکید کرد: تنها راه نجات چاه نیمه‌ها از این پدیده، لایروبی کامل این مخازن ذخیره آبی از رسوبات ته‌نشین شده و یا سیرکوله کردن و به جریان انداختن آب چاه نیمه‌ها بوده، تا آب از حالت سکون و ایستایی خارج شده و لایه‌ی حرارتی ایجاد شده از بین برود و در نتیجه بلوم جلبکی تشکیل نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار