نتانیاهو در فرامتنی به نام جنگ قدرت بقای حداقلی دارد و آتش‌بس به معنای درهم شکستن او و کابینه‌اش خواهد بود.

در روز‌های گذشته، دایره بحران درسرزمین‌های اشغالی گسترده‌ترشده وسراسر این منطقه را فراگرفته و ازتل‌آویو تاحیفا، مخالفان نتانیاهو و کابینه جنگ به خیابان‌هاریخته‌اند. نتانیاهوکه وعده داده بودبا نابودی کامل حماس واشغال کامل نوار غزه، اسرای صهیونیست را به اراضی اشغالی بازمی‌گرداند، اکنون با شکست و بحران ترکیبی و همه‌جانبه‌ای مواجه شده که تحت هیچ شرایطی قدرت مدیریت آن را ندارد و در آینده نیز نخواهد داشت.

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس تصور می‌کرد فرسایشی‌شدن جنگ به معنای هضم آن از سوی ساکنان اراضی اشغالی و تطبیق آنها با این آوردگاه خواهد بود. با این حال بازگشت اجساد شش اسیر صهیونیست که در تونل‌های غزه و بر اثر بمباران ارتش رژیم اشغالگر قدس به هلاکت رسیده بودند، بار دیگر خشم ساکنان اراضی اشغالی علیه کابینه جنگ را شعله‌ور ساخت. اصرار نتانیاهو مبنی بر باقی ماندن نظامیان اشغالگر در محور موسوم به فیلادلفیا (صلاح‌الدین) و همچنین نتساریم (محوری که در جریان جنگ غزه پدید آمد و نوار غزه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند) به شکست مذاکرات قاهره و دوحه منجر شده است. در چنین وضعیتی، نتانیاهو هم در مذاکرات و هم در میدان جنگ بازیگری شکست‌خورده محسوب می‌شود.

تشدید بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی و بروز اعتصاب‌های گسترده و غیرقابل پیش‌بینی، بخش مهمی از پازل نهایی شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه را تشکیل می‌دهد. بحران رو به گسترش در سرزمین‌های اشغالی در حالی است که رژیم اشغالگر قدس در روز‌های گذشته، تجاوزات و حملات به مناطق گوناگون کرانه باختری را گسترش داده است. این جنایات، منبعث از همان استراتژی نتانیاهو مبنی بر گسترش میدان جنگ در منطقه است. صورت‌بندی این استراتژی چندان دشوار نیست؛ نتانیاهو خود را بازنده مطلق نبرد در جنگ غزه می‌داند و پایان جنگ به معنای آغاز محاکمه وی بابت این شکست سهمگین و تعیین‌کننده خواهد بود.

 از این‌رو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به فرامتنی به‌عنوان جنگ نیاز دارد. به‌عبارتی گویاتر، نتانیاهو در فرامتنی به نام جنگ قدرت بقای حداقلی دارد و آتش‌بس به معنای درهم شکستن او و کابینه‌اش خواهد بود. در چنین شرایطی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دامنه حملات خود را به کرانه باختری گسترش داده تا ضمن درگیر ساختن بازیگران بیشتر در جبهه مقاومت (خصوصا جهاد اسلامی، عرین الاسود و گروه‌های مبارز فلسطینی در کرانه باختری)، شرایط اضطراری و جنگی را در اراضی اشغالی حفظ کند. معمولا در شرایط جنگی و اضطراری، انتخابات یا جابه‌جایی قدرت در تل‌آویو به‌سختی صورت خواهد گرفت و این همان چیزی است که نتانیاهو می‌خواهد. تشدید نبرد در کرانه باختری بیش از آن‌که بخشی از استراتژی خلق و استمرار بحران‌های مزمن نظامی ــ امنیتی از سوی صهیونیست‌ها محسوب شود، استراتژی فرار نتانیاهو از شکست محسوب می‌شود.
 
هشدار صریح جهاد اسلامی
در این میان جهاد اسلامی هشدار‌های صریح و هدفمندی را خطاب به رژیم اشغالگر قدس مخابره کرده است. این هشدار‌ها زمانی معنا می‌یابد که متوجه توان تغییر بازی از سوی ساکنان کرانه باختری در عمق استراتژیک اراضی اشغالی باشیم. قدرت انجام عملیات‌های فردی و جمعی صورت گرفته از سوی رزمندگان کرانه باختری در عمق اراضی اشغالی، موضوعی نیست که ارتش رژیم صهیونیستی و موساد قدرت نادیده گرفتن آن را داشته باشند. هشدار‌های آشکار و پنهانی که از سوی ارتش و موساد درخصوص تشدید جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری مخابره می‌شود، ناظر بر همین عدم قدرت پیش‌بینی آینده است. با این حال نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس (براساس همان هدف مذکور) سعی در گسترش دامنه جنگ‌طلبی و نسل‌کشی خود دارد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای درباره گسترش تجاوزات وحشیانه ارتش صهیونیستی به کرانه باختری، اعلام کرده که گسترش تجاوز ارتش اشغالگر به شهر‌های مختلف کرانه باختری اشغالی، هرگز اهداف دشمن را در شکستن اراده، استواری و مقاومت ملت ما محقق نخواهد کرد.

نقطه اوج بیانیه جهاد اسلامی
جهاد اسلامی تاکید کرده که بر حق مردم خود برای دفاع از خود و سرزمین‌شان تاکید می‌کند و همه طرف‌های عربی و بین‌المللی را مسئول ادامه تجاوزات صهیونیست‌ها به ملت فلسطین می‌داند. رزمندگان جهاد اسلامی در سرایا‌القدس در کرانه باختری دوشادوش سایر مجاهدان مقاومت از همه گروه‌ها با تجاوزات دشمن مقابله می‌کنند. اشاره جهاد اسلامی به کشور‌های عربی و انفعال وقیحانه آنها در قبال آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، نقطه اوج این بیانیه به‌شمار می‌آید. واقعیت امر این است که کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس و اکثر اعضای اتحادیه عرب به جای این‌که به مانع و عاملی بازدارنده در برابر جنایات صهیونیست‌ها و نسل‌کشی بی‌حد‌و‌حصر آنها در نوار غزه و کرانه باختری تبدیل شوند، درکسوت کاتالیزور‌ها وعوامل تسریع‌کننده جنگ غزه وارد عمل شده‌اند.

افزایش سطح تراز تجاری حداقل پنج‌کشور عربی ازجمله امارات، مراکش و بحرین بارژیم اشغالگر قدس درنقطه اوج درگیری‌های غزه، بیانگر موضوعی تلخ، اما واقعی در جهان عرب است. در مقابل، رزمندگان فلسطینی با قدرت و اراده‌ای قوی، عزم خود را در مواجهه با دشمن غاصب صهیونیستی، حامیان غربی وشرکای عربی این رژیم منفور و اشغالگر به نمایش گذاشته‌اند. استیصال صهیونیست‌ها هم در غزه و هم در کرانه باختری محرز است. ارتش رژیم صهیونیستی درشمال کرانه باختری وبه‌ویژه اردوگاه‌ها با تهدید بزرگی مواجه است و استفاده فلسطینی‌ها ازمواد منفجره، خسارت‌های شدیدی به بارآورده وخودرو‌های نظامی وماشین‌آلات سنگین ارتش اسرائیل هم نتوانسته مانع آن شود. قطعا شکست‌های بزرگ‌تری علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی در راه است.

منبع: روزنامه جام جم

برچسب ها: صهیونیست ها ، جنگ غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار