سوئد با هدف کاهش عوامل حواس پرتی، رشد سالم کودکان و کمک به حفظ معصومیت دوران کودکی، محدودیت استفاده از تلویزیون و تلفن همراه را خواستار شده است.

مقامات بهداشت عمومی سوئد با اشاره به تلاش والدین، پزشکان اطفال و دولت‌ها برای پاسخگویی به چالش‌های تکنولوژی در دنیای امروزی توصیه کردند که کودکان زیر ۲ سال نباید از هیچ صفحه نمایشگر دیجیتالی استفاده کنند.

جاکوب فورسمد، وزیر امور اجتماعی و بهداشت عمومی سوئد، گفت: «ما باید کنترل را در اختیار داشته باشیم و به کودکان این توانایی را بدهیم که افرادی متفاوت باشند.»

فورسمد این توصیه‌ها را تلاشی برای کمک به خانواده‌ها برای ایجاد تعادل بین فعالیت بدنی، روابط، تکالیف مدرسه, خواب و تنظیم عادات سالم توصیف کرد. او همچنین می‌خواهد به آنچه که «بحران خواب» برای کودکان بزرگ‌تر می‌خواند، رسیدگی کند، که به گفته او می‌تواند به چالش‌های سلامت روان منجر شود.

به گفته این مقام هدف این سیاست سوئد - و سایر موارد مشابه - کاهش عوامل حواس پرتی، رشد سالم کودکان و کمک به حفظ معصومیت دوران کودکی است. با این حال، برخی از کارشناسان چنین توصیه‌ای را بیش از حد غیر واقعی قلمداد می‌کنند.

طبق توصیه مقامات بهداشت عمومی سوئد کودکان زیر دو سال نبایند به هیچ صفحه دیجیتالی حتی تلویزیون نگاه کنند. حداکثر یک ساعت برای کودکان ۲ تا ۵ سال، دو ساعت برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال و سه ساعت برای نوجوانان در روز توصیه شده است.

آنها همچنین از والدین خواسته اند از محدودیت‌های سنی ارائه شده توسط رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های بازی‌سازی پیروی کنند و والدین از آنچه فرزندانشان استفاده می‌کنند مطلع باشند.

مقامات بهداشت عمومی سوئد همچنین تاکید دارند که کودکان و نوجوانان قبل از خواب نیز به هیچ نمایشگر دیجیتال نگاه نکنند و در اتاق خواب آنها صفحه نمایشی نباشد. آنها تاکید دارند این اقدامی مفید برای بزرگسالان نیز است.

با این حال، کشور‌های دیگر از جمله آمریکا و ایرلند پیشنهاد می‌کنند که کودکان بالای ۱۸ ماه از صفحه نمایش فقط برای چت تصویری با بزرگسالانی که می‌شناسند استفاده کنند. در کانادا و استرالیا این مورد برای کودکان بالای دو سال و در فرانسه برای کودکان بالای ۳ سال بلامانع است.

بسیاری از کارشناسان تردید دارند که استفاده از صفحه نمایش برای کودکانی که هنوز در حال یادگیری راه رفتن، صحبت کردن، احساس کردن، معاشرت و گردش در جهان بیرون هستند، فواید آموزشی داشته باشد. برخی همچنین نگران این هستند که غیرفعال ماندن کودکان در نتیجه تماشای صفحه دیجیتالی می‌تواند باعث شود کودکان در سال‌های بحرانی فعالیت کمتری داشته باشند.

مطالعه‌ای روی حدود ۷۱۰۰ جفت مادر و فرزند که سال گذشته در JAMA Pediatrics منتشر شد، نشان داد که تماشای صفحه دیجیتالی موجب تاخیر رشد کودکان یک ساله و اخلال در برقراری ارتباط و حل مسئله در کودکان بین ۲ تا ۴ سال شده است.

توصیه نامه مقامات بهداشتی سوئد همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در این کشور منتشر شده است تا دسترسی کودکان و نوجوانان به نمایشگر‌ها در طول تدریس محدود شود. در ایالات متحده، حداقل هشت ایالت در سال جاری اقدام به کاهش استفاده دانش آموزان از تلفن در طول ساعات مدرسه کرده اند.

بسیاری از این تلاش‌ها تحت تأثیر گزارشی بود که یونسکو در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد که نشان داد استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌تواند یادگیری در کلاس درس را مختل کند. 

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار