یک مقام ارشد پاکستان مدعی شد که ذخایر عظیم نفت و گاز در آب‌های این کشور کشف شده و در صورت بهره‌برداری فوری از آن سرنوشت پاکستان تغییر خواهد یافت.

شبکه خبری داون پاکستان به نقل از این مقام ارشد امنیتی که از یافته‌های متخصصین انرژی اسلام‌آباد درخصوص وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز در آب‌های این کشور مطلع است گفت که روند پیچیده بررسی و امکان سنجی پاکستان با یک کشور دوست پس از سه سال به پایان رسید و یافته‌های نهایی حکایت از وجود این ذخایر بزرگ در آب‌های سرزمینی پاکستان دارد.

در این گزارش آمده است که برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که این کشف چهارمین ذخایر بزرگ نفت و گاز در جهان است.

محمد عارف عضو سابق سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان طی اظهارنظری درخصوص کشف ذخایر احتمالی نفت در این کشور گفت: با وجود اینکه باید خوشبین باشیم ولی اطمینان ۱۰۰ درصدی وجود ندارد که ذخایر مطابق با انتظارات کشور کشف شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ذخایر برای تامین انرژی مورد نیاز پاکستان کافی است یا خیر؟ گفت که این بستگی به اندازه و میزان بازیابی تولید دارد. اگر این یک ذخایر گازی باشد، می‌تواند جایگزین واردات ال. ان. جی شود و اگر این ذخایر نفتی است، می‌توان نفت وارداتی را جایگزین کرد.

این مقام سابق پاکستان خاطرنشان کرد که اکتشاف به تنهایی نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی در حدود پنج میلیارد دلار است و استخراج ذخایر از یک مکان فراساحلی ممکن است چهار تا پنج سال طول بکشد.

پاکستان همواره با بحران انرژی رو به رو است که با فرارسیدن تابستان و تشدید دمای هوا، کاهش عرضه سوخت از جمله گاز به مراکز صنعتی جهت تولید برق، نگرانی‌ها درباره این مساله افزایش پیدا می‌کند. این کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق اکتشاف و تولید گاز و نفت داخلی و مابقی آن را از طریق واردات تامین می‌کند.

نخست وزیر وقت پاکستان اردیبهشت ۱۳۹۸ ضمن ابراز امیدواری به بی‌نیازی کشورش به واردات نفت از کشف ذخایر نفتی و گازی جدید در جریان حفاری‌های تازه شرکت‌های خارجی در آب‌های ساحلی کراچی خبر داده بود. با این حال چند روز پس از اظهارات وی، دولت پاکستان اعلام کرد که حفاری‌ها در ساحل کراچی به جایی نرسیده و بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری طرف پاکستانی برای اکتشاف ذخایر گاز به هدر رفت و به این ترتیب رویای مردم پاکستان برای دریافت گاز نتوانست به واقعیت تبدیل شود.

این درحالی است که پاکستان پس از ۹ سال وقفه دوباره شروع به حفاری برای کشف ذخایر گاز و نفت در آب‌های عمیق با هزینه تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار کرده بود. یک مقام ارشد پاکستان همان سال اعلام کرد که ذخایر گازی این کشور ۹ تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار