رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به مواضع اخیر روس‌ها در دیدار پوتین و الهام علی اف در خصوص کریدور زنگزور واکنش نشان داد.

ابراهیم عزیزی در این رابطه گفت: آنچه واضح و مبرهن است موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلیتیک در کریدور زنگزور به نفع کشور‌های منطقه نیست و ایران نیز به شدت با این موضوع مخالف است.

او با اشاره به افکار متوهمانه و ذهنیات مبتنی بر تشکیل توران بزرگ از سوی برخی کشور‌ها افزود: اساسا کریدور زنگزور یک کریدور جعلی است و ظاهرا دست‌هایی در کار است تا به بهانه این کریدور، از قدرت نظامی و سیاسی ایران در منطقه کاسته شود و همین جا به کسانی که چنین توهماتی را دنبال می‌کنند هشدار می‌دهیم که عواقب چنین تصمیماتی برای آنها سنگین و پرهزینه خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید این موضوع را از طریق دیپلماسی فعال دنبال نماید، افزود: جمهوری اسلامی ایران به صورت منطقی و هوشمندانه، هیچ گاه به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست، اما اگر کلیت ارضی و سرزمینی ما مورد طمع قرار گیرد، با قدرت خواهد ایستاد و اجازه تعرض به هیچ کشوری نخواهد داد.

عزیزی در عین حال اظهار داشت: منطقه قفقاز جنوبی نقش برجسته‌ای در محور اوراسیا دارد. از دیرباز حوزه تمدنی ایران بوده و تحولات مختلفی را در مقاطع مختلف تاریخی تجربه کرده و نقش بسیار مهمی در انتقال انرژی و صلح و ثبات و توازن منطقه‌ای دارد که ما به این موضوع کاملا واقف هستیم و تمام تحولات را به دقت رصد می‌کنیم.

او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با پوتین و اردوغان مبنی بر مخالفت ایران با تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز بیان داشت: ما بار‌ها از طرق مختلف به کشور‌های منطقه اعلام کرده ایم که این کریدور خط قرمز ایران محسوب می‌شود و هر گونه تغییر و اقدامی در آن با واکنش جدی و محکم ایران مواجه خواهد شد.

عزیزی در پایان با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با جدیت موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلتیک کریدور زنگزور را دنبال می‌کند، افزود: از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز انتظار می‌رود با حساسیت و فوریت به این نوع موضوعات که جزو مسائل مهم کشور می‌باشد، ورود کرده و فعالانه از مسیر دیپلماسی به حل و فصل آن بپردازند.

لازم به ذکر است رسانه‌های جمهوری آذربایجان خبر دادند که ولادیمیر پوتین در جریان دیدار الهام علی اف، از تاسیس کریدور مورد مناقشه با ایران یعنی زنگزور استقبال کرده است. 

انتشار این خبر در حالیست که ایران بار‌ها مخالفت جدی خود با ساخت این کریدور و هر مورد دیگری که منجر به تغییر در نقشه‌های ژئوپلیتیک منطقه می‌شود، نشان داده است.

انتهای پیام 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.